Nekromanti Hur gör ni ert rollspelande mer inkluderande?

Status
Not open for further replies.

Fredrik Olsson

Veteran
Vi lever i en tid där mörkerkrafterna hopar sig. Nazister sitter i vår riksdag och patriarkatet blir allt starkare. Därför är representationsfrågan viktigare än någonsin.

Hur gör just DU/NI för att motverka patriarkala privilegier och våldsyttringar, antihumanistiska värderingar, etc. i just DIN/ER spelgrupp?

Taogoli

Veteran
Hej

Vi diskuterar rollspel här, inte politiskt svammel.

Och om nazister i Sveriges riksdag, så får du nog läsa på din historia rätt ordentligt för kunskaperna tycks vara undermåliga. Kanske någon stolle med personliga åsikter om detta men inte mera.

läs på fakta och diskutera detta på lämplig plats istället för att tycka och känna istället för att veta.

Ta det på Flashback eller familjeliv istället.

Mvh Taogoli

Cissi

Up to no good.
Moderering:

Taogoli, om du inte tycker att ämnet är värt att diskutera eller har andra problem med ämnet, så anmäl. Skriv inte egna modererande inlägg i tråden. Låt bli att svara alls.

Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.

Riktlinje 4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

/Cissi

Fredrik Olsson

Veteran
Hej!

Först och främst: en bra sak att ha i bakhuvudet vad gäller nätetikett, är att inte skriva ngt på ett forum som en aldrig skulle säga ansikte mot ansikte.

Nazister har jag slagits mot, med ord och nävar, i hela mitt vuxna liv. Jag har följt dem från Gbg:s gator in i riksdagen. Jag har också studerat deras ideologiska resa och sett hur de alltmer kommit att anamma de manifest som fastställdes på 1960-talet av Nouvelle Droite-rörelseni Frankrike. De har kvar sina nazistiska kärnvärden, faktum är att de inte ens försökt dölja dem särskilt väl.

Mvh,
Fredrik Olsson
Viddesgärde 208
444 96 Ödsmål

Cissi

Up to no good.
Fredrik Olsson;n323836 said:
Vi lever i en tid där mörkerkrafterna hopar sig. Nazister sitter i vår riksdag och patriarkatet blir allt starkare. Därför är representationsfrågan viktigare än någonsin.

Hur gör just DU/NI för att motverka patriarkala privilegier och våldsyttringar, antihumanistiska värderingar, etc. i just DIN/ER spelgrupp?
För att återgå till ämnet. Hur gör du och din spelgrupp?

Fredrik Olsson

Veteran
Taogoli;n323847 said:
Med all heder åt dig Cissi.

Helt rätt av Cissi.

Tackar Taogoli
Jag vill bara ge dig lite feedback innan du lämnar tråden: om du ska uttrycka provokativt får det mycket större effekt om du frontar det du torgför med ditt eget namn och bild. Jag går alltid ett steg längre: jag skriver ut min adress också.

Vänligen,
Fredrik Olsson
Viddesgärde 208
444 96 Ödsmål

Fredrik Olsson

Veteran
Cissi;n323849 said:
Jag har två spelgrupper där jag är SL, en i MUA och en i gamla DoD91. Jag måste dock vara ärlig och medge att jag är dålig på de här bitarna, åtminstone när vi spelar färdiga äventyr och kampanjer. Just nu leder jag Den Längsta Marschen och Konfluxsviten, vilka båda två har många år på nacken. Som vit, priviligierad man, har jag svårt att se luckorna i det som skrivits av andra vita priviligierade män, så att säga.

Därav denna tråd.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Fredrik Olsson;n323856 said:
Jag har två spelgrupper där jag är SL, en i MUA och en i gamla DoD91. Jag måste dock vara ärlig och medge att jag är dålig på de här bitarna, åtminstone när vi spelar färdiga äventyr och kampanjer. Just nu leder jag Den Längsta Marschen och Konfluxsviten, vilka båda två har många år på nacken. Som vit, priviligierad man, har jag svårt att se luckorna i det som skrivits av andra vita priviligierade män, så att säga.

Därav denna tråd.
Om du utgår från din spelgrupp (för det är ju de som ska inkluderas): upplever du att du möter deras behov?

Minimoni

Homelander

Jag är själv medlem i SD och spelar i en grupp bestående av allt från gråsossar, vänsterpartister till libertarianer och mig själv då. Ingen av oss anser att mörkermakter samlas i Riksdagen eller hur detta ens har någon påverkan på hur vi spelar rollspel.

Vi motverkar alla former av antihumanistiska beteenden genom att inte göra skillnad på män, kvinnor, icke binära eller vad man än har fötts som eller väljer att identifiera sig som. Vi spelar alla möjliga olika rollspel där världarna rollspelet utspelar sig i må ha värderingar som för oss anses sunkiga och människofientliga samtidigt som vi är tydliga att markera att de världarnas värderingar verkligen inte är ok i i vår verklighet.

Jag som SL försöker variera klassiska och trötta karaktärstyper så som det kvinnliga våpet eller Conan idealet med att så gott jag kan helt enkelt visa på lika många manliga våp och kvinnliga conan liknande karaktärer. Jag drar allt till sin absoluta extrem nu då det sällan förekommer våp eller muskelmonster i mina äventyr. Men jag försöker efter bästa förmåga låta manliga och kvinnliga karaktärer ta lika stort utrymme i mina berättelser. Samtidigt har jag utvidgat en del av de världar vi spelar i för att få med mer kulturer, tex är mitt Trudvang mycket större med analoger för olika kulturer med ursprung i Mellanöstern och andra platser som dels är spännande men som också bidrar till ett större val för spelarna när det gäller att välja kultur som deras karaktär kommer från. Som tur är så är jag rätt kunnig när det gäller just kulturer från Mellanöstern då Islam och Islam ur ett religionshistoriskt perspektiv är det jag spenderat större delen av mitt liv att studera.

Betyder detta att jag lyckas spelleda en grupp där det inte finns något som kan påverka någon negativt eller att t grupp är perfekt i det avseendet att vi lyckats uppnå total jämlikhet mellan olika könsidentiteter, kulturer eller andra sätt att indentifiera andra och sig själv!? Nej självklart inte, men vi gör det bästa vi kan och jag lär mig mer och mer genom att lyssna och förutsätta att när någon berättar om sina erfarenheter så har jag något att lära. Detta har jag blivit bättre på men jag kommer aldrig bli ”färdig” då hela livet är ett långt lärande som ständigt erbjuder mer kunskap.

Men att bli kallad nazist brukar väldigt sällan ge upphov till några positiva förändringar. Nazist är dessutom ett ord som är farligt nära att urvattnas. Jag avskyr NRM och dess gelikar samtidigt som jag avskyr en hel del av mitt eget partis historia, men det är många/alla partier i Riksdagen som har ett mycket tvivelaktigt förflutet. Så det viktiga är att se vad folk gör nu och jag vet av egen erfarenhet att det finns bra människor från hela det spektrum som finns i riksdagen samtidigt som det finns människofientliga representater i alla partier.

Fredrik Olsson

Veteran
Svarte Faraonen;n323858 said:
Om du utgår från din spelgrupp (för det är ju de som ska inkluderas): upplever du att du möter deras behov?
Om en bryter ner behoven är jag bra på att möta de flesta av dem. Jag är en bra berättare, kan bygga upp intriger och spänning, samt skapa roliga och varierade mysterier, strider och actionsekvenser. Men jag tänker också att behöv inte är något statiskt. Om jag kommer på en jättebra grej till nästa spelträff kan ju denna, om den faller väl ut, bredda gruppens behov. Och en ökad mångfald är generellt en kvalitetshöjare i så gott som alla mätbara sammanhang, alltså skulle även mina spelvärldar bli bättre med fler mångfaldsperspektiv.

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Jag spelar i regel med kompisar som redan är fullt "inkluderade" eftersom vi just är ett gäng vänner som spelar. Jag skulle ogärna spela med främlingar, och om jag skulle det så skulle jag förmodligen vara inkluderande genom att utgå från att de var vuxna tänkande människor som inte skulle känna sig exkluderade på grund av vad som hände i ett rollspel.

Mogger

Hipsteranka
Fredrik Olsson;n323856 said:

Därav denna tråd.
Det är absolut relevanta frågeställningar. Jag var ganska involverad i skapandet av Den längsta marschen (jag skrev Det eviga kriget med Thomas och vi la grunden till DLM tillsammans). När vi skrev DEK hade diskussionen kring inkludering börjat och efter att ha uppmärksammats av missförhållandena när det gäller representation (som många andra var jag omedveten om och såg spelhobbyn som något skiljt från samhällsdebatter) ville vi inte bidra till det.

Men, runt den här tiden började vi allt mer prata om det här och i DEK försökte vi nå en hyfsat jämn representation (manligt/kvinnligt är dessutom ingen issue i MUA). Vi misslyckades ändå. Piruett-Magnus hade en sammanställning och vi var inte i närheten av 50/50. Och då försökte vi ändå! Det säger en del om hur lätt det är att falla in i etablerade konventioner. Jag vet inte hur fördelningen är i DLM men som sagt, diskussionen pågick för fullt så det är fullt möjligt att den är snäppet bättre.

Med det vill jag ha sagt att vi jobbar kanske inte så mycket med inkludering i vår spelgrupp (jag spelar med samma snubbar som alltid) men jag gör mitt yttersta för att inte sprida vad jag anser är skadliga normer när jag skriver spel och spelmaterial.

Edit: Jag är fullt medveten om att inkludering inte endast handlar om manligt/kvinnligt

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om du vill ha en större mångfald och samtidigt ge konkret stöd till detta, satsa på att köpa och spela saker skrivna av folk som inte hör till den euro-amerikanska vita cismansnormen bland rollspelsskapare. Jag kan till exempel rekommendera The Gardens of Ynn av Emmy Allen, Fever-Dreaming Marlinko av Humza Kazmi eller A Thousand Thousand Islands av Zedeck Siew och Mun Kao (den sistnämnda kan vara svår att få tag på, så det är bäst att kontakta spelskaparna och fråga om de finns i tryck).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Cissi;n323849 said:
Vi gör en stor skillnad på "setting", det vill säga hur spelvärlden ser ut, och "play", det vill säga vad vi låter våra äventyrare göra. Vi har spelat i uttalat kvinnoförtryckande och rasistiska miljöer, som det sena 1800-talet, men vi låter våra äventyrare ta ut svängarna på ett lätt anakronistiskt sätt för att förhöja spelnöjet. Dessutom har vi riktlinjer för hur vidrigheter ska skildras. Till exempel, när vi spelar i 2VK-miljö låter vi epokens stora människorättsbrott och folkmord inträffa "off-stage", dvs äventyrarna hör talas om händelserna men bevittnar dem inte med egna ögon.

Min svensk-rajputiska identitet gör dessutom att jag gärna skildrar kolonialvälden ur de förtrycktas perspektiv (vilket jag visade i settingen Lemuria som Krille och jag publicerade för 20 år sedan). Min framlidne svärfar, som tog upp mig i klanen, deltog ju i frihetskampen mot britterna på 1940-talet och han lärde mig en hel del.

entomophobiac

Low Prep High Play
Tror en stor del här är medvetenhet samt verktyg för att förenkla den medvetenheten.

För något år sedan satte jag ihop prototypkort till ett kortspel. Min grundidé var att göra det hyfsat diversifierat med korten, mellan kön, härkomst, hudfärg, och så mycket annat som möjligt. Så jag spontanskrev en bunt namn och googlade lite bilder.

Men efter det satte jag upp ett excelsheet för att göra en typ av representationsöverblick och det fick mig att inse att det som min hjärna tyckte var hyfsat diversifierat var typ 60-70% västerländska vita. Det var 50% kvinnor eftersom jag sett till det, men det var en väldigt snäv västerländsk representation i praktiken.

När kortspelet blev med grafik så gjordes ett till pass på det här där även ålder blev en grej och jag är rätt nöjd med hur det ser ut idag tack vare det. Men jag minns även chocken kring att det jag trodde var bra representation faktiskt fortfarande var katastrofalt dåligt.

Så ett steg kan ju vara att sätta upp tabeller eller specialtärningar eller vad som helst för att generera icke-typiska SLPs för rollpersoner att möta där du tar avtramp från kultur, kön, ålder, eller vad som helst som du känner att du inte representerar gott nog. Då tvingas du på ett bekvämt sätt att ta med SLP-typer som du kanske aldrig använt dig av om du bara improviserade i stunden.

Minimoni

Homelander
Mekanurg;n323888 said:
Vi gör en stor skillnad på "setting", det vill säga hur spelvärlden ser ut, och "play", det vill säga vad vi låter våra äventyrare göra. Vi har spelat i uttalat kvinnoförtryckande och rasistiska miljöer, som det sena 1800-talet, men vi låter våra äventyrare ta ut svängarna på ett lätt anakronistiskt sätt för att förhöja spelnöjet. Dessutom har vi riktlinjer för hur vidrigheter ska skildras. Till exempel, när vi spelar i 2VK-miljö låter vi epokens stora människorättsbrott och folkmord inträffa "off-stage", dvs äventyrarna hör talas om händelserna men bevittnar dem inte med egna ögon.

Min svensk-rajputiska identitet gör dessutom att jag gärna skildrar kolonialvälden ur de förtrycktas perspektiv (vilket jag visade i settingen Lemuria som Krille och jag publicerade för 20 år sedan). Min framlidne svärfar, som tog upp mig i klanen, deltog ju i frihetskampen mot britterna på 1940-talet och han lärde mig en hel del.
Det här liknar vad jag och min grupp gör, bortsett från det Rajput-relaterade då. Men ja, det är viktigt att skilja på setting, play och spelarnas egna uppfattningar. Vi har spelat kampanjer där alla RP varit riktiga rövhattar och verkligen spelat kontra spelarnas personligheter och uppfattningar. Vi gör också som du när det gäller de historiskt mest hemska händelserna, RP är inte på plats och om de är det så finns det väldigt sällan eller kanske aldrig någon anledning till att spela ut just den scenen. I spel som utspelar sig i rent fiktiva världar så är jag mer tillåtande när det gäller att spela ut hemska scener om det på något sätt för handlingen framåt eller är nödvändigt för att sätta en speciell stämning. En kampanj med adelshus i Westeros tex är inte riktigt rätt om det inte på något sätt visar vilken hemsk jävla värld det är och vilka enorma orättvisor som adeln faktiskt tar för givet och även försvarar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Din trådstart var onödigt provokativ, men eftersom jag på sistone tillåtit andra provocerande diskussioner så länge de inte ballar ur får den vara kvar så länge alla inblandade sköter sig.

Men jag vill påminna alla om att prata ROLLSPEL – och INTE dra igång politiska gräl under en tunn fernissa av rollspel.

Uppdatering: Att kalla SD för nazister är oärligt – för jag antar att det var SD du syftade på. Vilket ord ska vi då använda om de faktiska nazisterna?

Hyperboler och nedsättande tillmälen brukar vara recept på missförstånd och gräl. Så låt bli dem.

Menar du SD, skriv då SD.

anth

Vetefan

Personligen skulle jag inte formulera mig som du gör (vi är alla olika och formulerar oss olika) och jag tycker personligen att det är värre med politiker som säger att "klimatförändringarna är fake news" - men det är petitesser,

Eftersom detta är ett rollspels-forum och inte ett politik-forum vill jag omformulera frågeställningen:

Hur gör man som spelledare för att ens politiska syn ska speglas i ens egen kampanj?

Min motfråga blir: varför är det viktigt att rollspelet man spelar genomsyras av ens politiska syn?
Det är t.ex. inte nödvändigt att få med sin politiska syn när man spelar schack eller fia med knuff.

Jag skulle säga att ens politiska syn omedvetet speglas i ens rollspelare, t.ex.:

Rollspel är inte äldre än att det skapades i mitten på 1970-talet.
Då var ordet "neger" inte bannlyst och det var helt OK att Pippi hade en negerkung som pappa.
Idag är det en omöjlighet i de flesta svenska rollspelsgrupper att använda ordet "neger" - om det inte uttryckligen krävs av kampanjen - och då vet alla att kampanjen vill visa på något dåligt.

Samhället har alltid reagerat negativt på nya ungdomsrörelser.
- Man förfasades av Swingpjatten på 1940-talet.
- Siewert Öholm hade ett TV-program om djävulsdyrkande hårdrockare som vi idag bara skrattar åt.
- Nu senast är väl att våldsamma datorspel skulle skapa våldsamma ungdomar.

Även rollspel har fått sin släng av sleven.
- I USA blev Dungeons & Dragons sett som djävulsdyrkan (googla jack chick dungeons dragons).
- I Sverige hade vi boken De övergivnas armé av Diddi och Björn.

Min poäng är att människan är rädd för det nya: som swingpjattar, hårdrock och rollspel.
Det är numera ganska väldokumenterat att man inte blir våldsam av att spela våldsamma datorspel och man blir inte satanist av att spela rollspel.

Så om det är så att omvärlden påverkar rollspel (vi använder inte ordet neger) mer än rollspel påverkar omvärlden (man blir inte satanist):
Varför är det viktigt att politisera rollspelet om politiserandet bevisligen inte har någon effekt?

Fredrik Olsson

Veteran
anth;n323920 said:
Personligen skulle jag inte formulera mig som du gör (vi är alla olika och formulerar oss olika) och jag tycker personligen att det är värre med politiker som säger att "klimatförändringarna är fake news" - men det är petitesser,

Eftersom detta är ett rollspels-forum och inte ett politik-forum vill jag omformulera frågeställningen:

Hur gör man som spelledare för att ens politiska syn ska speglas i ens egen kampanj?

Min motfråga blir: varför är det viktigt att rollspelet man spelar genomsyras av ens politiska syn?
Det är t.ex. inte nödvändigt att få med sin politiska syn när man spelar schack eller fia med knuff.
Jag har alltid upplevt att rollspel speglar sin samtid och har en viktig roll när det handlar om att agera kommentator och erbjuda alternativa infallsvinklar när det handlar om att förstå världsliga skeenden och omvälvningar. Min uppfattning är att inget kulturellt fenomen någonsin kan existera i ett vacuum, vilket är en av orsakerna till att jag anser att kopplingen politik-rollspel är relevant. Den andra är ännu mera subjektiv. Jag har sedan de sena tonåren slagits mot extremhögern, både med nävar och ord. Denna kamp har pågått i hela mitt vuxna liv och är en del av mig som inte kan särskiljas från andra. För mig är alltså politiken aldrig långt borta.

Status
Not open for further replies.