Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
Face it, de flesta fantasyreligioner är otroligt tråkiga. "De dyrkar eldguden/dödsguden/naturen, och sedan är det inte mycket mer med det...".
Vad har ni för tips på hur man gör den intressantare?
Några tankar:
* Det finns gott om historiska exempel på religioner som är rätt så, låt oss vara diplomatiska och kalla dem "excentriska". Gör dem komplicerade och osammanhängande. En religion där de tror på att världen skapades ur en uråldrig noshörnings gäspning, och de klär sig i färgglada kläder och har långt hår och sjunger en sång om det, typ.
* Låt inte religionerna ha "stelnat". Placera dem i skedet när de är nya, och sprids och utmanar andra religioner.
* Gudar är inte bara "en variant på magi" för utövarna. Det handlar inte om paladiner som får lite spells från guden, utan spelar man någon variant på sådant så är man en profet, som får visioner från guden som man inte kan motstå, och ofta inte förstår. Profeten är gudens redskap, inte tvärtom.
* Religioner i omvälvning. Maktkamper och ändringar av religionens grundvalar. Verkligt exempel: när Akenaten försökt införa monoteism i forntida egypten.
* En maktstruktur inom religionens organisation, en herre-på-täppan där alla intrigerar och kämpar för att komma uppåt och de som misslyckas avrättas som kättare.
* Ändrade förutsättningar som skakar om religionen. I verkligheten har vi tex Galileo och hans insikt om att jorden inte var universums mitt, i fantasy kan det vara ett folk som inte träffat andra raser förrän helt plötsligt ett blandat gäng äventyrare seglar vilse och blir strandade där. Feck, de andra raserna kanske finns i myter och ses som demoner...
* Religioner där man dyrkar något som egentligen inte är en gud, utan bara en mäktig varelse i världen. Drakar kan tex bli dyrkade så i Palladium, men jag kan tex se hur sjömän dyrkar jättebläckfisken Astorolus.
Något som däremot sällan funkar är religiösa krig. Det blir bara för mycket. Sure, en inkvisitation som bakgrund kan funka, men inte korståg.
Tankar? Hur gör ni dem intressantare?
Vad har ni för tips på hur man gör den intressantare?
Några tankar:
* Det finns gott om historiska exempel på religioner som är rätt så, låt oss vara diplomatiska och kalla dem "excentriska". Gör dem komplicerade och osammanhängande. En religion där de tror på att världen skapades ur en uråldrig noshörnings gäspning, och de klär sig i färgglada kläder och har långt hår och sjunger en sång om det, typ.
* Låt inte religionerna ha "stelnat". Placera dem i skedet när de är nya, och sprids och utmanar andra religioner.
* Gudar är inte bara "en variant på magi" för utövarna. Det handlar inte om paladiner som får lite spells från guden, utan spelar man någon variant på sådant så är man en profet, som får visioner från guden som man inte kan motstå, och ofta inte förstår. Profeten är gudens redskap, inte tvärtom.
* Religioner i omvälvning. Maktkamper och ändringar av religionens grundvalar. Verkligt exempel: när Akenaten försökt införa monoteism i forntida egypten.
* En maktstruktur inom religionens organisation, en herre-på-täppan där alla intrigerar och kämpar för att komma uppåt och de som misslyckas avrättas som kättare.
* Ändrade förutsättningar som skakar om religionen. I verkligheten har vi tex Galileo och hans insikt om att jorden inte var universums mitt, i fantasy kan det vara ett folk som inte träffat andra raser förrän helt plötsligt ett blandat gäng äventyrare seglar vilse och blir strandade där. Feck, de andra raserna kanske finns i myter och ses som demoner...
* Religioner där man dyrkar något som egentligen inte är en gud, utan bara en mäktig varelse i världen. Drakar kan tex bli dyrkade så i Palladium, men jag kan tex se hur sjömän dyrkar jättebläckfisken Astorolus.
Något som däremot sällan funkar är religiösa krig. Det blir bara för mycket. Sure, en inkvisitation som bakgrund kan funka, men inte korståg.
Tankar? Hur gör ni dem intressantare?