Jag försöker rita en gammeldags dungeon. Jag vill att den ska se snygg, t.ex. så pass snygg att jag skulle våga visa upp den för utomstående. Normalt har jag bara kartor för egen referens, så tidigare har det aldrig varit ett problem.
Jag har inte jättestora ambitioner, men typ så här är väl minimum.
Hur jag än går så ser det FULT ut. Efter några försök har jag insett att 1) jag kan inte göra det för hand för jag är värdelös på att rita. och 2) jag har ingen koll på vad jag sysslar med. Linjer blir fula, jag kan inte få in en höjdskillnad om så mitt liv hänger på det, och trappor ska vi inte ens prata om.
Verktyg jag har tillgång till:
* Vanliga jäkla blyertspennor och bläckpennor.
* Papper i olika storlekar. Rutat, lijerat och blankt.
* En MacBook Pro
* Adobe CS4
* Wacom Bamboo-platta (ganska liten)
Färdigheter jag har:
* Rita på frihand – VÄRDELÖS
* Illustrator – Sådär halvbra
* Photoshop – Mkt goda kunskaper
* InDesign – Skogsninja
Hur gör jag bäst en fin grottkarta? Finns det några resurser online som jag borde känna till? Borde jag skaffa bättre pennor? Gå en kurs? Nyare version av Photoshop?
Hilfe!
Jag har inte jättestora ambitioner, men typ så här är väl minimum.
Hur jag än går så ser det FULT ut. Efter några försök har jag insett att 1) jag kan inte göra det för hand för jag är värdelös på att rita. och 2) jag har ingen koll på vad jag sysslar med. Linjer blir fula, jag kan inte få in en höjdskillnad om så mitt liv hänger på det, och trappor ska vi inte ens prata om.
Verktyg jag har tillgång till:
* Vanliga jäkla blyertspennor och bläckpennor.
* Papper i olika storlekar. Rutat, lijerat och blankt.
* En MacBook Pro
* Adobe CS4
* Wacom Bamboo-platta (ganska liten)
Färdigheter jag har:
* Rita på frihand – VÄRDELÖS
* Illustrator – Sådär halvbra
* Photoshop – Mkt goda kunskaper
* InDesign – Skogsninja
Hur gör jag bäst en fin grottkarta? Finns det några resurser online som jag borde känna till? Borde jag skaffa bättre pennor? Gå en kurs? Nyare version av Photoshop?
Hilfe!