Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så, jag tror de flesta känner igen situationen. Spelarna är väldigt försiktiga, kryper nästan fram längst korridorerna, spejar runt varje hörn med en spegel etc... De hittar "slutbossen" som de vet att de måste döda (vet och måste är så klart lite relativt, men låt oss säga att rollpersonerna är klart motiverade till att döda monstret). De gör upp en plan och attackerar på något sätt från bakhåll, hårt och skoningslöst för att skapa sig själva en fördel i fajten, och de slutar inte skjuta föränn kroppen träffar marken.
Men om man nu vill ge det här monstret/superskurken/slutbossen en chans att säga några ord. Ge lite exposition i klassisk Film-skurksanda. Jag tänker här alltså en direkt konversation med rollpersonerna, inte bara att de råkar höra något.
Hur gör jag då? Hur ser jag till att rollpersonerna inte bara mördar slutbossen på håll med ett prickskyttegevär?
Jag skulle gärna vilja ha alla förslag ni kan komma på, för hur man ger slutbossen en god chans att snacka lite med rollpersonerna innan helvetet brakar lös!
Men om man nu vill ge det här monstret/superskurken/slutbossen en chans att säga några ord. Ge lite exposition i klassisk Film-skurksanda. Jag tänker här alltså en direkt konversation med rollpersonerna, inte bara att de råkar höra något.
Hur gör jag då? Hur ser jag till att rollpersonerna inte bara mördar slutbossen på håll med ett prickskyttegevär?
Jag skulle gärna vilja ha alla förslag ni kan komma på, för hur man ger slutbossen en god chans att snacka lite med rollpersonerna innan helvetet brakar lös!