Nekromanti Hur fysiska är ni beredda att vara?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Sitt ner och rör mig inte. Inget skrikande.

Gestikulera och prata högt det är sådant man gör i en vanlig konversation, hjälper det dig gestalta rollen är det coolt. Roliga röster är grymt :gremsmile:
Haha, det här ställer jag mig bakom. Jag kan leva med att folk står upp också, i och för sig. Jag behöver själv ställa mig upp i bland för att hålla igång cirkulationen. Men att springa omkring? Nej (Såvida det inte är typ seadracula eller andra spel som går ut på att man ska springa omkring).

Ögat

Hero
Det är en avvägningsfråga.

Det enkla svaret är att du kan göra allt som vi skulle vara bekväma med i ett annat socialt sammanhang. Om du är osäker, så går mycket av gränsen vid hud mot hud.

Cybot

Mest spelbar
God45 said:

Gestikulera och prata högt det är sådant man gör i en vanlig konversation, hjälper det dig gestalta rollen är det coolt. Roliga röster är grymt :gremsmile:
Samma sak här.
När man bordsrollspelar så tycker jag inte att kroppskontakt bör vara en del av spelet (så om det inte är okej vanligtvis så är det inte okej för att vi spelar).

Men å andra sidan så om jag t.ex. spelar en teatralisk villain så kommer det att vara onda skratt och mer gester än Cobra commander och Magneto sammanlagt.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:

Haha, det här ställer jag mig bakom. Jag kan leva med att folk står upp också, i och för sig. Jag behöver själv ställa mig upp i bland för att hålla igång cirkulationen. Men att springa omkring? Nej (Såvida det inte är typ seadracula eller andra spel som går ut på att man ska springa omkring).
Egentligen är jag ok med att någon vill stå upp, så länge det inte blir en massa klampande runt och att ha benet upp på en stol för att visa något eller något sådant. Stå upp för att hålla igång cirkulationen är ju helt ok :gremsmile:

IcarusDream

Anti-populist
Krille said:
RasmusL said:
Hyr mycket tycker ni det är ok att andra anbänder sig av sin kropp vid spelbordet? Gestikulera? Greppa tag i era händer? Krama er? Ställa sig upp? Falla ner på golvet? Sätta sig i erat knä? Kyssa er? Slå er? Strypgrepp? Etc
Inget av ovanstående.

Det finns en anekdot om när Lawrence Olivier spelade mot Dustin Hoffman i Marathonmannen. Enligt historien så skulle Dustin Hoffmans rollfigur ha varit vaken i tre dagar i en scen, så Dustin Hoffman höll sig vaken i tre dagar. Lawrence Olivier lär då ha sagt "men herre gud, kan karln inte bara spela sin roll?!!"

Allt det där fysiska inte bara tränger sig in i min privata sfär, det är också fullständigt irrelevant! Jag vill ha dig i min fantasi, inte i mitt knä! Sitt ner och spela din roll!

Och tala tydligt. Det blir inte stämningsfullt av att jag inte hör vad du säger.
Jag håller helt med dig Krille.

solvebring

Superhero
RasmusL said:
Hyr mycket tycker ni det är ok att andra anbänder sig av sin kropp vid spelbordet? Gestikulera? Greppa tag i era händer? Krama er? Ställa sig upp? Falla ner på golvet? Sätta sig i erat knä? Kyssa er? Slå er? Strypgrepp? Etc

Vilken nivå är ni bekväma med, vilken utmanar er och var går gränsen för vad som är ok? Varför?
Jag tror nog att jag vill dra en gräns vid kladd och våld. Det vill säga att jag inte vill bli kysst eller slagen. Allt annat upp till den gränsen går väl bra men ska man vara fysisk ofta och liksom göra det till en påtaglig del av spelet så vill jag veta det innan. Då vill jag att det ska vara införstått kring spelbordet att det är på den nivån man kommer att ligga och man var och en då tagit ställning till saken och är okej med att man spelar på det viset.

Annars brukar jag och de jag vanligen spelar med inte använda mer än röst, ansikte och händer – dvs common kommunikation; av vilken röst- och tonläge, ansiktsuttryck och "normalt" kroppsspråk är lika naturligt som att man har huvudet upp och röven bak. Att ställa sig upp förekommer väl också i vissa situationer men det är ju liksom ingenting att bry sig om det heller.

Edit: Alltså ...
Vilken nivå är ni bekväma med?
Tills folk smeker mig på annat än handen eller kinden, kysser på mig eller slår på mig. Eller börjar ge sig på inredning och dylikt. Om de vill krama, ta i hand, skrika eller gråta är det fine by me. Ska det vara en stor del av hur spelet ska spelas vill jag veta det innan – det ska vara explicit och okej med samtliga deltagare.

Vilken utmanar er?
Jättestarka känslouttryck – exempelvis skrik och gråt och närkontakt som gått över gränsen kompisklapp på axeln eller hotfull näve under nästippen -isch.

Var går gränsen för vad som är ok?
Sådant jag utanför spel inte gör med vem som helst ... Smeker, kysser, slår osv.

För mig är rollspel rollspel och inte teater. Det är till viss del teater men inte på så vis att det ska krävas särskild talang och engagemang och göranden utöver vad the common guy or girl kan ta och klara av. Man ska aldrig känna sig hotad av att spela, tvärtom. Därmed har jag en gräns för vad som kan ske vid spelbordet liksom jag har gränser för allt annat i mitt liv, exempelvis min privata sfär osv. ... Ja, ni fattar.

solvebring

Superhero
GnomviD said:
Hur fysiskt jag själv kan spela beror på spelet och vilka tekniker som används däri; spelar vi t.ex. Daughters of Verona kommer jag spela betydligt mer med kroppen än om vi spelar Drakar. Olika spel bär på olika förväntningar.
Ja, och så det här då. Ett klart faktum! :gremsmile:

gizmo

temporary sunshine
Mtb said:
Att lägga handen på armen eller på handen/händerna samtidigt som man klart och tydligt tilltalar den man rör vid är ok.
Vilket kan vara bra i att det drar fokus, dvs alla tittar på de två vems rollpersoner nu pratar med varandra, och annat snack omkring tystnar.
Om det används sparsamt, annars förlorar man den effekten.

RasmusL

Champion
Många talar om att etablera vilken "nivå" som gäller innan spel; hur gör man det på ett bra sätt! Jag tänker på problematiken som lett fram till exempelvis X-card och liknande. Samtidigt tänker jag mig att det som regel är lättare att prata om detta än om provokativa ämnen i fiktionen, är det ok attvara mer rättfram här?

Flyttas gränserna för vad som är ok att försöka sig på i fysisk väg fram med ett X-card på bordet? Hur mycket påverkar det för just dig?

anth

Vetefan
RasmusL said:

Vilken nivå är ni bekväma med, vilken utmanar er och var går gränsen för vad som är ok? Varför?
1. Jag spelar bordsrollspel ,alltså sitter man ner vid ett bord. Man springer inte runt och tramsar.

2. Man får gärna gestikulera vid bordet. Det finns ju personer som gestikulerar när de talar i telefon.

3. Man kan vara lika fysisk vid spelbordet som man kan vara med ett gäng kompisar på krogen: ryggdunk är OK, men alla intimaare saker förvinner. Man kan hångla på krogen, men JAG gör det inte med EN GRUPP kompisar.

Min "nivå" för bordsrollspel är vad som är acceptabelt på krogen.
Du får gärna vara intimare än så, men då spelar du inte längre bordsrollspel och då är jag inte med.
Och hävdar du att du är intimare än så på krogen tänker jag aldrig ta en öl med dig. :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Argh! said:
RasmusL said:

1. Jag spelar bordsrollspel ,alltså sitter man ner vid ett bord. Man springer inte runt och tramsar.

2. Man får gärna gestikulera vid bordet. Det finns ju personer som gestikulerar när de talar i telefon.

3. Man kan vara lika fysisk vid spelbordet som man kan vara med ett gäng kompisar på krogen: ryggdunk är OK, men alla intimaare saker förvinner. Man kan hångla på krogen, men JAG gör det inte med EN GRUPP kompisar.

Min "nivå" för bordsrollspel är vad som är acceptabelt på krogen.
Du får gärna vara intimare än så, men då spelar du inte längre bordsrollspel och då är jag inte med.
Och hävdar du att du är intimare än så på krogen tänker jag aldrig ta en öl med dig. :gremsmile:
+1 Bra formulerat och jag håller med. Visst så finns det rollspel som är mer som improvisations teater än regelsystem och då kanske det fungerar. Men för de system som jag spelar mest så skulle det bara bli en bromskloss i spelet samt det Argh! skriver.

RasmusL

Champion
Argh! said:
... men då spelar du inte längre bordsrollspel...
Nu tar jag ett citat här lite ur sitt sammanhang men jag tar det lite som ett exempel på något som, i minoritet, getts uttryck för i tråden. Dels blir jag lite nyfiken på vad hobbyn jag sysslar med kallas men det känns som en fruktlös diskussion, jag tror att jag vet vad du menar och att du inte menar något nedvärderande om min spelstil med det, och dels funderar jag över hur lät det skulle vara för mig att av misstag förstöra ditt kul på exempelvis konventsspel och hur detta problem löses. Jag spelar en hel del spel som jag själv upplever blir bättre av spel "i rummet" och det som ter sig naturligt för dig kan bli en bromskloss för mig om jag inte är med på noterna.

En möjlig lösning kanske kan vara att som lekledare på konvent (hemma i vardagsrummet vet jag att det är ok att slå sönder inredning och glas, kramas och brottas, skrika och hoppa, etc så där är det mindre viktigt) dela ut en liten anonym enkät innan varje spelpass där högsta toleransnivåer kan kryssas i för ett antal parametrar. Jag tänker mig en femgradig skala, kanske fem till tio kvalitativa variabler.

Vad tror ni om det? Förslag på variabler?

Krille

Super Moderator
RasmusL said:
För meckigt och för formellt. Jag har inte upplevt att safe words, x cards, formulär eller andra formaliserade sätt funkar bättre än att helt enkelt observera att de andra deltagarna ryggar tillbaka när man kliver fram för att kramas eller pussas eller sitta i knät, eller helt enkelt ser irriterade ut när man hoppar omkring som en vilde.

Sodivra

Champion
RasmusL said:

Älskar den här trådstarten! Lite oväntad.

Jag föredrar att stå upp när jag känner inlevelse. Det finns så många fler sätt att gestalta än med rösten: Kroppshållning, tyngd, gester, osv. Ta en titt på den här enkla övningen:
[video:youtube]http://youtu.be/h3oQtKC5VE8[/video]

Gestaltning behöver alltså inte vara utagerande flaxande med armar. Det tycker jag låter som man försöker bevisa något för omgivningen. Gestaltning innebär väl snarare att man låter sig själv vara, känna som, tala som, röra sig som en annan, verklig person.

Så jag brukar stå, gå och röra mig som min roll. (framförallt som spelledare) Oftast är jag ensam om det, så någon mer kroppskontakt än handskakningar eller hand på någons arm brukar det inte vara.

Men om någon nu skulle ställa sig upp också, vad jag vill göra fysiskt med andra beror helt på vilka jag spelar med, om jag vill spela med dem, hur väl jag känner dem, hur mycket jag litar på dem.

Men inga kyssar, slag eller kroppskontakt som känns för sexuell. Fejkade kyssar i luften, och teaterörfilar mot handflatan är helt okej. Skulle någon vilja göra en polistakedown på mig medans vi står och gestaltar så skulle det nog kännas kul om jag gillar spelaren, vi har snackat om hur vi ska hantera sånt innan och jag är beredd och kan följa med utan att bli skrämd eller göra mig illa, och det känns som att vi har ett bra, bejakande samspel och inte "hö hö kolla på det här" Sexuella gester skulle kunna kännas okej för mig om det är korta symboliska gester, såsom en strykning över låret eller så, men ingenting som skulle kunna göra någon tänd på riktigt, tack. Återigen; Hänger på att det finns kommunikation, samspel och tillit till spelaren för att jag skulle vilja göra det.

Så ganska försiktig med kroppskontakt ändå, även i vår teatergrupp är det så. Vi har två andra improteatergrupper i stan som har börjat kyssa varandra som fan på sina föreställningar, och man bara whaaaat. Hur vågar dom? :gremsmile:

Men du, du och jag gestaltade ju faktiskt fysiskt när vi spelade Montsegur. Jag la din hand på mitt bröst, men utan fysisk kontakt, utan i luften.

Jag hade också en liten brottningsmatch in character på DanCon, det var kul men jag hade velat snacka om det innan. Det var min medspelare som bjöd in till det, men jag kände mig ändå lite förvirrad för jag visste inte var som var okej för hen.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Jag är ganska förtjust i att gestikulera, och väljer då och då att stå upp och demonstrera saker fysiskt. Det är dock inte något jag alltid gör, utan det är nog vanligare när jag spelar mer melodramatiskt och teatralt (The Daughters of Verona innebar en hel del uppstående och armviftande), alternativt när jag är rejält inne i något. Om jag spelar något som kräver miniatyrer så är det också närmast garanterat att jag kommer att stå upp för att få överblick, titta på kartan ur olika vinklar och liknande, men då har vi lämnat den fysiska gestaltningens domäner.

När jag rör vid folk brukar jag hålla mig till armarna och till icke-våldsam/icke-öm beröring. Däremot kan jag ta till närhet (utan beröring) som verktyg -- att luta sig in mot någon kan vara väldigt kraftfullt, även om man inte rör vid dem.

Och självfallet är det bordsrollspel även om man spelar ut fysiska saker. Det här är "riktiga rollspel använder inte miniatyrer"-argument all over again.

RasmusL

Champion
Krille said:
RasmusL said:
För meckigt och för formellt. Jag har inte upplevt att safe words, x cards, formulär eller andra formaliserade sätt funkar bättre än att helt enkelt observera att de andra deltagarna ryggar tillbaka när man kliver fram för att kramas eller pussas eller sitta i knät, eller helt enkelt ser irriterade ut när man hoppar omkring som en vilde.
Intressant, det är nämligen inte min erfarenhet. Jag tror förvisso inte att jag kan minnas att X-cardet har använts någon gång jag varit med men jag har när jag hört mig för i efterhand fått feedback om att det är tryggt att det finns där.

Enkät kanske är ett steg för långt, jag är inte helt säker, och möjligen blir det ett gevär av den Chekovska modellen men det skulle vara spännande att testa och om det kan göras och sparas från några konvent kan man nog få lite intressant analys ur statistiken.

anth

Vetefan
Jo jag fick liknande kritik även i småpraten av mitt inlägg.

Det stämmer att jag skrev
Argh! said:
... men då spelar du inte längre bordsrollspel...
Beroende på att du själv skrev
RasmusL said:
Hyr mycket tycker ni det är ok att andra anbänder sig av sin kropp vid spelbordet?
Det är ingen attack på din spelstil, utan en fråga om terminologi.
Jag spelar bordsrollspel, du spelar rollspel.
Vid bordsrollspel sitter man ner med "händerna på bordet" - det behöver man inte göra när man spelar rollspel.
Jag vet inte om ni håller med mig i min definition av bordsrollspel - men nu vet ni i alla fall vad jag menar med ordet.

Så, hade du inte använt ordet "spelbordet" hade mitt inlägg sett annorlunda ut. :gremsmile:

När det gäller konvent är det bättre att gå ut med info att ett visst spelpass kommer att ha en viss grad av närkontakt - så lockar det spelpasset rätt sorts spelare. För då vet både du och jag vad vi har att förvänta oss av spelpasset.
Ska man vara lite kul kan man väl gradera det i närkontakt av första, andra och tredje graden... :gremsmile:
Sedan kan spelledaren givetvis fråga de deltagande spelarna om det är okej med mer närkontakt än vad som annonserats för spelpasset.

chrull

Stockholm Kartell
RasmusL said:
SSC: Safe Sane and Consensual.

I vanliga fall är jag inte okej med att någon rör vid mig överhuvudtaget, det gäller trippelt upp om det är någon jag bara umgås med i rollspels-sammanhang.
Och det här gäller saker som att lägga handen på min axel.

Så nej, håll fysisk kontakt borta från spelbordet.

God45

#PrayersForBahakan
弾幕 said:
RasmusL said:
SSC: Safe Sane and Consensual.

I vanliga fall är jag inte okej med att någon rör vid mig överhuvudtaget, det gäller trippelt upp om det är någon jag bara umgås med i rollspels-sammanhang.
Och det här gäller saker som att lägga handen på min axel.

Så nej, håll fysisk kontakt borta från spelbordet.
Är du säker på att du vill använda en BDSM term för att beskriva något vid spelbordet? :gremwink: Det känns likadans som när folk har "safe-words" :gremtongue: