Så, frågan ligger egentligen i titeln, men jag kan vidareutveckla lite.
Vi spelar den otroligt najsiga kampanjen till Mutant År Noll: Elysium. För er som inte är insatta så finns där två spel i ett, grovt sagt. Ett är ganska så standard leka polis/utreda grejer, och det andra är ett slags helikopter/skuggspel, där varje spelare representerar en ätt som kivas om makten i staden, mot varandra.
Om det går bra för ens ätt, får man Influence Points, går det dåligt får man lite mindre. Ens IP kan man använda för få lite coola effekter, såsom att man har kontakter som hjälper en vid olika tillfällen, etc.
Nu har det gått dåligt för en av mina spelare under ättespelet och han har, för tillfället, 1 IP. Han har beklagat sig till mig och vill att hans karaktär ska begå självmord alternativt bli helt apatisk eller psykopatisk såvida hans ätt inte kan få mer poäng på något sätt... Alternativt vill han göra en helt ny karaktär som inte har tagit några bonusar alls som är baserade på IP.
Utan att behöva förklara djupare på varför kan jag säga att jag känner mig lätt frustrerad. Givetvis ska en spelare som inte gillar sin karaktär få lov att pensionära den och göra en ny, men det lämnar lite bitter eftersmak när det kommer med "Om jag inte får det så tänker jag vara en golle och förstöra spelet för alla andra"-typ.
Jag har ingen möjlighet att spela utan den här personen, så jag får helt enkelt bita det sura äpplet och köra på men...
-----------------------------------------------------------------------
Hur hanterar man en dålig förlorare? Vad gör man när en av spelarna blir tjurig för att någon annan fick det bästa svärdet? Vad gör man när en spelare blir bitter för att de misslyckades med en viktig färdighetsrullning?
Vi spelar den otroligt najsiga kampanjen till Mutant År Noll: Elysium. För er som inte är insatta så finns där två spel i ett, grovt sagt. Ett är ganska så standard leka polis/utreda grejer, och det andra är ett slags helikopter/skuggspel, där varje spelare representerar en ätt som kivas om makten i staden, mot varandra.
Om det går bra för ens ätt, får man Influence Points, går det dåligt får man lite mindre. Ens IP kan man använda för få lite coola effekter, såsom att man har kontakter som hjälper en vid olika tillfällen, etc.
Nu har det gått dåligt för en av mina spelare under ättespelet och han har, för tillfället, 1 IP. Han har beklagat sig till mig och vill att hans karaktär ska begå självmord alternativt bli helt apatisk eller psykopatisk såvida hans ätt inte kan få mer poäng på något sätt... Alternativt vill han göra en helt ny karaktär som inte har tagit några bonusar alls som är baserade på IP.
Utan att behöva förklara djupare på varför kan jag säga att jag känner mig lätt frustrerad. Givetvis ska en spelare som inte gillar sin karaktär få lov att pensionära den och göra en ny, men det lämnar lite bitter eftersmak när det kommer med "Om jag inte får det så tänker jag vara en golle och förstöra spelet för alla andra"-typ.
Jag har ingen möjlighet att spela utan den här personen, så jag får helt enkelt bita det sura äpplet och köra på men...
-----------------------------------------------------------------------
Hur hanterar man en dålig förlorare? Vad gör man när en av spelarna blir tjurig för att någon annan fick det bästa svärdet? Vad gör man när en spelare blir bitter för att de misslyckades med en viktig färdighetsrullning?