w176
Förlorad dotter
Hej Rollspel.nu
Jag är en spelskapare på 28 år som har en fundering. Jag skrivet ett spelsystem. I detta spelet finns det ett sätt att automatiskt vinna en konflikt, men denna vinst kommer till ett pris. Frågan är hur man sätter priset lagomt dyrt. Så dyrt att man ska tveka på om man vill eskalera, men inte så dyrt att det aldrig är värt att eskalera. Så högt att det alltid svider att göra de valet, men men inte så högt att det aldrig är värt det.
Spelet funkar såhär:
Rollpersoner är tjänare/slavar till demoner. De är demonerna schackpjälser, maroinetter eller härolder, för demonerna kan inte agera direkt i det här världen.
Systemet har ingen slump. Alla rollpersoner har fyra stats.
När roller hamnar i konflikt ser man vad de rollerna försöker uppnå och hur. Vilken egenskap använder dom?
Till exempel:
Aisha vill spöa skiten ut Bertil. Aisha använder statet Skada.
Bertil vill maniulera Aisha till att tro att hennes dotter är en förrädare. Bertil användet statet Svika.
Den som först väljer att eskalerar konflikten och använda övernaturliga krafter vinner konflikten. Punkt slut. Instant win. Väljer den andra parten också att eskalera konflikten genom att också använda sina krafter från den lägga till ett "Men..." på samma sätt som om den gett sig. Den eskaleringen har samma pris som den första.
Det är här haken finns. Priset för använda sina krafter måste bara nog högt för att man ska tveka använda det. Men inte för högt
Jag tänkte såhär. Varje gång en rollperson använder sina krafter kan spelledaren antingen välja att sätta en bieffekt på scenen direkt, eller ge spelaren en plupp som den kan spara och använda senare mot rollpersonen. Denna pool med pluppar kallas demonenpoolen.
Demonpoolen repsenterar hur starkt grepp demonen har över rollpersonen just nu. Den växer och växer till dess att rollpersonen har en ny scen med sin demon. Efter scenen med demonen nollställs poolen.
Demonen kan spendera pluppar för att:
Hamnar man i en konflikt med demonen så har demonen Bättre stats i allt.
Hjälp mig Rollspel.nu.
Verkar det här systemet vettigt?
Verkar priset lagom högt?
Är sakerna demonena kan spendera pluppar på bra saker?
Vad för med för saker borde demonen kunne spendera pluppar på?
Jag är en spelskapare på 28 år som har en fundering. Jag skrivet ett spelsystem. I detta spelet finns det ett sätt att automatiskt vinna en konflikt, men denna vinst kommer till ett pris. Frågan är hur man sätter priset lagomt dyrt. Så dyrt att man ska tveka på om man vill eskalera, men inte så dyrt att det aldrig är värt att eskalera. Så högt att det alltid svider att göra de valet, men men inte så högt att det aldrig är värt det.
Spelet funkar såhär:
Rollpersoner är tjänare/slavar till demoner. De är demonerna schackpjälser, maroinetter eller härolder, för demonerna kan inte agera direkt i det här världen.
Systemet har ingen slump. Alla rollpersoner har fyra stats.
- Skada (orsaka fysik skada)
- Såra (Såra någon emotionellt)
- Svika (Manipulation och lögner)
- Skrämma (Hot m.m.)
När roller hamnar i konflikt ser man vad de rollerna försöker uppnå och hur. Vilken egenskap använder dom?
Till exempel:
Aisha vill spöa skiten ut Bertil. Aisha använder statet Skada.
Bertil vill maniulera Aisha till att tro att hennes dotter är en förrädare. Bertil användet statet Svika.
- Den som har högst stat vinner konflikten = Om Aisha har högre stat i Skada än Bertil stat Svika, så spöar Aisha skiten ur Bertil. Bertil misslyckas med att manipulera Aisha.
- Har de lika höga stats uppnår bägge sina mål, helt eller delvis. =Är Aishas stat Skada lika högt som Bertils stat Såra, så spöar Aisha skiten ur Bertil OCH Bertil övertygar Aisha att hennes dotter är en förrädare.
- Någon part väljer att frivilligt att ge sig, får förloraren spelare lägga till ett "Men..." på segrarens vinst. = Aisha spöar skiten ur Bertil, MEN Bertils spelare sätter villkoret att Aisha sen får skuldkänslor över de hon gjort mot Bertil.
Den som först väljer att eskalerar konflikten och använda övernaturliga krafter vinner konflikten. Punkt slut. Instant win. Väljer den andra parten också att eskalera konflikten genom att också använda sina krafter från den lägga till ett "Men..." på samma sätt som om den gett sig. Den eskaleringen har samma pris som den första.
Det är här haken finns. Priset för använda sina krafter måste bara nog högt för att man ska tveka använda det. Men inte för högt
Jag tänkte såhär. Varje gång en rollperson använder sina krafter kan spelledaren antingen välja att sätta en bieffekt på scenen direkt, eller ge spelaren en plupp som den kan spara och använda senare mot rollpersonen. Denna pool med pluppar kallas demonenpoolen.
Demonpoolen repsenterar hur starkt grepp demonen har över rollpersonen just nu. Den växer och växer till dess att rollpersonen har en ny scen med sin demon. Efter scenen med demonen nollställs poolen.
Demonen kan spendera pluppar för att:
- Kräva att rollpersonen svara ärligt på alla frågor den ställer, (1 plupp för per scen)
- Ge rollen en order att utföra, om rollpersonen accepterar att utföra ordern försvinner (1 plupp.)
- Vinna en konflikt mot rollpersonen (1 plupp)
- Förändra rollpersonen kropp och utseende (1 plupp)
- Få rollen att hungra efter något (1 plupp)
- Hålla rollen fången. (1 plupp)
- Manipulera och förändra de rollpersonen håller kärt (1 plupp)
Hamnar man i en konflikt med demonen så har demonen Bättre stats i allt.
Hjälp mig Rollspel.nu.
Verkar det här systemet vettigt?
Verkar priset lagom högt?
Är sakerna demonena kan spendera pluppar på bra saker?
Vad för med för saker borde demonen kunne spendera pluppar på?