Min intention är att spelarna aldrig ska veta när det är på allvar och när det inte är det.
Jo, jag fattar. Under resor brukar jag plötsligt göra avbrott ibland, när rollpersonerna kommer fram till broar, stenpassager, och liknande. De flesta spelare brukar direkt tänka "bakhåll!" när sådant händer, och bete sig jättemisstänksamt; skickar ut scouter och spejare, använder magi, tar på sig rustningar, häller ner bensindunkar i håligheter och tänder eld på dem (fråga inte. Det värsta var att jag faktiskt
hade ett monster gömt i just den håligheten), osv.
De blir bara mer och mer misstänksamma ju mindre hotbilden ter sig. När de inte hittar någonsting alls, det är då de blir som räddast. Så... helt tomma platser som verkar hotfulla kan vara mycket mer stämningsskapande än planerande bakhåll och random encounters.
Nå, jag älskar kallprat i mina rollspel (särskilt i Chronopia) men min spelledarteknik handlar alltså egentligen inte om att försöka beskriva vardagligheter på så vis att de blir uthärdliga att spela, utan mer om att göra vardagligheterna
viktiga på sätt och vis. Liksom, ett hårt sammanbitet äventyrargäng som skall förbereda mat inför dagen... det kan vara
tråkigt att spela, för det kan vara rutin för rollpersonerna. Men om de reser i sällskap med en dam (eller herre) som de blivit förtjusta i, då kan det plötsligt bli skitroligt att spela igenom minsta lilla middagsförberedelse: Alla tävlar med varandra om spelledarpersonens gunst, flörtar, smickrar, förtalar och försöker imponera efter förmåga. Då blir det verkligen roligt.
(Det är också en bra metod för den som vill skicka ett bakhåll på rollpersonerna som tar dem med garden nere; för när de är upptagna med att prata och agera med varandra så är de inte lika beredda på plötsliga avbrott.)