Nekromanti Hur fan gör man kartor över dungeons egentligen?

Dilandau

Myrmidon
Jag försöker rita en gammeldags dungeon. Jag vill att den ska se snygg, t.ex. så pass snygg att jag skulle våga visa upp den för utomstående. Normalt har jag bara kartor för egen referens, så tidigare har det aldrig varit ett problem.

Jag har inte jättestora ambitioner, men typ så här är väl minimum.

Hur jag än går så ser det FULT ut. Efter några försök har jag insett att 1) jag kan inte göra det för hand för jag är värdelös på att rita. och 2) jag har ingen koll på vad jag sysslar med. Linjer blir fula, jag kan inte få in en höjdskillnad om så mitt liv hänger på det, och trappor ska vi inte ens prata om.

Verktyg jag har tillgång till:
* Vanliga jäkla blyertspennor och bläckpennor.
* Papper i olika storlekar. Rutat, lijerat och blankt.
* En MacBook Pro
* Adobe CS4
* Wacom Bamboo-platta (ganska liten)

Färdigheter jag har:
* Rita på frihand – VÄRDELÖS
* Illustrator – Sådär halvbra
* Photoshop – Mkt goda kunskaper
* InDesign – Skogsninja

Hur gör jag bäst en fin grottkarta? Finns det några resurser online som jag borde känna till? Borde jag skaffa bättre pennor? Gå en kurs? Nyare version av Photoshop?

Hilfe!

Chrystiof

Veteran
Det är sent nu men mitt tips är att satsa på Illustrator. Träna på vectorgrafik. Då kommer du att få till riktigt snygga kartor på kort tid!

-C

solvebring

Superhero
Till att börja med tycker jag att du ska plocka fram alla dina faviskartor och kolla vad det är du gillar.

Sedan tycker jag att du ska gå igenom allt coolt du hittar här hos Fantastic Maps på G+.

Sedan handlar det mest om småsaker, tycker jag. Kartor blir ofta dåliga för att man underskattar dem och har bråttom. Man tror att det bara är streck så det klarar vilken idiot som helst. Ja, typ, om man tittar och lär sig att se kruxet och tar tid på sig. Ta tid på dig fast det "bara" är linjer!

Ta bara konturlinjen av grottväggen på den där bilden, den är skönt skragglig och svajig, med varierande storlek. Det du kan göra då är att 1. ställa in så att penselns storlek går på ritplattans tryckkänslighet, och få till det på det sättet. Eller, om du faktiskt vill få det sexigt och systematiserat så att linjer som faller däråt är tjockare och linjer ditåttunnare, ja plocka då fram en liten kalligrafipensel. Alternativ att mixa en sådan pensel med pen pressure.

Vad gäller höjdskillnader, ja då måste du ju göra vissa saker i perspektiv, vilket gör att du måste göra kartan i perspektiv, sort of. Så det är bara att börja öva cylindrar, lådor och skit. Sök upp guider på nätet och gå en nybörjarnätkurs i att teckna i perspektiv.

Nå, allt det övriga är bara fix. Det finns förresten en skitbra guide hos Fantasic Maps som länkades ovan hur du får till just önskat gridmått med hjälp av hjälplinjegridden i photoshop, hur du kan ställa in det på 1x1 inch och sedan preppa ett sådant fint rutmönster.

Den här kartan är relativt enkel och det fordras egentligen bara lite pill och att hitta sitt sätt att få linjerna att funka som man vill. Man måste dock minnas att enkelt också tar tid om det ska se bra ut.

Vad gäller mönstret runt omkring så kan man göra på olika sätt. Man kan tex göra ett eget mönster som man skapar en egen pensel utav - fast då måste det vara ett regelbundet mönster...? Eller så kan man fylla en hel jävla blank sida med ett sådant mönster, kopiera det, kopiera aktuellt område på kartan med trollspö eller lasso och klistra in sitt mönster på den fläcken. Det finns förövrigt en massa sätt att fejka raster i photoshop. Googla på det eller typ, fråga Arfert.

... I det har vi det här med gråskalor. Det kan nog vara bra att jobba med det. T.ex. lägga gråa penseldrag under ras osv. för att markera sådana saker och ge lite kontraster och dimensioner åt grejerna. Sedan, om man vill ha mastig svärta så texta att köra 600 DPI som minst och kör med pennan istället för penseln. Alternativt att du leker lite med tröskelvärdet när du är färdig.

Jag själv skulle välja att göra en sådan karta i Photoshop, alternativt för hand med tusch och sedan scanna skiten - men det suger att göra fel när man inte kan trycka ctrl+alt+z. ... Jag skulle iof kunna välja illustrator eller så, men det kan jag inte med; det har jag inte ens ju för sjutton.
Jag skulle börja med en grid. Lägga ett nytt lager på det och lägga in grottans konturer. När jag har den kan jag lägga in mönstret kring dess former. I nästa lager skulle jag sedan lägga in detaljerna - dörrar osv. Kolla det där med egna penslar, du kan du ju skapa penslar för alla symboler och prylar som sängar, stolar, dörrar osv. Gör en stor jävla pensel så att du kan variera ordentligt i storlek.
Därefter skulle jag skapa ett lager med text, alternativt flera lager för varje textgrej om jag nu ska använda texteditorn och inte vara tuff och skriva för hand.

Det finns inga genvägar tyvärr. Du måste lära dig verktygen och du måste ha tålamod.

Däremot finns det jävligt många guider och tutorials och för dem använder man google och goda vänner och forumiter.

Edit: Alternativt bestämmer du träff med Dante och ber honom att visa dig. :gremwink: ... Eller efterlyser en kartritarföreläsning på Dancon kanske? :gremsmile:

/solvebring som inte vet om han direkt kan göra fancy kartor men som säger det han vet av lite erfarenhet och vad han skulle ha gjort om han skulle ha gjort det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det här är jag också nyfiken på hur de flinkare löser. Mitt enda lite mer ambitiösa projekt blev rätt hyggligt, men det kändes fruktansvärt osmidigt.

Jag ritade min dungeon på papper först så jag visste vad jag skulle ha, startade Illustrator och plockade fram en lagom grid, ritade ut streck över hela rackans griden så att jag skulle få med den, ritade ut rum och symboler, och plockade slutligen in kartan i Photoshop för att lägga till fyllnadsmönstret.

Gissningsvis tog det flera timmar för länge mot för vad det borde ha gjort för jag har ingen vidare pejl på Illustrator faktiskt … Såhär blev det till slut:

Rätt stiff, som de gamla modulkartorna. Jag diggar den handritade i din länk, men jag vettetusan om jag fixar det stuket med någon stil.

solvebring

Superhero
Magnus Edlund said:
* InDesign – Skogsninja
Ehm... Vad fan ville du ha hjälp med sa du?!
Jag kan inte sådant däringa, förutom att jag månne har noobieskills i Photoshop. :gremlaugh:

Du kan lätt rita en karta bara du ger dig fan på att dra lite linjer för hand och andas långsamt.

solvebring

Superhero
Den där var ju snygg ju! Lite stel förvisso, men det skulle man ju kunna ordna om du hade en ritplatta och plockade bort de där väggarna. Annars kan man nog göra den intressantare med lite mer interiör. Det vore najs. Då skulle i alla fall jag, som jag skrev ovan, göra penslar för de olika objekten och bara dutta dit dem - fast då får man ju köra ett program där man kan göra sådant. Känner inte till något om illustrator, men jag antar att man borde kunna spara objekt eller penslar på det sättet där med tanke på vad programmet heter. :gremlaugh:

/solvebring som funderar på att sätta sig och göra en dungeon någon dag, just för att se om han verkligen kan göra allt det där som han snackar om. ... Det största problemet är dock det där förbannade tålamodet. Allt det andra kan man träna mycket fortare. :gremwink:

Dilandau

Myrmidon
solvebring said:
Magnus Edlund said:
* InDesign – Skogsninja
Jag kan inte sådant däringa, förutom att jag månne har noobieskills i Photoshop. :gremlaugh:

Du kan lätt rita en karta bara du ger dig fan på att dra lite linjer för hand och andas långsamt.
Problemet är att jag inte kan tänka i kartor. Jag kan inte visualisera hur det ska se ut.

solvebring

Superhero
Magnus Edlund said:
solvebring said:
Magnus Edlund said:
* InDesign – Skogsninja

Problemet är att jag inte kan tänka i kartor. Jag kan inte visualisera hur det ska se ut.
Skissa och kladda en jädra massa innan du lägger på allt annat. Det kanske kan funka att göra det - skissa mycket. Och glo på andra kartor samtidigt, sno hej vilt! :gremlaugh:

solvebring

Superhero
Så, här har jag gjort en liten test. Började vid... 02:30 tror jag. Var klar 03:13. Det som tog tid var mönstret som ritades för hand, vilket jag ändå svärtade över sen - till största delen. Och en del sökningar. Allt annat tog inte värst lång tid.

Nå, det är inte så jävla snyggt, men det torde visa att man kan göra det snyggt och bra om man ägnar det några timmar och skissar innan så att man vet vilken dungeon man vill ha, vart allt ska vara osv.

Detta är ju bara gjort direkt av i samband med några sökningar på nätet för att skapa pattern för en grid osv.

Hade man planerat planlösningen, skissat först, skapat penslar för alla objekt och gjort alla objekt och symboler riktigt snygga och designat dem för ändamålet hade det varit en helt annan femma - både resultats- och tidsmässigt. :gremsmile: Bara det att rita ut lite stenar på golvet, skräp, benknotor och tunnor gör sin sak. Skulle dock ha behövt en hel drös referenskartor för sådana detaljer. ... Lägg märkte till den ärkefeta skattkistan! :gremwink:

Slutsatser jag vill dra:
Var noga med penselvalet, det var inte jag. Allt blev tjockt och fult. (Tror den du länkade är gjord men tusch först. Ser iaf så ut tycker jag.)
Jag körde på kalligrafipenslar, det vart inte heller så snyggt. Skulle kort och gott köra med vanlig rund pensel, och antingen köra med pen pressure eller helt enkelt jobba upp tjocklekskillnader manuellt.
Mycket ligger i symboler och objekt - lägg tid på dem.
Planera innan och skissa länge och väl.
Se till att du skapar ett nog stort ark eller väljer ett papper med lots of space.
... Mja, och det tar en jävla tid helt enkelt. Snabbt = fult.

Attachments

solvebring

Superhero
Vad ska man ha för referens på gridden förresten?
Jag skapade ett A3-ark, men så var jag duktig och gjorde verkligen 1-inch-rutor, så det blev inte mycket plats att teckna på, så sett. :gremgrin:

anth

Vetefan
Gör du kartor till OSG så behöver det inte vara snyggt.

I OSG är standarden att DM berättar hur grottan ser ut och spelarna ritar - och jag lovar dig att din grotta kommer att se snyggare ut än spelarnas. :gremsmile: