Nekromanti Hur hanterar ni spelar figurers död?

Sora

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
9
Hej hej allihopa. Jag är ganska ny med rollspel, Jag har velat spela i alla tider men jag har aldrig haft någon att spela med förens nu, Jag spelade för första gången i Fredags, Vi spelade Eon och det var jätte roligt

Men men, det jag undrade över är hur ni hanterar spelar figurernas död? Förr eller senare kommer ju alltid en av spelarnas figurer att dö, Är då denna spelaren borta ur spelet helt eller låter ni spelaren göra en ny figur eller hur hanterar ni det?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Spelaren får göra en ny rollperson som förs in i spelet när det känns naturligt. När jag spelleder brukar rollpersonerna ofta få kontakt med ganska många spelledarpersoner, så ofta går det att föra in någon av dem som den nya rollpersonen. I detta fall får spelaren lite mindre frihet att göra sin rollperson, men får å andra sidan en bättre anledning att hänga ihop med de andra rollpersonerna -- de känner ju honom redan. Att slänga ut en spelare för att rollpersonen dör känns inte som någon vidare lösning.

Inom spelet brukar en rollpersons död bli ett tillfälle för ett naturligt avbrott. En vacker begravningsscen kan sällan bli fel, liksom. Se till att rollpersonens död blir något mer än bara en chans för de andra rollpersonerna att plundra liket!

Välkommen till forumet, förresten!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hej!
Kul att ni hade det trevligt med eran Eon-runda!
Att rollpersoner dör, det händer oss alla. Tyvärr. Speciellt då om man har blivit fäst vid den & haft den med ett tag.
Spelaren är självklart med senare, men man skapar sig en ny karaktär. Man kan t. ex tänka sig att den nya karaktären har någon form av koppling till den karaktär som dog eller något sådant. Sådant kan man diskutera fram inom gruppen.

Välkommen till hobbeyn & hoppas på att du kommer att bli kvar här länge!

/ Johan K
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
En bra sak man kan göra är att planera i förväg -- diskutera en backuprollperson med spelledaren redan innan ens vanliga rollperson dör. På det viset kan spelledaren väva in den nya potentiella rollpersonen i handlingen, så att det inte verkar konstigt när den kommer in i spelet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra poäng.

Sant där Lukas..
Tror det underlättar en del med sådana förberedelser ja..

/ Johan K, som borde lagt till det i sitt inlägg också..
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Med risken att spelaren gillar sin backup bättre och offar sin originalrollperson. :gremsmile:

Jag sällar mig till välkomstkåren, Sora. Kul att folk fortfarande blir intresserade av rollspel.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Bra poäng.

Backup-rollperson borde nog alla ha i eon med tanke på hur lång tid det tar att göra en rollperson.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Bra poäng.

Haha !
Ja, där sa du något också... =)
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Bra poäng.

Enligt min erfarenhet så är det vissa spelare som är benägna att göra på det viset oavsett om de har en backup eller inte. Men visst, om backupen är roligare så går det så klart att offra sin rollperson.

Det bästa sättet att hantera det här som spelledare är nog att säga i förväg att man är okej med det, men att man gärna vill höra det i förhand, så att man kan fixa in det i det förberedda äventyret på ett snyggt sätt. Kanske ett heroiskt offer?
 

Sora

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
9
Re: Bra poäng.

Tack tack för alla svaren. Ja min figur blev lite halv dränkt och kokt i första striden. Men på något sätt lyckades jag överleva och fortsätta slåss, Tills jag svimmade XD (Jag hade stor tur med tärningarna i striden ändan fram till slutet)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Re: Bra poäng.

Men visst, om backupen är roligare så går det så klart att offra sin rollperson.

Haha. När jag började lira med kusinerna en gång i forntiden (DoD4) så tyckte vi det var så roligt att göra nya karaktärer så vi spelade typ en gång med varje... (Sedan spelade kusin B alltid typ krigare och kusin K alltid typ tjuv, men det är en annan femma.)

Hursomhelst. Spelar man kortis-äventyr utan någon direkt bakgrundshistoria så går det ju lätt att byta rollpersoner mellan varven. Man sätter bara en premiss i början av äventyret: Ni är i land X och letar efter artefakt Y, nu kör vi.

Spelar man en lång kampanj så funkar det inget vidare att byta rollpersoner hela tiden, men lyssna då på Bobbys råd om att plocka in en bekant SLP (eller en bekant till den bekante SLPn kanske).
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Re: Bra poäng.

Jag gör lite annorlunda beroende på vilket rollspel det är.
I D&D, som ju inte kräver så mycket realism utan mest är hack-n-slash kör jag mest "Gör en ny karaktär som resten kan träffa på en taverna"-stuket.

I Eon, däremot, ska man ju självklart vara lite striktare. :gremwink:
Om personen ska göra en ny karaktär, lägg ner lite tid på dennes bakgrundshistoria och hitta ett sätt att väva in honom i kampanjen.

Jag skulle aldrig kunna sparka någon för att han dött, det känns så, uhm, taskigt.

//Kraetyz, snäll när han vill
 

Sora

Veteran
Joined
6 Apr 2009
Messages
9
Re: Bra poäng.

Det är inte så många i gruppen jag spelar med, Det är min systers pojkvän och några av hans kompisar. Tror dom är runt 5 pers eller något sådant totalt när dom är hela gruppen
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Välkommen!
Kul med nytt folk, indeed.

Ja, döden är något som följer spelkaraktärerna liksom oss i det verkliga livet. Ja, man dör, antingen för tidigt av en eller annan orsak, eller en dag av ålder.

Nå, i actionfyllda rollspel kan indeed hända att man trillar av pinnen. Då har vi i mitt spelgäng alltid gjort så att man gör en ny karaktär efter konstens alla regler. Sedan får denne kort och gott kontakt med resten av äventyrarskaran när det passar. Det kan i princip vara när som helst. ute efter vägen då de bägge reser mot gemensamt mål, på ett värdshus, under en strid då den nye väljer att undsätta de andra rollpersonerna etc.
Antingen får spelledaren försöka hitta på ett fyndigt och trovärdigt sätt för att skapa kontakt, eller så kanske man har en bakgrundshistoria till karaktären som gör att man enkelt kan komma in i gänget, eller befinna sig på en plats där de rör sig.

Jag har haft några spelare, förr om åren i DoD, som har velat göra det enkelt för sig, och dessutom skapa ett fast mål direkt. De har då spelat en nära släkting till sin förre avlidne karaktär. Denne söker då upp den avlidnes gamla kamrater för att söka inträde i deras skara och för att genom de äventyr som man är med om försöka hämnas släktningens död ur det ena eller andra perspektivet. Det är ju en ganska enkel variant, då den nya hämnaren har anledning att söka kontakt med de andra rollpersonerna, en drivkraft och ett mål jämte äventyrandet som kan få lite fart och intrig i manskineriet.

... Dock tycker jag inte att du till en början skall hänga upp dig alltför mycket på detaljerna. Enkla knep och lite vanligt, hederligt lurifaxande från spelledaren funkar alltid. Jag har tillexempel gjort att två rollpersoner stött i varandra på de trånga gatorna i stan. Efter lite ursäktande eller glåpordande är kontakten klar och man kan antingen låta det fortgå av sig själv - eller om de inte nappar på en ny bekant - låta dem dyka upp och stöta på varandra flera gånger tills de blir vana varandra och därmed kommer varandra närmare. Så kan man ju också göra med flera karaktärer i följet. Först stöter den nye på den ene, sedan den andra vid ett annat tillfälle. När han sedan möter hela gruppen har de flesta av dem sett honom redan och känner igen honom.

Visst, det bör vara trovärdigt i en viss mån. Man blir ju inte polare med en främligen över en minut direkt. Det gäller för både spelare och spelledare att försöka ge och ta här, tycker jag. Jag tycker dessutom, helt enkelt att du skall ta tjuren vid hornen bara. Så, när någon karaktär dött är det bara för den spelaren att göra en ny. Kolla sedan med bakgrunden om det finns någon bra lucka. Om inte, kör utefter fantasin. Det löser sig alltid. Det är just det, det löser sig, och om du försöker göra det intressant så kommer spelarna naturligt att hänga på din grej, och den nya karaktären får chansen att komma in i följet.
... Ja, kör på bara.

Vad jag kan tillägga är att man skall inte var rädd för att pröva sig fram i rollspel, inte heller för att göra fel. Man lär ju av sina misstag. Snart vet man vad som funkar och inte funkar med de spelare man har. Man lär sig vad som gillas och vad som absolut inte gillas. Det handlar om att finna dynamik mellan spelare, spelledare och system. Allt ordnar sig, bara man lär sig. :gremsmile:

Prata också utanför spel vad som gjorts bra och vad som gjorts dåligt, men på en kamratlig nivå såklart, så att alla kan komma fram till vad som är schysst och därigenom förbättra sitt lirande tillsammans.
 
Top