yokohomo said:
Låt gå då för att det är ointresse som är en avgörande faktor för att sverok inte vill hjälpa till att främja rollspelande i sverige.
*djupt andetag*
Okej, såhär då: Det går inte att sätta likhetstecken mellan att "skriva rollspel för barn" och att "främja rollspelande i sverige". Några anledningar:
- Det finns massor av sätt att främja rollspelande i sverige utan att skriva rollspel för barn.
- Att skriva rollspel för barn är ingen garant för att rollspelande i sverige främjas - om ett sådant spel skapas men inte säljer så har ju rollspel i sverige knappast främjats.
Det handlar med andra ord inte nödvändigtvis om att inte vilja främja rollspel, utan kanske mer om att inte hålla med om att metoden "skapa rollspel för barn" är den bästa.
yokohomo said:
punkt ett som krank skriver att sverok inte tillverkar spel är ju självklart men att det inte skulle vara av intresse att sveriges rollspelares branschorganisation vill ha ett brett mainstream spel i butiker som är tillgängliga för nya spelare är ju i mina ögon helt knäppt.
För det första: "Brett mainstreamspel" är inte samma sak som "rollspel för barn".
För det andra: Att sverik har intresse av något betyder inte att sverok inte har MER intresse av något annat, och då väljer att prioritera sina resurser.
För det tredje: Det finns inget som säger att ett "brett mainstreamspel i butiker" i sig skulle leda till att fler spelade rollspel.
För det tredje: Vad skulle sverok göra? Anställa rollspelsmakare? Att skriva och trycka upp rollspel är inte gratis, och definitivt inte om vi talar hög kvalitet på illustrationer, tryck och annat som lockar köpare.
yokohomo said:
Det är ju lite grann som tobakslobbyister slutar bry sig om folk röker och skiter i om det tilkommer nya rökare som köper tobak.
Nej, det är som om tobakslobbyister inte själva startar fabrik för att tillverka cigaretter med citronsmak. Dels är det inte lobbyisternas sak att tillverka cigaretter, dels finns det väldigt lite som talar för att det skulle finnas ett underlag för att sälja citroncigaretter.
yokohomo said:
Att inte kidsen blir introducerade till rollspel på samma sätt som jag och en massa andra här på forumet är ju faktiskt inte så konstigt. Det är ju rätt få som spelar bordsrollspel i dag. De flesta av oss umgås ganska sällan med 10 åringar om de inte är vår avkomma.
Att vi är så få måste ju betyda att vi inom hobbyn inte når ut till de som kunde kanske vara intresserade. Jag tror faktiskt att ungdommar i dag inte ens vet att vi existerar i det stora hela.
Jag tror att det funkar åt andra hållet; de flesta av oss är inte medvetna om - eller väljer att blunda för - det rollspelande ungdomarna (och andra) pysslar med. Dels har vi spel som WoW och annat, som spelas ungefär på samma premisser som klassisk dungeonbashing (färdiga rälsade äventyr, banka monster, få prylar och pengar och exp). Dels har vi forumrollspel där folk låtsas vara karaktärer från Harry Potter, Twilight, etc.
Själv förstår jag inte fokuset på barn. Det borde vara betydligt enklare att locka äldre ungdomar in i hobbyn. Eller rentav vuxna; de flesta vuxna jag träffat på och pratat rollspel med har varit nyfikna.
Jag tror inte att framtidens rollspelare nödvändigtvis börjar spela som barn, och jag tror inte att deras ingångar i hobbyn ser ut som era. Jag säger "era" för att jag själv inte började som 10-åring, och knappast upplever mig förfördelad av det. Det gick alldeles utmärkt att introduceras som 14-åring. Och nu i somras introducerade jag rollspel för ungdomar mellan 17 och 19.
Jag säger inte att man inte bör skapa rollspel för 10-åringar. Jag säger att det inte nödvändigtvis är den mest effektiva strategin för att få hobbyn att växa. Att skriva rollspel för 10-åringar är, i mina ögon, att blicka bakåt istället för framåt. Det är att säga att rollspel måste se ut som vi vill att de ska se ut, att folk bör introduceras på samma sätt som de tidigare introducerats. Det känns inte effektivt.
yokohomo said:
Visst är det en myt till viss del men attt rollspelhobbyn inte mår prima måste du ju hålla med om. Vi kan ju självklart inte blicka bakåt men det kan ju inte vara fel att sätta ett mål och begära att vårt föreningsförbund visar lite intresse för utgivning av spel.
Bordsrollspelen mår sämre än tidigare, men inte dåligt. Rollspel i det lite bredare perspektivet är jättestort. Det finns rätt hyfsade mängder folk som spelar sin roll in-character i WoW och liknande.
Att ungdomsförbundet inte håller med dig om vilka de lämpligaste strategierna är betyder inte att man inte är intresserad.
yokohomo said:
Frågan i stort blir ju då varför jag ska bry mig om att vara en del av SVEROK när de inte verkar bry sig om hobbyn. Jag ser egentligen ingen anledning om jag ska vara ärlig men då är jag ganska bitter också.
Det blir lätt lite fel när "inte håller med mig" påstås vara samma sak som "inte bryr sig".
Rollspel är en levande och livskraftig hobby. Försäljningssiffrorna ser inte ut som de gjort, men å andra sidan är rollspel en hobby där man egentligen inte behöver några kontinuerliga investeringar. Handlingen "att låtsas vara någon annan" sker fortfarande; jag vågar påstå att det är en gigantisk hobby sett till antalet personer som spelar en rollperson, även om det sker under andra (mer digitala) former numera. Sverok anordnar spelveckor, hjälper unga att skapa föreningar. Om JAG skulle tycka till om vad Sverok borde göra för bordsrollspelshobbyn skulle det handla om att skapa bryggor mellan WoW-spelare och bordsrollspelare. Att underlätta förflyttningar. Men bara för att Sverok inte håller med mig där betyder det inte att de "inte bryr sig".