Nekromanti Hur gör man...

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
...ett "feodaliskt" folk intresant, något utöver det vanliga?? Håller på me världen till mitt inkompleta regelsytem just nu, och undrar detta. Och är det nån som känner till någon bra sida eller liknande som man kan hitta lite information om olika nomadadiska folk?

Tacksam för svar ganska snart

/King Kromm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"...ett "feodaliskt" folk intresant, något utöver det vanliga??"

Ofta räcker det med att beskriva hur det faktiskt fungerar. I många fall är en baron eller greve en rik person som kan ge rollpersonerna uppdrag. Om man istället konstaterar att en baron eller greve är en del av ett samhälle och vilken roll han har i samhället så blir han bra mycket mer intressant. Då uppstår automagiskt alla intriger som annars ignoreras eller krystas.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Men då blir det ju en vanlig kopia av feodal rike som helst... fast det kanske är lite vad som förväntas av många spelare(och om jag tänker efter lite av mig själv med...), men om man omformulerar frågan lite, hur gör man ett folkslag(vilket som helst) lite spännande??

/King Kromm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
" men om man omformulerar frågan lite, hur gör man ett folkslag(vilket som helst) lite spännande??"

Man beskriver det. Ge folkslaget en kultur, lite spännande vanor, lite typisk mat, kläder, arkitektur et cetera. Visa tydligt att det inte är en normal svensk kultur vi talar om, utan något annat.

Observera att vi talar om mer beskrivning än de fem till tio rader som man förväntar sig i många rollspel, men inte så mycket som en modul.

Och har du dålig fantasi - sno. Det gör alla andra. Se bara till att förvränga det lagom snyggt så att det inte märks så mycket.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Fel

"Men då blir det ju en vanlig kopia av feodal rike som helst..."

Med tanke på att alla existerande länder som haft ett feodalsystem har samtliga sett olika ut. Det är egentligen bara England som haft den uppbyggnaden som är känd idag som typiskt feodalvälde.

Inte ens det andra stora kända feodalväldet Frankrike såg ut på det "normala" sättet.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Enklast är väl att ta ett gammalt historiskt feodalt sammhälle och sedan mutera om det så kan man ganska enkelt få det eget och intressant.

/Hjonas

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fel

Och min nätbekant historiedoktoranden envisas med att "proffsen" inte ens är säkra på om man kan säga att "feodalism" går att definiera eller att den funnits som den beskrivits hittills. :)

För att återgå till ur-frågan: Ge en del detaljer, som Krille sade, och se till att de _påverkar rollpersonerna_.

För att ta ett kanske banalt exempel, ofta hanteras rollpersonernas övernattningar som om de var på en roadmovie i dagens mellanvästern. Säg bara att

A, Det finns inga värdshus utom i städerna, och där finns det ett eller två, som är fulla med resande köpmän,

B, När de stannar hos en bonde för att övernatta inomhus, blir han förnärmad när de erbjuder pengar (de antyder att han är en snål och ogin jävel som skulle _kräva betalt_ för att folk skulle sova hos honom!!!) men å andra sidan krävs det dels att de berättar litegrann om sina resor(de är väl äventyrare?) samt att de hjälper till lite på gården,

C, Är någon av dem en "ädling" kan de stanna hos en dylik och kvarta, men motsvarande förhållanden gäller, fast här förväntas man underhålla på något höviskt sätt, och på morgonen visar det sig att värden tycker de kan sticka ut och jaga till middagstid. Han har visserligen ett "jobb" (=ledare) att sköta, men i en förindustriell värld råder ingen brådska, och han är själaglad över att RP kommer och ger honom en ursäkt att ta en paus.

Allt detta är visserligen bog standard vanilla i en värld som åtminstone vagt liknar europeisk medeltid, men i en "normal" fantasyvärld kan det mycket väl gälla i någon avkrok medan alla andra länder RP varit i har Sheraton-värdshus. Då hickar spelarna till, för det här är de inte vana vid.

Se till att en tre-fyra egenheter i landet - detaljer som Krille pratar om - påverkar det dagliga livet för folk som passerar, eller för folk som kommer därifrån när de är någon annanstans (för RP från det landet). Då märker spelarna att "nu är vi någon annanstans", både än i Sverige 2001 och än i deras vanliga hemmiljö i rollspelet.

För tips, gör som Krille sade: Sno! Litteratur går väl an, men historia är oftast bättre, eftersom
A, dina tilltänkta spelare har kanske läst den
och
B, verkligheten är mer bisarr än fantasin!

Lycka till,


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fel

Sant...och man gå ännu längre. Feodalismen utvecklades hela tiden. Om man tar Frankrike exempelvis så är det knappt någon generation som upplevde feodalismen på samma sätt...den ändrades nästan lika ofta som man byter skjota snudd på ;-)

Sedan finns en annan sak att tänka på, feodalism funkade hyfsat bra på landsbygden, i städerna funkade den inte alls ;-)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Tack för tipsen, men en liten fråga till, om man nu skall vill sno lite ur historien, finns det några bra bäcker som nån kan rekomendera??

Fick föresten en ganska coll ide om halvlängsmän förut idag...
Tänk dig att dom vissa av intrigerar värre än vad tex aes sedaierna i sagan om drakens återkomst, men det är bara den styrande delan av dom som gör det och dom intrigerar om olika ämbeten, eftersom det är via dem man får makt i deras samhälle, cpig ide eller kanske andvändbar??

/King Kromm
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Fel

Detta kan givetvis utnyttjas. Ett av min polares (Volker Bach, tysk GURPS-nisse) exempel var att ord för "hertig", duke, duc etc. må ha kommit från latinets "Dux", men de betydde inte samma sak; det enda gemensamma var "inflytelserik snubbe", typ.

Så i ett land kan "hertig" vara någon med lika mycket makt som landets härskare; i nästa kan det finnas tretton hertigar på dussinet. Bevittna förvirringen när ädlingar från bägge dessa länder möts för att förhandla eller tornera eller (Gud förbjude) åka på korståg. Vem har företräde? Vems titel är finast?

Sedan kan naturligtvis kampanjer placeras i en dynamisk tid när systemet förändras, på gott och ont. Detta leder till konflikter, vilket förr eller senare leder till att någon jeppe vill hyra äventyrare...


Nightowl
Grand Poobah of the Church of the Polyhedral Bastard
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fel

Du kan ju titta på vem som var mäktigast i Sverige under 1300-talet.
Vi hade dock inte någon feodalism i ordets bemärkelse.

Inte var det kungen, nejdå...Sveriges mäktigaste man var riddaren Bo Jonsson Grip, ägde ca 2/3 av Sveriges yta.

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Tack för tipsen, men en liten fråga till, om man nu skall vill sno lite ur historien, finns det några bra bäcker som nån kan rekomendera??"

Beror på vilken tid du är ute efter. Å andra sidan spelar inte heller boken någon större rol vilken det är...historien överträffar fantasin ändå.

En bra bok med korta stolpar under 4.000 års tid är dock: Alla Tider En Världshistoria, av Alf Henriksson och Björn Åberg (1978), ny utgåva 1997, Forum, ISBN 91-37-11174-4

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top