Re: Usch
Och var finner vi då denna skyldighet och plikt inskriven? I grundlagen eller ristad i våra samveten? Menar du att Sverige av idag befinner sig i så pass kaotisk och otrygg situation att vi ens behöver fundera i sådan här banor?
Jag har för mig att det tex omnämns i ett förord till FN's mänskliga rättigheter.
Som om inte svenska politiker hade vetat att landet kryllade av en massa vaksamma hemvärnsgubbar så hade de för länge sedan berövat oss vår demokratiska frihet?
Kanske, men troligen inte. Betyder det att det inte kan hända?
Den är också full av exempel på hur modiga människor med hjälp av ickevåldsmetoder har fört ut demokrati och rättigheter till breda folklager. Eller menar du att Gandhi hade varit framgångsrikare om han hade pumpat skrot istället för att fasta och skaffat sig en Magnumrevolver? Om demokratins förkämpar är i underlägsna i miltär beväpning och styrka så är det mycket möjligt att våldsmetoder snarare blir kontraproduktiva.
Gandhi var inte alltid främmande för aktivare metoder, speciellt i början. Dessutom har jag väldigt svårt att se honom som en förebild, han har för många negativa sidor förknippade med sig. Tex var han inte så upprörd över rasismen i Sydafrika, han var upprörd över att indier betraktades som svarta. Att han tände på att ge småflickor lavemang och sedan dela säng med dem är inte heller direkt en egenskap jag beundrar.
Och på vilket sätt har då alla dessa aktioner gjort världen tryggare och mer demokratisk? Hade Franco erövrat även Frankrike om han inte hade fått utkämpa ett blodigt inbördeskrig? Lyckades Allende rädda demokratin i sitt hemland? Tror du att Marcos framförallt vill bli hågkommen för sina militära bedrifter när han har gjort så mycket mer på andra områden?
I Spanien misslyckades man, men man försökte i alla fall. Skulle man inte gjort det? Det var inte som om man aldrig hade chans att vinna, kriget var länge ganska jämnt. Skulle man låtit Franco stå oemotsagd? Jag tror dessutom att man kallt kan räkna med att om inte Spanien precis kommit ur ett inbördeskrig så skulle Spanien gått med i WW2 på Hitlers sida, istället för att bara stå som cheerleader åt honom på sidan av planen.
Allende lyckades rädda demokratin, även om det var genom att bli en martyr och genom att visa att den var värd att slåss för och även om det dröjde.
Subcommandante Marcos tog jag upp just därför att han är ett bra exempel på hur man kan balansera militära medel med fredliga.
En meningslös död med rent samvete räddar ingen eller ingenting.
Ah, men visst kan den göra det. Det spelar ingen roll om man vinner eller förlorar, det viktigaste är att man slåss på rätt sida och att man slåss på ett hedersamt sätt.
Så länge man kämpar så har man i alla fall en möjlighet att ändra något, även om den ibland är liten. Gör man ingenting så har man ingen chans alls att ändra något.