Eon
När det gäller regler så är min ärliga uppfattning att de är det sista jag tittar på i en nyinköpt spelbok. Ett spel, som likt EON och Neotech 2, BARA består av regler är verkligen inte värda sina hundralappar till skillnad från spel med åtminstone ett uns av världsuppfattning.
Varken Eon eller Neotech består bara av regler. Eons regelbok innehåller till stor del regler och det för allt möjligt - saker som andra spel sällan tar upp. Men detta gör inte spelet har mindre världsuppfattning.
Att ge ut en modul om själva världen, Mundana, anser jag är ett mycket vettigt sätt att dela upp det hela på. Om man smyger in en massa världsbeskrivningar i en regelbok så blir dessa ofta tämligen bristfälliga eftersom det inte får plats hur mycket som helst.
I Eon beskriver man alla de grundläggande regel- och spelmässiga begreppen i regelboken (rollpersoner, strid, magi, religion, ockultism av olika slag och en stor mängd utrustning) och allt som har med världen och göra mycket komplett i Mundana - det enda tillbehörhet du egentligen behöver till Eon eftersom det går väldigt lagom in på detalj om allting.
Och snackar vi Neotech så kan du väl knappast klaga på att det innehåller för lite världsbeskrivning. Problemet är att det utspelar sig i vår värld så några beskrivningar av geografi är ju knappast nödvändigt. Men visst finns det gott om information i N2 om hur världen ser ut år 2059!
/Emil
Brevis esse laboro, obscurus fio
Eon SE: <A HREF="
http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">
http://www.alfaweb.nu/eonse</A>