Nekromanti Hur får jag mina spelare att spela Sandbox?

Hellmer

Veteran
Jag tror det kan vara bra att säga åt spelarena att klura ut vad deras rollpersoner vill med sina liv, vad de har för livsmål och dröm. Det kan få igång dem.

Kan vara bra att skriva något äventyr som pushar dem till en mer öppen typ av spelande, som några andra här har varit inne på. Tänker mig att de får ett första uppdrag, men måste göra andra saker emellan och då får de försöka klura på det första uppdraget emellan.

Eller kanske att det finns delar i uppdraget som tvingar in dem att hitta på lite andra saker. Vad sägs om att de får ett uppdrag av någon av fraktionerna att ta ut en mindre trupp, men tyvärr fick de fel information och hamnar i en by där truppen inte alls dyker upp dagen efter. Då får spelarna fria tyglar att leta efter truppen, speja efter ett ställe att skapa ett bakhåll. Innan striden äger rum kanske de också kan få ett bud/höra ett rykte om att uppdragsgivaren blivit lönnmördar så att någon belöning inte längre kommer kunna betalas ut. Kommer de då slutföra uppdraget i alla fall?

Man Mountainman

Storsvagåret
God45 said:
Elmrig said:
Hur skiljer det sig från fisktank?
Jag gillar inte uttrycket fisktank och finner det onödigt. Ett fisktanks spel verkar bara vara ett politiskt sandlåde spel.
En fisktank är ett slags sandlåda. Okej? Vad är problemet? Fisktanken är en underkategori av sandlådan, men sen när har vi saknat behov av uttryck för underkategorier?

Man skulle väl kunna säga att fisktanken utgör en teknik för att designa en sandlåda, som försöker garantera att den ska bli dynamisk, händelserik och intressant. Det finns hursomhelst ingen anledning att betrakta begreppen som identiska bara för att de inte går att skilja dem åt helt och hållet.

DanielSchenström

Swashbuckler
Bassejr said:
Efter att jag har förklarat för mina spelare att settingen inte bygger på "få uppdrag, döda draken, ta hem huvudet, få belöning", utan mer på att jag skulle vela att karaktärerna utforskar lite på egen hand, upptäcker världen, och sätter upp egna mål och agenda som kan vara med och påverka storyn, spelar de fortfarande kampanjen so om det var world of warcraft, och de letar efter questgivers med gula utropstecken över huvudet.
Först kan jag tycka att leta efter nåt att göra är att sätta upp egna mål, utforska lite på egen hand och upptäcka världen. Det är en bra idé tycker jag att du möter deras letande efter nåt att göra med något att göra.

Jag skulle också sätta ut en hel del frön. Börja med att fiska upp det som du tycker verkar intressant ur deras figurers bakgrunder, och agna dem. Om nån har nån otrevlig typ i sin bakgrund, se vad som händer när deras figurer får höra talas om att denne stigit i rankerna, eller hittat på nåt värt att undersöka. Fortsätt så tills du tömt deras bakgrunder på idéer.

Lägg sen till en bunt egna, ge dem kanske nån skrift med legender, nyheter i riket, eller låt dem få höra dem när de är på uppdragsgivarjakt. Du kanske till och med kan ge dem ett uppdrag och belöningen är info som de kan följa upp.

Förr eller senare, om de märker att det i omvärlden händer saker lär de nappa. När de nappat på en eller fler idéer så kan du spara de onappade till senare.

Om de mot all förmodan inte nappar på något så rekommenderar jag att du börjar det hela mer traditionellt men i äventyren lägger in krokar, de hittar en skattkarta, de hör talas om en by som plötsligt försvunnit etc, medan de håller på med sitt äventyr.

I allt det här, fråga dem om det är så pass illa att de helt enkelt inte vill sandboxa alls. I så fall krävs det omtänk, ni ska ju ha kul allihop.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Pröva att börja med att försätta dem i en situation där de måste agera (deras karavan blir överfallen och de blir tillfångatagna och måste fly, staden de befinner sig i försätts i karantän på grund av pesten och de måste ta sig ut, de blir efterlysta) och kör en introäventyr som presenterar dem för en massa rykten och kunskap om världen. I synnerhet rykten som de kan gå på direkt: det finns en skatt i grottan där borta, det fins ett magiskt vapen begravd i en krypta ute i skogen. Men också rykten som du kan bygga vidare på om de inte nappar på dem på en gång, de två grevarna har hamnat i bråk med varandra, vilket kan eskalera i att grevarna förklarar krig mot varandra och vill rekrytera soldater.

Sodivra

Champion
Jag backar Daniels förslag att leta igenom deras bakgrunder!

Arvidos MC said:
Finns det något som karaktärerna bryr sig om även nu? Släktingar, vänner, ideal, religion, grupper de är lojala med?

Kan du hota något som de bryr sig om? T. ex, om en av rollpersonerna är utbildad på en magisk akademi så kanske en av fraktioner vill ta över akademin.

Kan du introducera något som de kan börja bry sig om och vilja arbeta för? Spelledarpersoner de gillar, samhällen de gillar, verksamheter eller grupper de är chefer för?

Motivationer utgår alltid ifrån antingen rollpersonernas drömmar och visioner om hur saker skulle kunna bli bättre och vackrare för dem, eller deras rädslor och nöd när det de har hotas eller är otillräckligt. Men det måste vara saker de är intresserade i, som är värdefulla eller nödvändiga för dem.
Kan du hitta något som får spelarna att säga

"NU RÄCKER DET! NU HAR PERSON X GÅTT FÖR LÅNGT!"

eller

"HERREGUD DET HÄR MÅSTE BLI VÅRT!"

så är du på rätt ställe. :gremsmile:

Kan du skapa situationer åt dem som får dig själv att tänka

"Den här situationen är totalt ohållbar! Om inte någon gör något åt den så kommer den explodera fullständigt i våld/dekadens/passion/fanatism/ekonomisk kris/whatever!"

Så är du också på ett bra ställe. :gremsmile:

Kanske kan du sätta igång dem genom att överbejaka dem? Fråga vad de vill ha och ge dem det. Vill ni ha ert eget fort? Visst, det kan ni fixa. Vill ni ha ihjäl den här snubben? Visst, klipp till att ni skär halsen av honom i bakhåll. Vill ni hitta pengar? Visst, den här bonden sitter på en förmögenhet, men han är så ohotad att han inte har några vakter, vill ni ta guldet så är det ert.

Ge dem vad de vill ha, men spela ut de intressanta konsekvenser som oundvikligen följer i din sandlåda.

Eller, jag vet inte vad som saknas riktigt förstås. Berätta gärna mera om dina spelare och deras rollpersoner, hur de funkar, vad de är intresserade av om något, osv!

Bassejr said:
... speciellt som många av dem har välbyggda, intressanta karaktärer, med mycket bakgrund att bygga på, och mycket beskriven personlighet och karaktär som går oanvänt.
Har du prövat att skriva äventyr som är baserade på eller starkt influerade av deras bakgrundshistorier?
Jag har haft spelare som, utan att veta om det, skrev halva kampanjen genom sina bakgrundshistorier, och kompletterade det jag planerat på ett fint sätt.

Ett sätt att använda rollfigurernas bakgrundshistorier på är att tänka "Okej, det är så rollfiguren minns det eller hört talas om det. Men hur var det egentligen?"
Om en spelare lämnar en lucka i sin bakgrundshistoria, typ "vår gård brändes ner av okända banditer och bara jag överlevde" så hugger jag på den direkt. Var det verkligen 'banditer'? Eller var rollfigurens föräldrar samvetslösa utpressare och mordbrännarna desperata offer?

Det kan ju hända att du redan testat detta, men jag skriver det för att spelarna har blivit mer engagerade när jag har spellett på det sättet.