Det var okej i någon tidigare tråd, att jag pratade berg utan kunskap om Mundana, men utifrån mina rätt så grunda (hö hö) geologikunskaper, så varför inte här också?
Utifrån placeringen av bergskedjorna öst och nordöst om Rhung-sjön, samt i västra delen av den halvö som går ut sydöst om sjön, skulle jag säga att sjön är en del av ett geologiskt komplex med stora krafter - särskilt de högre bergen på östra sidan, antyder att där skett en veckningshändelse förhållandevis nyligen, som förmodligen inneburit att den östra delen av bassängen (som ju också är mörkare blått) komprimerats och sjunkit ned. (En "thrust and fold"-rörelse som skjuter upp berg, har i regel en sådan rekyl.)
Det betyder att den östra delen av sjön kan ha betydande djup, ett par tusen meter om vi jämför med två liknande hav på jorden, tex. Medelhavets två bassänger eller Svarta Havet, men även där kan det finns enstaka öar eller grund som skjuter upp, i form av karga klippor tex. beroende på de geologiska deformationerna.
Ursprungligen (om nu kontinentaldrift funnits...) kanske det var en subkontinent (en "kraton") som slagit sig ihop med fler och "klämts åt" i processen.
Den västra delen verkar hur som helst vara grundare. Det kan bero på att ett par stora floder som mynnar i de norra och västra delarna av Rhungsjön för med sig sediment, som gravid byggt upp en större "hylla" längs den västra delen. Den är då avsevärt grundare - förmodligen inte överstigande 1000 meter i de ljusa blå partierna.
Östersjön (om vi ska jämföra, eftersom
Hikage nämnde den...) är en slätt som helt enkelt "tyngts ned". (Innan Östersjön fanns, gick där en flod som då var den förmodligen största i Europa - halvannan gång större i vattenvolym än Donau idag. Rester av den är fortfarande synliga som en tydlig fördjupning i Östersjöns botten.) Medeldjupet är omkring 55-60 meter.
Det är helt enkelt så att inlandsisen tyngde ned och skapade en fördjupning, tyngden av vattnet gör att den finns kvar. Men det är i jämförelse med andra vattenmassor av samma storlek, inget djup att tala om.
Fördjupningen som når 460 meter (Landsortsdjupet) är en gravsänka (har jag för mig), alltså en sprickbildning helt oberoende av Östersjöns bildande - av samma typ som Vättern är.