Nekromanti Hur får jag spelarna att prata med monstren?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
DeBracy;n146242 said:
Om de hör monstret prata med någon så vet de att det går att prata med monstret. Det lät som att det var ett problem tidigare i tråden.
Aha, nej jag tänkte tvärt om att om monstret inte vet om att RP ligger och kryper i skuggorna så finns det liksom ingen anledning för monstret att börja prata med dem. Problemet är normalt sett inte att rollpersonerna inte vet att monstret går att prata med, utan att de struntar fullkomligt i det för att istället få in "första träffen".

Och även när "monstret" (som kan vara alltifrån en gangsterboss till en drake eller nått. Men troligen intelligent i alla fall för den här diskussionens syfte) upptäcker rollpersonerna och börjar prata har man fortfarande rollpersoner som då bara börjar skjuta för att utnyttja den öppning som monstrets pratlust erbjuder.

Det är den där lusten att skjuta först, att ta initiativet i fajten, som jag vill ha en massa olika förslag på hur jag ska kunna kringgå eller sätta krokben för nån gång ibland. Absolut inte varje gång, och jag vill framförallt inte använda samma sätt mer än en gång.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Monstren eller bossen är magiskt märkta med en ritual som gör att något jättetråkigt händer när de dör. Deras själar samlas upp och påskyndar frammanandet av The Big Bad, de har en förbannelse som förvandlar dem till höglevlade mördarmonster när de dör, eller de exploderar i ett moln av save-or-die-giftsporer vid 0 hp.
De måste ta reda på hur magin hävs eller om det går att oskadliggöra fienderna utan att för den delen döda dem.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rymdhamster;n146246 said:
Aha, nej jag tänkte tvärt om att om monstret inte vet om att RP ligger och kryper i skuggorna så finns det liksom ingen anledning för monstret att börja prata med dem. Problemet är normalt sett inte att rollpersonerna inte vet att monstret går att prata med, utan att de struntar fullkomligt i det för att istället få in "första träffen".
Jamenjust. Jag kom ju på att det var det du menade en gång men sen glömde jag helt bort det igen och blev dessutom dryg. Sorry!

Kri

Veteran
Låt bossen prata med rollpersonerna från en plats som de inte lätt kan anfalla. Tänk tex en stor sal med balkong. När äventyrarna går genom salen så står bossen på balkongen och börjar prata med dem. Man jan även tänka sig ett galler i taket på en gång, eller över en uppfälld fällbro mm.

Kalil

Swordsman
Det är generellt inte en bra ide att försöka få spelarna att göra på ett visst sätt. Lämna sådant åt banverket. That being said: är inte det mest uppenbara sättet att ge rollpersonerna en anledning att prata? Exempelvis: prinsessan dom skulle rädda är inte där! En öppen bur står mitt i rummet och bossen skäller just ut en vaktminion efter noter?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kalil;n146258 said:
Det är generellt inte en bra ide att försöka få spelarna att göra på ett visst sätt.
Precis, det är därför jag poängterade att det inte är spelarnas beteende jag vill ändra på.

Kalil;n146258 said:
That being said: är inte det mest uppenbara sättet att ge rollpersonerna en anledning att prata? Exempelvis: prinsessan dom skulle rädda är inte där! En öppen bur står mitt i rummet och bossen skäller just ut en vaktminion efter noter?
Absolut ett värdigt förslag. Och det funkar typ en gång. Eller ett par om man bara kommer på lite coola alternativ till vad det var som skulle hämtas och sprider ut gångerna lite.

Andra gånger vill man ju dock bara ha en episk slutfajt, som inleds med en episk konversation =)

mirandir

Veteran
Det finns väl egentligen bara ett sätt och det är att skapa någon form av barriär mellan RP och monster som gör att RP inte kommer komma åt monstret innan hen haft sin monolog.
  • Låt RP smyga längst en lång korridor när plötsligt dörrarna stängs i bägge ändar
  • Som nämnts tidigare så tvinga dom att gå igenom en luftsluss för att nå monstret.
  • Låt monstren befinna sig i ett stort välupplyst rum utan nått att gömma sig bakom, Men rummet är delat i två delar med en stor, skottsäker, glasvägg i mitten och monstet finns i det inre rummet.
I princip gillra en fälla för RP följt av att monstret börjar med ett klassiskt "Tror ni verkligen att ni kan smyga er på mig..."

Kombineras gärna med någon form av motivation som gör att RP inte kan vara helt sneaky. T.ex. någon form av countdown eller låt the final shodown komma helt oväntat. RP:na är där för att befria gisslan eller nått liknande och när de är påväg därifrån så dyker plötsligt bossen upp.

chrull

Stockholm Kartell
Det absolut enklaste är ju att se till att de har en anledning till att prata med skurken.
Det enklaste exemplet på det är att RP vet att Skurken vet något som RP vill veta.
Eller så har de träffat på skurken förut och haft en hyffsat fredlig interaktion med skurken.

God45

#PrayersForBahakan
Gör att man kan undivka strider genom att prata med monster. Planescape torment style.

Landrim

Warrior
anth;n146243 said:
Eller så låter man slutbossen tala med äventyrarna i början av äventyret. Så fungerar historian om Dracula och även Ravenloft.
Äventyret börjar med att äventyrarna hälsar på hos slutbossen som bjuder på thé och kakor och småpratar lite i största allmänhet. Här ska det vara fullständigt uppenbart att slutbossen är fullständigt överlägsen äventyrarna för de har ännu inte fått tag på de medel som behövs för att göra slut på denne. Så denne kan lugnt sitta och snacka om det ena och det andra utan att bry sig om äventyrarna. Givetvis kan äventyrarna anfalla redan nu, men resultatet kommer med 100 % säkerhet sluta med att de förvandlas till köttfärs.
Denna lösningen gillar jag och har använt den ett par gånger tidigare. Fungerade dock inget vidare med min senaste D&D-grupp då de alltid provocerade eller tog till våld mot allt som uppenbarligen inte var mänskligt. Har aldrig haft en grupp som förbrukat rollpersoner på löpande band som de gjorde ;)

.113

Swashbuckler
Så här gör man:

Spelarna kommer fram till en port/dörröppning och tittar in. Längst bort i det relativt mörka rummet så ser de "bossen", med ryggen mot dem.

*BANG* Sniprade kroppen faller ihop.

Gruppen känner sig nöjda några sekunder för att det gick så bra.

*Ett elakt skratt kan höras genom rummet* Sen hör man bossens röst tala, berätta för dem att de just dödat borgmästarens son, sen kan han babbla på en stund för att sedan möjligen gå fram från skuggorna/anfalla.

Inte nog med att man låter bossen få snacka lite, man förhindrar mest troligt framtida assassin attempts innan man bekräftat vem fasen som står där framme ;)

(Borgmästarens som kan ju vara iklädd en liknande rustning samt fått en hold person magi på sig, eller är drogad så han bara står still).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n146275 said:
Vad för setting?
Dark Heresy, Warhammer fantasy samt generisk fantasy, framför allt, skulle jag säga. Även lite allmän sci-fi.

Det har varit väldigt mycker fokus på settings som inte innehåller grovkalibriga prickskyttegevär, men en del går ju att föra över utan större svårighet. Fällgaller kan ju lika gärna vara kräftfält.

Kalil

Swordsman
Inte då "prinsessan" i mitt exempel ovan var naturligtvis ett grovkalibrigt prickskyttegevär.

.113

Swashbuckler
Rymdhamster;n146277 said:
Dark Heresy, Warhammer fantasy samt generisk fantasy, framför allt, skulle jag säga. Även lite allmän sci-fi.

Det har varit väldigt mycker fokus på settings som inte innehåller grovkalibriga prickskyttegevär, men en del går ju att föra över utan större svårighet. Fällgaller kan ju lika gärna vara kräftfält.

Mitt förslag funkar i alla settings! Och det är roligt i alla settings!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n146280 said:
Mitt förslag funkar i alla settings! Och det är roligt i alla settings!
Absolut. Jag menade inte att säga att det inte fanns några förslag som passade in i mer tekniska settings.

.113

Swashbuckler
Hehe nädå, men lite sånna combos borde ju gå bra.. Det känns ju som en rätt elak grej å andra sidan (min ide) så kanske inte passar alla bad guys, men spontant känns det som att en boss som släpper in gruppen måste ju tro på att han kan spöa dem också, så om den spöas lätt så känns det inte "ok" med fällgaller som fälls upp typ.. Tänker snarare att de stängs ute medan han flyr eller att han snackar med dem bakom "gallret" samtidigt som det strömmar ut lite stormtroopers in i deras rum typ..

Men lite förslag har du ju :)

Annars va nog det bästa förslaget, enligt mig, att personen har info som de behöver.. Då måste de ju snacka med denne. Eller fånga levande åtminstone.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n146284 said:
Annars va nog det bästa förslaget, enligt mig, att personen har info som de behöver.. Då måste de ju snacka med denne. Eller fånga levande åtminstone.
Sure. Ett jättebraförslag som upprepats flera gånger. Jag kan fortfarande bara använda det en eller ett par gånger, så jag behöver _fler_ förslag. _Andra_ förslag.

Kort och gott: JAG VILL HA ALLA FÖRSLAG! Muahahaha!

Ehem, ursäkta =)

Jag vill ha en hel bunt med olika förslag och idéer så att jag åstadkomma samma sak (prat) på olika sätt varje gång jag vill ha lite ost. Och helst av allt vill jag ha förslag som inte kräver att de planteras i förväg (som exempelvis att monstret sitter på viktig information) utan något jag kan plocka fram och stoppa in i princip sammtidigt som spelarna tar sikte på skurken. Men även förslag som kräver plantering och planering är varmt välkommna och användbara!

God45

#PrayersForBahakan
Ett superjobbigt förslag är att skapa en situation där det finns flera "big bads" och alla vill ha spelarna på sin sida eftersom de är farliga wild cards. Då kan karaktärerna förhandla med de olika bossarna för att få fram maximalt bra deal, välja vem de vill slåss mot eller välja att blåsa alla.