Nekromanti Hur göra i Mutant Chronicles (Andra utgåvan)?

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Alla som svarar på det här är ett geni.

Okej då. Jag erkänner. Jag har inte spelat MC särskilt mycket.
Och ingen tvingade dig att läsa den...



Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Point taken

"Med tanke på hur ofta jag skriver "vampyrer suger" i syfte att det ska missuppfattas (visserligen inte på det sättet, men...), så varför inte?"

Ursäkta, men vad är det ni pratar om? *blinkar oförstående*

:)

--
Björn


"You speed read the Necronomicon?!"
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Om vi ska använda samma ton och argumentationsnivå som du så kan jag ju tillägga att Gondica inte har regler som kan på något sätt kan anses bättre än de i MC. Hur kan man tycka ett system där man tagit det gamla hederliga T6-systemet och plockat bort det bra delarna vara bra?

Vi pratar alltså om ett spel som marknadsför sig som actioninriktat och heroiskt. Jag frågar mig var det heroiska inslaget finns. Inte i regelsystemet åtminstone, där du måste spendera ett virituspoäng, som du skaffat dig genom hårt äventyrande i genom många äventyr, för att ens ha möjligheten att blockera en pil med din sköld - dock med skyhög svårighetsgrad så du kommer ändå att misslyckas.

På det planet kan man till och med säga att Eon är mer heroiskt och actioninriktat! Och det säger en hel del, inte sant?

Om man kommenterar världen i Gondica, så må den vara nytänkande och annorlunda. Men den lider stora besvikelser i spelbarheten där allting visar sig vara mycket dåligt balanserat och genomtänkt...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Uppskatta och acceptera

Snarare, de är för trångsynta för att kunna acceptera att andra kanske inte uppskattar samma saker som en själv, eller att andra uppskattar saker som man själv tycker är skräp.

Och tur är väl det. Världen skulle vara läbbans trist om alla tyckte som jag.


Hehe, jo det tror jag säkert att den skulle vara /images/icons/smile.gif. Men håller du inte med om alla rollspel kan vara hur roliga att spela som helst, bara man har en riktigt bra spelledare i det?

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Eon

När det gäller regler så är min ärliga uppfattning att de är det sista jag tittar på i en nyinköpt spelbok. Ett spel, som likt EON och Neotech 2, BARA består av regler är verkligen inte värda sina hundralappar till skillnad från spel med åtminstone ett uns av världsuppfattning.

Varken Eon eller Neotech består bara av regler. Eons regelbok innehåller till stor del regler och det för allt möjligt - saker som andra spel sällan tar upp. Men detta gör inte spelet har mindre världsuppfattning.

Att ge ut en modul om själva världen, Mundana, anser jag är ett mycket vettigt sätt att dela upp det hela på. Om man smyger in en massa världsbeskrivningar i en regelbok så blir dessa ofta tämligen bristfälliga eftersom det inte får plats hur mycket som helst.

I Eon beskriver man alla de grundläggande regel- och spelmässiga begreppen i regelboken (rollpersoner, strid, magi, religion, ockultism av olika slag och en stor mängd utrustning) och allt som har med världen och göra mycket komplett i Mundana - det enda tillbehörhet du egentligen behöver till Eon eftersom det går väldigt lagom in på detalj om allting.

Och snackar vi Neotech så kan du väl knappast klaga på att det innehåller för lite världsbeskrivning. Problemet är att det utspelar sig i vår värld så några beskrivningar av geografi är ju knappast nödvändigt. Men visst finns det gott om information i N2 om hur världen ser ut år 2059!

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: GW-syndromet

Nå, jag har sett mer absurda regler, men de spelen gillar jag inte heller.

Om jag ska vara helt ärlig så kan de inte vara mer absurda än de i DoD eftersom det i princip är desamma med en några få modifikationer för att de ska fungera i för framtiden. Men om du tycker att Dod-regler är absurda så är det helt okej... (jag håller faktiskt med dig...)

Om man inte är förtjust i rollpersoner vars huvudsakliga grundegenskaper är Axelskyddsstorlek, Vapenkaliber, Kängstorlek och Spikantal? Vad gör man då?

Då bortser man från dessa "grundegenskaper" och gör nåt ordentligt av det hela. Det händer relativt ofta att vi spelar MC och då bryr vi oss sällan särskilt mycket om de överdimensionerade axelskydden. Visst finns de kanske där, men det är inget jag brukar reflektera över - det är ju bara en yta. För mig innehåller MC goda möjligheter till att spela ungefär samma äventyr som i N2, fast med den skillnaden att de flesta onda krafter på ett eller annat sätt leder till galna kättare... en liten extra krydda...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Slöseri med talang

"Men håller du inte med om alla rollspel kan vara hur roliga att spela som helst, bara man har en riktigt bra spelledare i det?"

Slöseri med talang. Tänk bara hur fantastisk upplevelsen skulle vara om samma spelledare fick ett riktigt bra spel med en miljö som han och spelarna tyckte om, istället för att bara få en bra upplevelse i ett spel som suger (subjektivt sett, alltså)?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: GW-syndromet

"Om jag ska vara helt ärlig så kan de inte vara mer absurda än de i DoD eftersom det i princip är desamma med en några få modifikationer för att de ska fungera i för framtiden. Men om du tycker att Dod-regler är absurda så är det helt okej... (jag håller faktiskt med dig...)"

Faktum är att jag faktiskt tycker att DoD-reglerna kom att bli absurda. Grunden är sund (1T20 under ett värde), men blev "absurdifierad" av en massa pålägg utan hänsyn till tidigare pålägg eller ens själva grunden. Och om MC ärver de reglerna och modifierar dem än mer...

"Då bortser man från dessa "grundegenskaper" och gör nåt ordentligt av det hela."

I sådana fall letar jag hellre upp ett spel som saknar dem från början, eller skriver ett eget. När jag köper ett rollspel så är det inte för att skriva om det. Det är för att spela det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Point taken

Kan tänkas är ni roade av att ha en sådan här disskution på forumet, men jag tvivlar på att övriga användare blir lika roade, dra ned på sådana här onödiga inlägg tack

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Alla som svarar på det här är ett geni.

Då är allt i sin ordning, du erkänner att du gjort ett misstag det är bra. De flesta jag känner brukar inte göra det så jag ger dig en applåd /images/icons/smile.gif

"Beware of the Cöla Craver!"
 
Top