Många tycker att: "det händer inget i BRP-strider, jag träffar aldrig, och om jag träffar så parerar motståndarna, och om de inte parerar så absorberar deras rustning all skada".
Jag säger inte att det är så, bara att många upplever det så.
om du känner igen dig finns det ett par husregler som kanske hjälper:
1. öka grundchanserna rejält så att folk är kompetenta från början. Jag har inga konkreta tips här för jag måste veta exakt vilka regler ni använder. Men tips är att leta efter trådar där Krille och krank talar som sweet spot. Viktigast är väl att man fortfarande använder skill checks, d.v.s. man ska slå över sin skill för att bli bättre - det behåller spelbalansen.
Använd denna regel om spelarna tycker att deras rollpersoner är inkompetenta.
2. Halvera parry/block/dodge i strid. D.v.s. om en rollperson har 80 % i parera lyckas denne endast om denne slår 40 % eller lägre. Observera att man behåller grundchansen, men halverar värdet i strid. Det är alltså svårt att få mer än 50 % i att parera i strid för det betyder att ens skill är 100 %.
Använd denna regel om spelarna tycker att motståndarna alltid blockar.
3. "Avancerad stridsteknik": om en spelare vill kan denne bestämma att rollpersonen slåss mer avancerat. Rollpersonen slåss mer avancerat vilket ger kanske -10 % på chansen att träffa, men motståndaren får samtidigt - 10 % på att parera (om man använder punkt 2 ovan är det fortfarande - 10 %). Sätt en gräns på hur mycket man få sänka.
Ex: Säg att både rollpersonen har 80 % i attack och motståndaren har 80 % i försvar, chansen att träffa är då 0,8*02= 16 %. Säg nu att rollpersonen slåss avancerat och sänker sin och motståndarens chans till 70 %: 07*0,3= 21 % chans att träffa.
Skulle man använda punkt 2 ovan blir det 0,8*0,6= 48 % vs. 0,7*0,7= 49 %
Använd denna regel om spelarna inte tycker att de har någon valfrihet i strid.
4. Ändra från fast till slumpmässig absorbering. Säg att en rustning absorberar 5, ändra det till 2d4 (som har ett snitt på 5).
Använd denna regel om spelarna tycker att de inte kan tränga igenom motståndarnas rustning.