En sådan mekanism är jag inne och grunnar på också. Allt är inte färdigtänkt, men en del är jag klar över - bland annat att en vanlig "förlust" är att tvingas bakåt (ett steg eller två om det är närstrid, kanske mer om det är eldstrid - tvingas i närmaste skydd t.ex.).Teobald said:Edit: En sak till. Så fort man är i strid så är man till viss del låst. Man kan inte göra allt man vill, därför att man har inte total kontroll över händelserna. Med andra ord, någon mekanism som varje runda "spärrar" ett antal möjliga handlingar, ju fler desto mindre initiativ man har, skulle varit nice, och skulle dessutom tvingat spelaren att tänka om sin taktik hela tiden.
Spelare gillar naturligtvis inte att bli tvingade till något alls, så en möjlighet ska vara att trots allt stå kvar - men det ska kräva något. Jag har inte bestämt om det t.ex. ska kräva något lyckat slag (test av psykisk styrka, på något sätt) eller det ska vara ett "fritt" val, men konsekvensen ska i alla fall bli att i så fall t.ex. också ta skada. (Man tar smällen hellre än retirerar från den, fast man kan.)
Och jag tänker mig ett spel där man tål tämligen lite fysisk skada - t.ex. max tre smällar, sen är man fysiskt utslagen.
På så vis får spelaren en viss kontroll över om hen vill ta skada hellre än retirera - dvs. också en förlust innebär ett taktiskt val.
(Nu går mekaniken jag tänker mig väldigt mycket ut på just det, från att fördela ett antal tillgängliga tärningar mellan anfall och försvar osv. - så taktiken ska vara nära förbunden med de mekaniska möjligheterna hela tiden.)