Nekromanti Hur får vi fler att börja spela rollspel?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Men vi får nog finna oss i att de kommer förbli en relativt liten hobby för ett fåtal specialintresserade.
Å andra sidan har jag inga problem med det. Lika lite som jag vill att alla ska lyssna på samma musik som jag gillar. Gillar att det är en lite hemlig sysselsättning. Som att vara Frimurare.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Instämmer i Arferts resonemang.

Jag funderar på det är om den svenska rollspelsutgivningen har ett tydligt samband med antalet människor som spelar rollspel? Jag menar även om rollspelandet inte är lika populärt i dag som det var på 80-talet så upplever jag att produktionstecknikens utveckling har inneburit att det produceras fler svenska rollspel under 2010-talet än det gjorde under hela 80-90-talet och att de som rollspel håller lika god om inte bättre kvalitet nu. Med kvalitet menar jag texter, illustrationer, spelsystem, äventyr mm och inte tryckning, färger, papperskvalitet etc.

Detta tycker jag är intressant eftersom en anledning till att jag vill se fler människor spela rollspel det är att det skulle gynna rollspelsmarknaden dvs möjligheten att ge ut professionella produkter. Men om korrelationen mellan antalet spelare och utgivningen är underordnad andra saker så är Arferts resonemang ännu mer aktuellt för min del.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Mutanten;n79553 said:
... det produceras fler svenska rollspel under 2010-talet än det gjorde under hela 80-90-talet och att de som rollspel håller lika god om inte bättre kvalitet nu ...
Jag tror att det beror dels på ökade möjligheter till relativt billig produktion (desktop publishing) och dels på att rollspelshobbyn har fått en sidogren som kan kallas "rollspelsmakarhobbyn".

Alltså, typ ... "det är svårt att få spelare, men rollspel är superkul! Jag gör mina egna rollspel!"

Och för den är det bara att producera på, och eftersom det inte finns samma förhoppning om rikedomar, kan flera våga skapa spelen och få ut dem. Bara bra, tycker jag!

/Magnus
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,299
Mutanten;n79543 said:
Jo men handlar inte hela den här tråden om hur man kan få fler människor att spela rollspel på ett sätt som påminner om våra sätt att spela rollspel på och vår form av rollspel? För om man räknar med alla möjliga varianter på rollspelande så går det snart inte att få fler människor att spela rollspel eftersom var och varannan människa redan gör det i dag på ett eller annat sätt. Ni flyttar diskussionen till att handla om definitionen av rollspel snarare än om hur man får fler människor att spela det man brukar mena med bordsrollspel.
Yup. Något som är värt att komma ihåg är att för länge, länge sedan (när de flesta av oss började med rollspel) så fanns de flesta av dessa varianter inte.
Om man då ville ha något rollspels-liknande så var det bordsrollspel som gällde.
Idag finns det mängder med alternativ, och för många människor så passar något av dem bättre.

Eller med andra ord: Traditionella bordsrollspel är utsatta för mycket hårdare konkurrens idag än på 1980-talet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Magnus Seter;n79547 said:
Pessimist!

Sure, rollspel som vi spelar det kommer aldrig att bli nästa Drakar och Demoner som på 80-talet. Det rejset är kört. Men det innebär ju inte att vi kan vara mer aktiva med att fånga upp dem som faktiskt är intresserade av rollspel. För de finns, jag känner några åttaåringar som är sjukt taggade på att spela, och då kan ju jag säga "äsch, det blir inget för ni kommer aldrig att tycka det är kul" eller så gör jag nått för att de ska få chansen att bestämma om det är intressant eller inte.

Eller så sitter jag med mina polare i mitt spelrum och jagar mutanter i kloaker tills vi är döda, och sen spelar ingen rollspel igen. The end.

/M

Haha, jag är inte pessimist. Jag konstaterar bara att tabletop kommer fortsatt vara ett särintresse för en relativt liten skara människor. Jag tycker inte det gör så mycket, faktum är att jag tycker det är ganska trevligt att få vara lite mysko nörd och tillhöra en utvald skara :)

Och som sagt: hobbyn dör inte. Det tillkommer ju fortfarande spelare, om än i en ganska modest takt.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Rollspel tar alldeles för mycket tid i anspråk så wrnu borde aktivt jobba för 6timmars arbetsdag, då kommer folk ha tid att spela.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Zoth-Ya;n79571 said:
Rollspel tar alldeles för mycket tid i anspråk så wrnu borde aktivt jobba för 6timmars arbetsdag, då kommer folk ha tid att spela.
Äntligen ett konkret förslag alla kan ställa sig bakom!

/M
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Vitulv;n79569 said:
Och som sagt: hobbyn dör inte. Det tillkommer ju fortfarande spelare, om än i en ganska modest takt.
Detta tycker jag är en högst intressant fråga. Hur har utvecklingen sett ut från 00-talet till i dag? Har antalet rollspelare ökat eller minskat? Finns det ens någon tillförlitlig statistik på det?
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Magnus Seter;n79572 said:
Äntligen ett konkret förslag alla kan ställa sig bakom!

/M
Robotar kommer att ersätta många av er inom 20 år. Ni kommer inte att ha 6 timmars arbetsdag. Ni kommer att ha 0 timmars arbetsdag. Om ni inte arbetar som programmerare förstås eller har någon annan specialistkompetens för då kommer ni att få jobba arslet av er istället.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Mutanten;n79576 said:
Detta tycker jag är en högst intressant fråga. Hur har utvecklingen sett ut från 00-talet till i dag? Har antalet rollspelare ökat eller minskat? Finns det ens någon tillförlitlig statistik på det?

Japp. Hobbyn ökar med 7,35 utövare per dag, sedan 2000-01-01.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Magnus Seter;n79401 said:
Spelleda på bibliotek kanske kan vara en väg att gå? Många bibliotek gillar ju att fixa sådana saker på helger, och de kan säkert ställa upp med ett rum eller något sådant där spelledande en gång i veckan kan äga rum. Då når en också de som gillar böcker, och det kan vara de som är troligast att de gillar rollspel.

/M

Bibbcon i Jönköping är ett exempel...

 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Hitta en ny marknad
Jag skulle vilja säga att rollspelare har redan hittat vad de vill spela så att försöka komma ut med något nytt är lönlöst. Därför borde spelmakare försöka utforska vad det finns för marknader. När jag var med på NärCon så såg jag en otrolig potential att få in nya spelare i hobbyn, eftersom anime är såpass nära det vi håller på med.

Hitta ett starkt varumärke
Jag tror inte på att sitta och göra spel som ingen har hört talas om. Det är av en anledning som Mutant: År Noll och Eon drar in mängder på crowdfunding-siter. Det är av en anledning Mouse Guard går starkt. Betala goda pengar för ett starkt varumärke.

Hitta nya spelsätt
Det är inte konstigt att rollspelare är på ett visst sätt när vi måste läsa 200+ sidor enbart för att kunna sätta igång och spela. Få utanför hobbyn skulle acceptera detta. Få tycker att det är kul att sitta och anteckna på blad medan man spelar. Börja titta på andra typer av kreativa hobbyer och ta in vad de gör. Hitta nya sätt att förmedla rollspel; hitta nya sätt att spela dem på. Hittar man det så har man en ny marknad.

Kombinera dessa
Exempel: hitta ett starkt manga-varumärke, sälj in det till deras fans och anpassa det till att, i grupp, skapa den fan fiction som finns runt omkring den.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Vitulv;n79606 said:
Japp. Hobbyn ökar med 7,35 utövare per dag, sedan 2000-01-01.

Vad baserar du det på?

De senaste siffrorna jag såg för 2000-talets första decennium (visserligen 2001-2010, men det borde vara ganska samma) var 24,85 i veckan (alltså 3,5 per dag). Jag har svårt att tro att en uppgång de senaste fem åren ska ha mer än fördubblat den siffran (dessutom visste jag inte att mätningar hade gjorts sedan SVEROKS stora decennierapport 2010).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Rickard;n79617 said:
Hitta en ny marknad
Jag skulle vilja säga att rollspelare har redan hittat vad de vill spela så att försöka komma ut med något nytt är lönlöst. Därför borde spelmakare försöka utforska vad det finns för marknader. När jag var med på NärCon så såg jag en otrolig potential att få in nya spelare i hobbyn, eftersom anime är såpass nära det vi håller på med.

Hitta ett starkt varumärke
Jag tror inte på att sitta och göra spel som ingen har hört talas om. Det är av en anledning som Mutant: År Noll och Eon drar in mängder på crowdfunding-siter. Det är av en anledning Mouse Guard går starkt. Betala goda pengar för ett starkt varumärke.

Hitta nya spelsätt
Det är inte konstigt att rollspelare är på ett visst sätt när vi måste läsa 200+ sidor enbart för att kunna sätta igång och spela. Få utanför hobbyn skulle acceptera detta. Få tycker att det är kul att sitta och anteckna på blad medan man spelar. Börja titta på andra typer av kreativa hobbyer och ta in vad de gör. Hitta nya sätt att förmedla rollspel; hitta nya sätt att spela dem på. Hittar man det så har man en ny marknad.

Kombinera dessa
Exempel: hitta ett starkt manga-varumärke, sälj in det till deras fans och anpassa det till att, i grupp, skapa den fan fiction som finns runt omkring den.
Låter typ som det Rollespilsfabrikken gjort med College of Wizardry och de har ju fått rejält genomslag (googlar man på "college of wizardry" så hittas länkar till artiklar på The Verge, Independent, Daily Mail, Telegraph och MTV på de första två sidorna träffar). Lajvarna ligger ju bra i framkant hör med hela edularp-rörelsen som använder det som utbildningsverktyg. Det som håller på att ske nu är ett överlapp med teambuildingkonsulter, konferenser och andra jippon riktade mot företag (där finns en sjuhelsikes massa pengar för sådant här) och det var en hel del sådana firmor på plats på årets Knudepunkt för att inhämta kunskap och erfarenhet.

EDIT: Här är även senaste kickstartern i raden. Betänk att det som kickstartas är typ fjärde eventet i serie och det ser ut som att hajpen håller i sig
https://www.indiegogo.com/projects/c...itches-wizards
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Har inte läst alla inlägg än, men...
  • Minska jobbet som krävs för att vara SL
  • Se till att frågan "Vad är rollspel?" kan besvaras med en mening
  • Bli medveten om målgrupp, och vad som förenar rollspelare
  • Minska mängden förberedelser som krävs
  • Minska mängden regler
  • Fler hybridspel mellan brädspel och rollspel
  • Inkrementella regler? Dvs. börjar med få regler första sessionen, sedan kan införas mer djup efter hand för seriösa spelare (mots till casuals)
  • I tradspel blir vissa sessioner suveräna medan andra kan bli pannkaka. Varför? Se till att sessionerna får en jämn kvalitet (speltesta äventyr mycket)
  • Sluta med fantasy och sci-fi
  • Frågan "Hur får vi fler att börja spela rollspel?" får inte vara synonym med "Hur får vi fler att uppskatta djupa (tidskrävande) spelupplevelser?"
  • Ett spel får gärna ha en djup analytisk grund, men denna analys får inte synas för spelaren.
  • Också, radera den överdrivet politiska medvetenheten från språket... eller gör en grej av det, jag vet inte.
  • Man kan också: Identifiera vad som är rollspelets absoluta essens, släng ut resten och bygg upp något nytt.
Exempel på hybridspel: Dela ut kort med karaktärer och egenskaper. Vissa kort är öppna, andra är hemliga. SL får några blad som denne inte behöver kunna utantill på förhand, utan kan läsa och spela under spelets gång. Spelsessionerna måste vara oberoende av varandra.

Man offrar djup, men vinner lättillgänglighet.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Fast Fantasy är ju populärare än någonsin.... Sen tror jag inte att lättare regler är bättre för alla, Eon säljer som fan och har bland de större regelsystemen.

Jag tror på att skapa regelsystem och sen ha gratis äventyr för nedladdning, nya spelare kan lära sig reglerna men det tar ett tag innan de kommer in i hur man bygger ett äventyr.

Däremot Hybridspel tror jag är en grym ide..

Sen tror jag att det är lättare att få in folk i spelvärlden via brädspel, spel som exempelvis, Battlestar Galactica och Dead of Winter innehåller moment som lätt kan bli rollspeliga, kanske kan öppna några ögon för rollspel.

//The Chef som spekulerar lite utan eftertanke
 

Judas

Veteran
Joined
24 Jul 2013
Messages
14
"Jag tror på att skapa regelsystem och sen ha gratis äventyr för nedladdning, nya spelare kan lära sig reglerna men det tar ett tag innan de kommer in i hur man bygger ett äventyr"

Här håller jag helt med! I min erfarenhet så blir folk snarast irriterade när jag har förenklat reglerna för dem - så länge allt är begripligt och användbart brukar folk tycka att det är kul. Framförallt tror jag dock att det är kampanjer som behövs! När jag har introducerat nya spelare och börjat med något en- eller tvåkvällsäventyr brukar responsen vara "jo, det var skoj, men nästa gång vill jag ha lite mer Sagan om ringen/GoT :S". I min erfarenhet vill nya spelare alltså inte grisodla utan gå från 0 till 100 och rädda hela världen.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Funderade lite i går kväll och fick en idé som känns riktigt intressant. Vad tror ni om online-konvent?

Jag tänker mig ett scype-konvent där det finns en stor möteshall där man kan mingla, engagera sig i och ansluta till konversationer, lyssna på andras konversationer etc. Man kan gå in i ett separat rum och spela rollspel, planerade aktiviteter, indie-bar eller spontant men även dessa rum skall (kan) vara öppna så alla kan gå in och lyssna/titta.

Alla som pratar med varandra uppmuntras att skriva en flash om vad de pratar om så man när man strosar runt i möteshallen kan få en blink om vad just den gruppen snackar om just nu. Jag ser för mitt inre öga att möteshallen är third person elevated, att man ser framför sig en stor lokal där allas scype-feeds sänds live men väldigt smått och att grupperna clustras på ett snajigt sätt så man kan se vilka som är med i en diskussion. De som strölyssnar behöver inte synas i den gruppen direkt.

Det skulle vara najs om man hade någon sorts möjlighet till online-represenation av spelplaner och tärningar, men det är mer en nice-to-have. Man måste kanske kunna skicka lite underlag till varandra om man spelar arrade evenemang, men det har jag hört att datasamhället redan har löst... ;)

Så med andra ord, man kan strosa runt och lyssna, knalla in på ett evenmang och kolla/lyssna och såklart även spela. Det kan även vara gratis. Med lite tur skulle man kunna få en slant av sverok för att utveckla eller köoa in en bra plattform också.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Swedish Chef;n79653 said:
Jag tror på att skapa regelsystem och sen ha gratis äventyr för nedladdning, nya spelare kan lära sig reglerna men det tar ett tag innan de kommer in i hur man bygger ett äventyr.
Gratis regelsystem, såväl som äventyr, har funnits på nätet i minst 15 år. Hittills har de inte lyckats locka några större skaror.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Om man kunde tvätta bort en del av nörd-stämpeln och göra (bords-)rollspel coolare i allmänhetens ögon, tror jag mycket vore vunnet. Oavsett hur bra regler eller balla äventyr som görs, tror jag inte det hjälper om barn och ungdomar inte ens vill prova spelen.

Man kan se på en del av senare års trender som jag väldigt generaliserat kallar för "hipster-trender". Tidigare så marginaliserade/ocoola/gammaldags företeelser som brödbak (surdeg), stickning och korvstoppning (var det någon annan är farmödrar och kungen och drottning som stoppade korv förr?) har hamnat i rampljuset och hypats till ära och berömmelse. Datorspelen har gjort en resa, från en marginaliserad hobby i pojkrummet till dagens världsstjärnor som Markus "Notch" Persson, skaparen av Minecraft.

Även om vi aldrig kommer tillbaka till hypen som var på 80-talet, tror jag hobbyn skulle må bra av att "normaliseras". Så länge folk har bilden av rollspelare som pojkar/män med utmanande midjemått, skägg och tveksam personlig hygien (väldigt grovt generaliserat), tror jag det är svårt att nå popularitet i bredare lager.
 
Top