Nekromanti Hur fick du ditt alias/smeknamn/nick?

magoo

Hero
Mitt nick kommer från min första rollperson - den muterade vargen Magoo i Mutant. När jag skrev in det på infosidan råkade det bli litet m.

På andra forum använder jag oftast "Castor", en annan rollperson eller "lilla e" eftersom jag är så liten och heter Elin.

När jag och maken tävlar gemensamt är vi MrMorden, en (o)trevlig karaktär från Babylon 5.

Ichabod_UBBT

Warrior
Tja namnet Ichabod är ju hebreiska ursprungligen, så hur det stavas är väl egentligen lite knepigt då som jag fattat det man inte skriver vokaler, eller inte gjorde då iallfall.... Det är iallfall ett rätt jäkla gammalt namn. Jag har sett en hel del olika stavningar... men Ichabod verkar vara den "vanligaste" och det fanns framförallt en hel del judar i nybyggaramerika som hette så.... Det finns andra nu också, men det är knappast vanligt.

Översättningen är typ ordagrant "In-Glorious" Där Gloríous oftast syftar på Gudomlig eller guds närvaro och In blir typ "inte längre".

Det är iallfall vad jag lyckats läsa till mig.

Johan K

Gammal & dryg
Om jag ska vara ärlig så hade jag inte så stor fantasi när jag skapade mitt nick här på wrnu...
Så jag tog den enkla vägen & tog mitt namn + första bokstaven i mitt efternamn.. Enkelt & bra,.,

/ Johan K, som fortfarande är kalasmätt efter julbordet på jobbet

Hjalle

Swashbuckler
Det började med att mamma blev gravid.

Nio månader och två veckor senare kom jag.

Sen döptes jag till Hjalmar, vilket jag kallades tills jag började skolan.

Då blev det Hjalle.

Vilket jag kallas fortfarande vid ungefär 45% av tilltal (annars blir det Hjalmar), och så gott som enbart av de som mer eller mindre lärt känna mig på Internet.

Så tråkig var den sagan.

-Hjalle, och Gråbo är en stor, sexig hankatt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Våren 1992

Under åren 1988-1992 bytte vi i dåvarande kompisgänget smeknamn på varandra med en rasande fart. De flesta smeknamnen kunde härledas tillbaka till för- eller efternamn, även om inga likheter nödvändigtvis längre fanns efter ett antal generationer.

Sisådär 1991-1992 föreskrev dåvarande modet att man skulle lägga till ett fult ord efter smeknamnet, t.ex. -skit eller -jävel. Jag blev Nockjävel, ett ord som jag översatte till engelska, Nockdevil. Flera i gänget hade - och har fortfarande - problem med att skilja på enkel- och dubbelv i engelskan och någon läste ut namnet som Nockdewil. Under någon tråkig lektion våren 1992 så kastade jag bort förledet Nock, behöll Dewil och arkiverade det för framtida bruk, vad nu jag skulle ha det till.

I början av september 1995 drabbades jag av Internet på vilket man självklart måste ha ett smeknamn. Sån tur då att jag hade sparat ett i över tre år som äntligen kom till pass. Namnet är alltså en ren internetföreteelse och har aldrig använts om mig personligen annat än sporadiskt av folk som mest haft kontakt med mig via IRC. Av de gamla kompisarna kallas jag faktiskt fortfarande för Nock eller Nockjävel. Vår kreativa period tog tyvärr slut 1992 och så även gängets intensiva rollspelande.

Dewil

Hunk

Hero
Under nådens år 1986 gick jag vårterminen i 3:an och började i SIA eftermiddagsverksamheten "Extraslöjd" (vad SIA stod för har jag glömt, men det kan ha varit "Samhället i skolan"). I denna grupp fanns två personer med tilltalsnamnet Henrik. Eftersom detta inte gick för sig, då den stackars slöjdläraren ju inte kunde hålla koll på flera personer med samma namn, frågade han mig om jag hade något smeknamn.

Vi hade några veckor tidigare i den vanliga skolan haft en vikarie som ville att vi skulle sätta namnlappar vid våra platser och slängde ur sig att vi "gärna kunde använda våra smeknamn" (så oerhört korkat!). Detta föranledde att en hord av hastigt uppkomna mer eller mindre fantasifulla namn som "Knott", "Snigel" och "Myggan" skrevs på det respektive namnskyltarna. Själv kom jag på namnet "Hunk", vars betydelse jag inte hade någon aning om. När frågan om smeknamn kort därefter uppkom i extraslöjdsammanhanget hade jag därför orden Hunk i färskt minne och framförde detta till slöjdlärare Sven. Detta kom därefter att användas även av de av mina kompisar som också deltog i extraslöjden och spreds successivt även till andra sammanhang.

Det är inte längre särskilt många som tilltalar mig med "Hunk", men då och då händer det när jag träffar gamla bekanta. Under gymnasietiden skulle jag misstänka att fler kände mig under namnet Hunk än Henrik, men det givetvis något som jag kan garantera.

magoo

Hero
Re: Castor?

:gremlaugh: Sonen (och jag) gillar Castor-böckerna skarpt, särskilt Castor bakar.

Ingen bäver, men väl ankan Castor Kvaque i drakar - en köpman med 9 KP som ensam i ursprungspartyt överlevde Svavelvinter-fipplogin.

/Magoo, ljuva Svavelvinterminnen...

LukeFagwalker

Veteran
Luke Fagwalker

Nån gång för trehundra år sedan hade jag och mina vänner vårt första lan då hade mina mer dataerfarna vänner redan hittat på vars ett smeknamn så då gjorde jag en blandning av mitt eget namn (Loke) star wars Luke Skywalker och dåtidens populäraste ord fag (fikus,fjolla) till Luke Fagwalker. när jag spelar ett piratspel kallar jag mig dock Luke Plankwalker (gissa varför)

/// Loke (Luke Fag/Plankwalker)

LukeFagwalker

Veteran
Re: Jag fick det inte!

klaga?! jag trodde att eftersom jag heter något så ovanligt som Loke så borde det vara fritt fram att heta Loke på t.ex. Rollspel.nu men icke sa inte nicke men nån get som redan hade det namnet och han heter inte ens Loke men det gör inte så mycket, Luke Fagwalker är ju rätt bra

Rickard

Urverk speldesign
Ball ankedot :D [NT]

/Han som hade något lämpligt ordspråk på tungan men tappade det när han klickade på "Svara"

Jambu

Swordsman
(Ifall någon bryr sig:)

Jakob Alexander March Burrows = J.A.M. BURROWS (dvs ett passande författarnamn i stil med J.R.R. TOLKIEN och J.K. ROWLING)

Initialer = JAMB

JAMB ~ JAMBU (andra bokstaven i efternamnet med för att det låter något snyggare)

JAMBU=Jambu

Jag har dock aldrig tyckt om det särskilt mycket... Åh andra sidan så var alternativet Lingonsylt (vilket vissa kallar mig) genom initialerna JAM.

solvebring

Superhero
Jag har haft tre olika nicknames här på forumet.
De har alla sin, i alla fall lilla, historia.

Först hette jag, då jag nyss registrerat mig, Trakoor Rendir . Det var ett namn som jag kommit på till en utav mina nu längre icke existerande karaktärer på syskonskapets fantasy-spel-chatt Langtrue, han var min favorit så jag använde det hämnet här med.

Sedan kallade jag mig mrDarkJedi . Detta tog jag pga mitt intresse för Starwars, jag kom på att ta det namnet efter många timmar framför Jedi Achademy (eller hur fan det nu stavas).

Sedan tröttnade jag på detta, som med de flesta nicken. Jag har dem ett tag - en längre tid dock, sedan byter jag igen... Men nu mer har jag det nicket som jag verkligen gillar, utom när folk kallar mig Anus istället, då blir jag arg... Adus kallar jag mig eftersom jag heter Andreas, men tilltalas oftast Adde - Adde och Adus, rätt likt. Adus hittade jag i Eddings böcker om riddare Spjuthök. Han är en ond slötänkt slaktare som inte beter sig som en hutlös barbar, han ÄR en hutlös barbar, i kropp och själ. Övrig information som kan vecka minnet hos glömska läsare som glömt vem Adus är, är att han också är tjänare och hjälpreda åt Martell - den fallne Pandionriddaren och dåmera Spjuthöks ärkefiende. Adus , likt Adde och en ball crazy krigare.

Morgoth

Swashbuckler
Likaså...

... Morgath :gremwink:

Det pinsammaste är att när jag fick nys om hans närvaro på forumen så skrev jag värsta patetiska dissen och skickade till honom med PM. Jag fick svar på tal den gången, kan man säga. Jag har alltid ångrat mig och funderat på att skicka någon slags ursäkt tillbaka.

Så det här är att betrakta som en öppen ursäkt till Morgath.