Nekromanti Hur fördelar ni skatter?

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Det finns såklart alla möjliga sätt att fördela skatter mellan RP:s. Min erfarenhet är att übergrunkorna (magiskt +12 eller vad det nu kan vara) hamnar hos vissa som har nytta av dem, men om gruppen skulle sälja av sakerna så skulle en jämnare skattefördelning uppnås. Och skatterna är något statiska, ofta magiska vapen och rustningar, ett par wands och amulet of armor eller så. En del klasser har mycket lite att hämta från sådana skatthögar.

Anta att man värderar allt till halva inköpspriset (Se PHB 3.5 sidan 112), summerar skatternas värde och delar summan på ett sådant sätt som man kommit överens om. Alla har då en fiktiv del i skatten och kan med denna del köpa ut en sak till des halva inköpspris. De som inte vill ha något får pengar.

Exempel:
Tre RP:s slår ner några banditer och tar efter striden med sig 25 gp, en masterwork morningstar (308 gp) och tre chain mails (150 gp). Försäljningspriset för detta är hälften av sakernas värde (utom pengarna) = 25+154+225 = 404 gp. Varje RP:s andel i bytet är 164,6 gp (och lite småväxel).

En bestämmer sig för att ta vapnet och minskar sin kontantandel med 154 gp, det övriga säljs. En RP får därmed en mw morningstar och 10,6 gp, de båda övriga får 164,6 gp.


Fördelen med det systemet är att det bli väldigt demokratiskt - alla får lika mycket ut av en skatt samtidigt som alla kan lägga vantarna på bra föremål/saker oavsett vad det råkar vara för skatter.


De saker som man gemensamt bestämmer att använda kollektivt (helande drycker etc.) hamnar dock inte i någon "skattkassa" utan används just där och då det behövs. Därmed blir det ingen trollis som snor åt sig alla spellbooks (kanske värt massor för partyt) då ingen annan kan använda dem eller att krigarna får jättevapnet +12, (som ger 1T8+12 i skada per träff) och som, om det såldes, skulle generera en ENORM summa pengar till alla RP:s...


Hur gör ni andra?
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
När vi spelar så brukar den som har störst nytta av ett föremål få det, om det blir något föremål över brukar den som inte fått så mycket få detta föremål. Pengar och ädelstenar delas så jämt det går.

Ibland har äventyrargruppen en gemensam kassa där alla föremål/ädelstenar/pengar som ingen har nytta av hamnar.

Sedan finns det nästa alltid vissa RP som brukar försöka mygla undan skatter och föremål till sig själva utan att tänka på gruppen...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Lite si och så med det

Oftast bryr vi oss inte om att värdera magiska föremål, om nån har användning för grejen så får de den, annars säljer vi den och delar på pengen.

Fast inte alltid. Den som hittar skatter behöver ju inte berätta för de andra, så vissa har mer pengar än andra. Och min monk vill inte ha pengar, så han käkar lite riskakor istället. :gremlaugh:

Nån smart uppdelning, och rättvis, är det inte fråga om. Men alla verkar gilla läget.

M.
 
G

Guest

Guest
Vi har alltid kört så att pengar, smycken och juveler delas upp någorlunda jämnt inom gruppen.

Magiska föremål ges till den som har störst nytta eller behov av det. Överflödiga magiska föremål säljs och den erhållna summan delas jämnt.

Jag tror dem flesta spelare och spelargrupper helt enkelt gör så. Det känns "overkill" att vända på varenda slant i jakten på fördelning.
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Det känns lite överdrivet. Vi har alltid kört så att vi delar alla skatter (pengar, juveler, gems, etc) mellan allihopa men att föremål delas ut till dem som behöver dem mest.

T.ex så är kanske någon i gruppen proficient med bastardsword. Då ger man givetvis ett upphittat +X Bastardsword till denna person. Inte går man väl och säljer det?

Samma sak gäller om man hittar t.ex en Cloak of Protection +X. Denna är ju ytterst lämpad för en spellcaster som inte har någon möjlighet att bära rustning.

När det gäller mer generella föremål som alla kan ha nytta av får man helt enkelt avväga vem som fått minst. Det är inte speciellt svårt, och gör saker betydligt enklare.

Detta är så klart bara mina lilla åskit, men den har fungerat så länga jag spelat rollspel.
 

Lich

Veteran
Joined
29 Sep 2004
Messages
16
Location
Katrineholm
När vi spelar så har vi använt oss av flera av systemen som nämnts i andras inlägg, men till syvende och sist handlar det ju inte om praktiskt vad rollpersonerna behöver utan vad de olika karaktärerna i gruppen rollspelar sig till.

I bland funkar det aldeles utmärkt med allemansfond när gruppen har en stabil paladin eller liknande som ledare, andra gånger kan det uppstå mycket rollspel och gnabbande om det inte finns någon uttalad ledare eller om ledaren råkar vara lite halvskum...
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Det du beskriver handlar (om jag fattat rätt) om ett system som kommer sig från RP:nas sammansättning (och personligheter). Fine. Men om man nu vill se ett hyggligt jämlikt system där alla får ungefär samma värde skatt (i pengar räknat) hur gör du/man då?

I D&D är de flesta skatter olika typer av närstridsvapen, sköldar och rustningar. Vad har en magiker (in the long run) för nytta av dessa, hon/han har svårt att få pengarna att gå runt på de övriga ströskatterna...

Tvärtom gäller också - i en spelvärld där det finns få krigare men betydligt fler trollisar/shamaner/präster har krigarana litet utbyte av alla tokens, scrolls, trollspön eller vad det nu rör sig om.
 
G

Guest

Guest
Maximera nyttan!

Det där är mer ett filosofiskt problem, än ett reellt. I Forgotten Realms, som ju är High Fantasy, är det väldigt jämnt fördelat vad gäller magiska föremål. Det finns alltid något av intresse för alla.

De karaktärer som Anor (Krille) har spelat med upp till 5-7:e leveln har t.ex följande föremål:

Wizard: Barcers of Defens +6, Ring of Protection +2, Ring of Wizardry

Fighter: Bastardsword +3, Shield +2, Plate Mail +1

Rogue: Ring of Protection +2, Cloak of Elvenkind, Boots of Elvenkind.

Det är klart att det kan variera några hundra guldmynt hit eller dit, men so what? Gruppens nytta maximeras ju mer effektivt genom att man tilldelar varje individ vad den bäst behöver, och bäst kan utnyttja.

Alternativet, om drar det in absurdum, skulle ju kunna leda till att man säljer föremålen, delar upp guldmynten och sen får varje individ precis så mycket/litet att han INTE har råd att köpa de för honom nyttigaste prylarna.

Jag tror det bästa för en grupp är att försöka maximera nyttan av de föremål man hittar, och inte tänka så mycket på ekonomisk fördelning.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Maximera nyttan!

Skillnaden i våra resonemang är vad som förekommer i verkligheten (och driver oss IRL) jämfört med någon slags "rollpersons-socialism". Om man råkar vara en projektgrupp IRL, och är jämlikar i detta, får ett uppdrag att göra uppdrag X (rita ett hus, riva ett hus, whatever) och man gemensamt arbetar till sig en bonus av något slag ska den bonusen då tillfalla den som råkar vara bäst på att använda den eller den som råkar kunna använda den? Eller säljer/fördelar man dyrgripen så att alla kan få ta del av mumset? Det senare tror jag är mest troligt, om man är jämlikar, om man inte är det så tar chefen bonusresan...

Jag förstår väl att om man hittar "magiska föremålet +17" så är det bäst att använda det av den som kan bruka det, men om man säljer det, delar pengarna lika och därmed kan köpa "magiska föremål +15" till ALLA rollpersoner så är det mer värt än ett +17-föremål. Den skillnaden är ganska viktig.

Det är kärnan av mitt resonemang, inte egentligen hur fördelningen ska ske.

Sedan finns det en snedfördelning av föremål, krigarna får i FR-settingen mer magiska saker än barder, i andra settings kan det vara på andra sätt. På så sätt halkar trollisar och andra som inte vill/kan använda "martial weapon +x" efter i guldpenningarna, vilket leder till att de har sämre chanser att skaffa motsvarande saker till sig själva.
 
G

Guest

Guest
Re: Maximera nyttan!

Jag tycker det är en ganska bra blandning på magiska föremål i D&D. Wizards får ju inte magiska vapen av uppenbara skäl, men Rings of Protection, Rings of Wizardry, Bracers of Defense osv. är frekvent förekommande.

Magiska vapen, och magiska rustningar/sköldar är såklart mest förekommande, det beror ju på att så många olika klasser använder vapen. Du nämner Barder, mig veterligen skulle en Bard ha väldigt stor nytta av magiska kortsvärd, dolkar, och värjor.

Jag ser bara inte nyttan i att sälja massa bra magiska föremål för att uppnå jämlikhet i antal guldmynt per person. Jag som spelare skulle föredra att försöka dela upp de magiska föremålen efter vem som bäst drar nytta av dem. De föremål som ingen behöver kan man sälja och dela på pengarna.

Min erfarenhet är att en spelgrupp kan dela upp de magiska grunkorna snabbt, rättvist och utan problem. Om någon känner sig förfördelad kan man väl kompensera för det, men jag har spelat i 19 år och aldrig varit med om det (ännu...).

Men självklart måste spelarna/PC´s komma överens om detta.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Re: Maximera nyttan!

Det bästa sättet att lösa problemet är genom en hälsosam skattesats och god omfördelningspolitik. Med sociala avgifter, lokal och statlig skatt, moms, och diverse punktskatter (öl, värdshusrum, havre) ser man till att hålla skattetrycket på över 70 %. Detta gör god nytta på ett flertal sätt:
* Man riskerar aldrig att ävertyrarna får obalanserat bra utrustning.
* Pensionerna fungerar bra. Äventyrarna blir aldrig aktuella för pension, eftersom de tar så mycket risker.
* Sjukvården fungerar utmärkt. Äventyrarna är ute i fältet när de blir skadade, och tär därför inte på samhällets resurser. Detta blir ännu bättre med en extra skatt på cure wounds spells och potions of healing. Se även ovan.
* De fattiga bönderna, som inte haft några problem med röjande orkhorder på grund av att dessa stoppats av äventyrarna, är jättenöjda. De klagar däremot ganska ofta över den höga havreskatten.
* Man drar dessutom in tillräckligt med pengar för att betala och utrusta en bra armé, särskilt om några sura äventyrare skulle bli riktigt griniga. De brukar dock inte vara ett problem, eftersom de har så skrattretande dålig utrustning.
Se helt enkelt till att +17-svärdet, spellbooken, och den nya cloak of protection +5 går till staten, som har riktigt god nytta av dem, så kan äventyrarna få behålla lite småväxel. Då maximeras nyttan!

Nog med propaganda. =) Brukar ni ta ut skatt av äventyrarna i era kampanjer?
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Maximera nyttan!

Ööh?

Vad jag menade var att RP:na skulle sälja +17 vapnet så att värdet av detta föremål kunde fördelas bland alla RP och därmed kunde alla RP köpa +15 föremål istället för att en RP hade +17. Nada mer.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Re: Maximera nyttan!

Jag gör mig bara lustig över vad rubriken för hela tråden gav mig för associationer, inget annat.

Seriöst dock, tas det ut skatter på äventyrande i era kampanjer?
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Maximera nyttan!

Jag ser bara inte nyttan i att sälja massa bra magiska föremål för att uppnå jämlikhet i antal guldmynt per person. Jag som spelare skulle föredra att försöka dela upp de magiska föremålen efter vem som bäst drar nytta av dem. De föremål som ingen behöver kan man sälja och dela på pengarna.
Om man utgår från att RP:na är i en high-fantasy setting så kan de med värdet av +3 vapnet köpa flera +1 vapen. (eller andra saker) Detta är mer effektivt än att EN enda RP har ett bra magiskt föremål.



Min erfarenhet är att en spelgrupp kan dela upp de magiska grunkorna snabbt, rättvist och utan problem. Om någon känner sig förfördelad kan man väl kompensera för det, men jag har spelat i 19 år och aldrig varit med om det (ännu...).
Och här skiljer det sig åt, jag har efter (hm, vad är det nu [räknar på fingrarna]) 16 års spelande flera gånger hamnat i situationen att spelare snott åt sig saker åt sina RP:s, det blivit väldigt snett etc. Se bara till att vanliga wizards behöver 100 gp per spell level för att föra in en ny spell i sin spellbook. För de flesta på låga levlar är detta en enorm summa. Samtidigt som detta (inte) sker så har krigaren både +1 armor och +1 weapon...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Det som passar en viss karaktär eller någon spelare känner starkt behov av tar den spelaren (hittills har det inte blivit något bjäbb). Exempelvis brukar magikern anse sig ha första tjing på bracers of armor, tjuvbarden roffar åt sig magiska dolkar och paladinen allt som har "rätt" heliga symboler. Resten hamnar i partypoolen som någon karaktär har ansvaret för och som spelarna plockar grejer ur då och då, när de tycker att de behöver något.

Enda bjäbbet som har uppstått var när den karaktär (som var magiker) som ansvarade för poolen valde att pensionera sig och jag (i min roll som spelledare) hävdade att han hade tagit med sig en magisk stav + en hel del mynt/ädla stenar som pensionsförsäkring, medan en spelare hellre hade velat använda detta som valuta för inköp av en mighty (+4) composite bow och lite annat.

Skulle vi försöka eftersträva milimeterrättvisa i skattfördelningen tror jag bara att det skulle bli ännu mer bjäbb än det är nu. Det innebär dock att vissa klasser förlorar, medan andra tjänar på skattfördelningen. Jag har inte bemödat mig att räkna ut värdet på någon karaktärs utrustning, men jag kan misstänka att krigare och trollkarlar normalt sett är vinnare, medan munkar och druider är förlorare. De flesta magiska vapen och sköldar som mina spelare hittar är ändå märkta med oheliga symboler, vilka paladinen ändå inte accepterar att någon använder, så det blir ändå inte så mycket att dela på.
 
G

Guest

Guest
Re: Maximera nyttan!

Jag håller inte med om att 3st +1 vapen är lika effektivt som ett +3 vapen. +3 vapen är mycket mer sällsynt, så dem bör man aldrig sälja eller göra sig av med. +1 vapen dyker det upp hela tiden och är dessutom enkla att köpa.

+3 vapen har dessutom den förmågan att bryta igenom flera olika varelsers magiska skydd som +1 vapen inte biter på, så jag skulle starkt avråda från att sälja +3 vapen!

I allmänhet skulle jag råda varje spelgrupp att behålla de kraftfulla magiska föremål som man hittar, istället för att sälja dem och köpa enklare magiska föremål till flera spelare. Det blir helt enkelt en sämre netto-effekt för gruppen enligt min mening.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Maximera nyttan!

+3 vapen har dessutom den förmågan att bryta igenom flera olika varelsers magiska skydd som +1 vapen inte biter på, så jag skulle starkt avråda från att sälja +3 vapen!
Här har du fel, kolla MM (3.5), 307. Alla magiska vapen tränger igenom exemplevis DR 10/magic, förutom "a few very powerful monsters" som kräver +6 eller mer. Av detta skäl är tre +1-vapen mer effektiva än ett +3 vapen.

Det finns ett råd i någon av alla dessa böcker som givits ut som tipsar att skaffa magiska saker till varje plats varje RP kan böra (se DMG 3.5 p214) istället för att skaffa ett enda bra föremål. Lite likadant tänker jag, fast gällande hela gruppen.

Jag tänker mig den viktigaste enheten i gruppen som den enskilda RP:n, inte gruppen som helhet.
 

Lich

Veteran
Joined
29 Sep 2004
Messages
16
Location
Katrineholm
Min lilla poäng var bara detta:

1. Antingen bestämmer DM hur sakerna delas ut.

2. Spelarna agerar enligt karaktärerna de spelar.

3. Spelarna agerar enligt maximeringsprincip som dryftats här tidigare.

Jag föredrar alternativ 2 eftersom jag tycker att D&D är ett rollspel där karaktärernas drivkraft och personligheter styr vad som sker - inte vad som är bäst ur systemsynpunkt. Detta innebär att en magiker mycket väl kan lägga rabarber på ett magiskt svärd som gruppens fighter mycket väl skulle kunna behöva bättre. Med en bra DM så spelar det ingen roll, han driver historien vidare och löser läget om något inträffar som gör att partyt kanske inte har kvar ett visst vapen som skulle användas vid ett givet tillfälle.

Jag tycker att det allt för ofta tenderar att fokuseras lite väl mycket på grejorna och för lite på vad karaktärerna kan uträtta.
 
Top