Re: Fel
Och min nätbekant historiedoktoranden envisas med att "proffsen" inte ens är säkra på om man kan säga att "feodalism" går att definiera eller att den funnits som den beskrivits hittills.
För att återgå till ur-frågan: Ge en del detaljer, som Krille sade, och se till att de _påverkar rollpersonerna_.
För att ta ett kanske banalt exempel, ofta hanteras rollpersonernas övernattningar som om de var på en roadmovie i dagens mellanvästern. Säg bara att
A, Det finns inga värdshus utom i städerna, och där finns det ett eller två, som är fulla med resande köpmän,
B, När de stannar hos en bonde för att övernatta inomhus, blir han förnärmad när de erbjuder pengar (de antyder att han är en snål och ogin jävel som skulle _kräva betalt_ för att folk skulle sova hos honom!!!) men å andra sidan krävs det dels att de berättar litegrann om sina resor(de är väl äventyrare?) samt att de hjälper till lite på gården,
C, Är någon av dem en "ädling" kan de stanna hos en dylik och kvarta, men motsvarande förhållanden gäller, fast här förväntas man underhålla på något höviskt sätt, och på morgonen visar det sig att värden tycker de kan sticka ut och jaga till middagstid. Han har visserligen ett "jobb" (=ledare) att sköta, men i en förindustriell värld råder ingen brådska, och han är själaglad över att RP kommer och ger honom en ursäkt att ta en paus.
Allt detta är visserligen bog standard vanilla i en värld som åtminstone vagt liknar europeisk medeltid, men i en "normal" fantasyvärld kan det mycket väl gälla i någon avkrok medan alla andra länder RP varit i har Sheraton-värdshus. Då hickar spelarna till, för det här är de inte vana vid.
Se till att en tre-fyra egenheter i landet - detaljer som Krille pratar om - påverkar det dagliga livet för folk som passerar, eller för folk som kommer därifrån när de är någon annanstans (för RP från det landet). Då märker spelarna att "nu är vi någon annanstans", både än i Sverige 2001 och än i deras vanliga hemmiljö i rollspelet.
För tips, gör som Krille sade: Sno! Litteratur går väl an, men historia är oftast bättre, eftersom
A, dina tilltänkta spelare har kanske läst den
och
B, verkligheten är mer bisarr än fantasin!
Lycka till,
Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard