Fredrik Olsson;n323836 said:
Vi lever i en tid där mörkerkrafterna hopar sig. Nazister sitter i vår riksdag och patriarkatet blir allt starkare. Därför är representationsfrågan viktigare än någonsin.
Hur gör just DU/NI för att motverka patriarkala privilegier och våldsyttringar, antihumanistiska värderingar, etc. i just DIN/ER spelgrupp?
Personligen skulle jag inte formulera mig som du gör (vi är alla olika och formulerar oss olika) och jag tycker personligen att det är värre med politiker som säger att "klimatförändringarna är fake news" - men det är petitesser,
Eftersom detta är ett rollspels-forum och inte ett politik-forum vill jag omformulera frågeställningen:
Hur gör man som spelledare för att ens politiska syn ska speglas i ens egen kampanj?
Min motfråga blir: varför är det viktigt att rollspelet man spelar genomsyras av ens politiska syn?
Det är t.ex. inte nödvändigt att få med sin politiska syn när man spelar schack eller fia med knuff.
Jag skulle säga att ens politiska syn omedvetet speglas i ens rollspelare, t.ex.:
Rollspel är inte äldre än att det skapades i mitten på 1970-talet.
Då var ordet "neger" inte bannlyst och det var helt OK att Pippi hade en negerkung som pappa.
Idag är det en omöjlighet i de flesta svenska rollspelsgrupper att använda ordet "neger" - om det inte uttryckligen krävs av kampanjen - och då vet alla att kampanjen vill visa på något dåligt.
Samhället har alltid reagerat negativt på nya ungdomsrörelser.
- Man förfasades av Swingpjatten på 1940-talet.
- Siewert Öholm hade ett TV-program om djävulsdyrkande hårdrockare som vi idag bara skrattar åt.
- Nu senast är väl att våldsamma datorspel skulle skapa våldsamma ungdomar.
Även rollspel har fått sin släng av sleven.
- I USA blev Dungeons & Dragons sett som djävulsdyrkan (googla jack chick dungeons dragons).
- I Sverige hade vi boken De övergivnas armé av Diddi och Björn.
Min poäng är att människan är rädd för det nya: som swingpjattar, hårdrock och rollspel.
Det är numera ganska väldokumenterat att man inte blir våldsam av att spela våldsamma datorspel och man blir inte satanist av att spela rollspel.
Så om det är så att omvärlden påverkar rollspel (vi använder inte ordet neger) mer än rollspel påverkar omvärlden (man blir inte satanist):
Varför är det viktigt att politisera rollspelet om politiserandet bevisligen inte har någon effekt?