Det här har potential att bli det underligaste valet någonsin, eftersom förlorarna kan bli vinnarna (OK, det är numera rutin i USA, men här är det nytt). Blocken kommer att väga jämnt, så om P lyckas klara 4%-spärren, ingen sida ger efter för deras önskemål och de följer sitt manifest, så kan de komma i en situation där de stöttar den svagare sidan, vilket kommer att tippa över vågskålen till den svagare sidans fördel.
Hela valet hänger egentligen nu på två frågor:
* Hur mycket skada har FP tagit av att deras spioneri avslöjats? Personligen hoppas jag att det skadar dem mycket, och det är inte för att jag anser dem vara politiska motståndare (vilket jag iofs gör), utan för att sådant svineri måste få en kännbar påföljd.
* Klarar P 4%? Det hänger help på hur mycket folk hört om tillslaget mot Piratbyrån och hur effektiv viral marketing på internet är. Inget parti har försökt lansera sig på det sättet, så det är intressant på många sätt.
Spelar det någon större praktisk roll vem som vinner? Tyvärr måste jag nog svara: antagligen inte.
Å andra sidan så håller jag med Biafra när han säger "Don't hate the media, become the media". Det samma gäller politiken, och jag tror att det är början på en sådan trend som vi ser i den ökande mängden smala partier. Jag tror att vi mer och mer går mot den syndikalistiska grundtanken, där man har intressegrupper (syndikat) för varje enskild fråga.