Hur spelleder man en klassisk dungeon på roligast sätt? Finns det några spännande alternativ till att beskriva korridor-för-korridor och dörr-för-dörr.
Jag har stött på ett par olika "metoder", varav inget känns särskilt roligt.
* Klassiska grottkrälet, enligt ovan. Det viktigaste är att ha en stor, färdiggjord karta.
* Slumpa fram rum och korridorer och fällor på en lista. Bara vissa rum är förbestämda.
* Ha ett par förbestämda, obligatoriska, rum/händelser och sen bara improvisera/luddigt beskriva allt däremellan.
Vilka fler sätt finns att göra det på?
Det enda jag egentligen har som krav är att jag som sl ska ha tillräckligt med kontroll för att lägga in rum och händelser som är viktiga för storyn. Så rena gruppen-improviserar-tillsammans-metoder funkar inte.
Annars är jag öppen för allt!
Jag har stött på ett par olika "metoder", varav inget känns särskilt roligt.
* Klassiska grottkrälet, enligt ovan. Det viktigaste är att ha en stor, färdiggjord karta.
* Slumpa fram rum och korridorer och fällor på en lista. Bara vissa rum är förbestämda.
* Ha ett par förbestämda, obligatoriska, rum/händelser och sen bara improvisera/luddigt beskriva allt däremellan.
Vilka fler sätt finns att göra det på?
Det enda jag egentligen har som krav är att jag som sl ska ha tillräckligt med kontroll för att lägga in rum och händelser som är viktiga för storyn. Så rena gruppen-improviserar-tillsammans-metoder funkar inte.
Annars är jag öppen för allt!