Läser lite på piruett om denna regelmekanik. Jag vet ju inte men det ser ju ut som "slå under övertala" och lyckas övertala inte är kattens pyjamas längre. Noir lär ha ett fullskaligt system för detta bla. Nån som har koll?
Jag tror du talar om sociala konflikter, vilket är något helt annat än konfliktresolution.Niklas73 said:Läser lite på piruett om denna regelmekanik. Jag vet ju inte men det ser ju ut som "slå under övertala" och lyckas övertala inte är kattens pyjamas längre. Noir lär ha ett fullskaligt system för detta bla. Nån som har koll?
Det var bannemej den bästa förklaringen jag hört/sett hittills ärligt talat. Folk har annars en speciell läggning för att komplicera skillnaden mellan de två resolutionerna. Kort och träffande. Tummen upp på den. Kul att se dig lite då och då förresten. Man rent av saknar ju dina träffsäkra inlägg numera när du är en så upptagen man. =)Konfliktresolution handlar om att du har en konflikt, du avgör vem som vinner, och sen berättar du hur det gick till. Typexemplet är Amber Diceless Roleplaying, där den som har högst värde vinner, och sen berättar man hur det gick till utifrån det.
De flesta system som har konfliktresolution skiter fullständigt i om det är en social konflikt eller en väpnad konflikt. Konflikt som konflikt - det löses precis likadant. Skitsamma om du debatterar politik eller gör upp i gränden, liksom.
Motsatsen är handlingsresolution, som går ut på att du har en konflikt, som du bryter ner till handlingar, som du avgör en i taget och berättar vad som hände vid varje handling tills konflikten är avgjord. Typexemplet är varenda form av baslinjetennis-BRP.
Den grundläggande poängen med konfliktresolution är att en regelprocedur, hur den nu ser ut, avgör hur det går i själva konflikten, utifrån vad som står på spel och vad som händer i fiktionen fram tills exempelvis tärningen rullar. Alltså, slåss jag med ett troll och spelet instruerar oss att slå ett motsatt slag med Slåss mot Slåss, så avgör slaget huruvida jag vinner fighten, trollet vinner fighten, eller att ingen av oss vinner fighten utan att den avbryts eller något annat.Niklas73 said:Läser lite på piruett om denna regelmekanik. Jag vet ju inte men det ser ju ut som "slå under övertala" och lyckas övertala inte är kattens pyjamas längre. Noir lär ha ett fullskaligt system för detta bla. Nån som har koll?
Det beror på att det finns spel som tillämpar en handlingsresolution som är bredare eller innehåller motståndsslag och spel som tillämpar småskalig konfliktresolution och då är det svårt att se skillnaden.solvebring said:Det var bannemej den bästa förklaringen jag hört/sett hittills ärligt talat. Folk har annars en speciell läggning för att komplicera skillnaden mellan de två resolutionerna.
Jo, det så klart. Så är det väl alltid, att det finns olika nivåer av allting, speciellt vad det kommer till regeltyngder. Däremot så blir ju bara en grundläggande förklaring (vilket i det här fallet är vad Krille presenterar) sämre om man ska gå in på sådana saker. Det tycker jag i alla fall. Man tappar ju fokus från det väsentliga och den verkliga skillnaden då.Måns said:Det beror på att det finns spel som tillämpar en handlingsresolution som är bredare eller innehåller motståndsslag och spel som tillämpar småskalig konfliktresolution och då är det svårt att se skillnaden.solvebring said:Det var bannemej den bästa förklaringen jag hört/sett hittills ärligt talat. Folk har annars en speciell läggning för att komplicera skillnaden mellan de två resolutionerna.
Heh, det är lugnt. Poängen är bara att vi måste titta på enskilda spel för att se skillnaderna.solvebring said:... Ehm ja, jag menar inte att starta diskussion på den här punkten. Fast eftersom Måns flikade in, så flikade jag in på Måns. ... Eller nåt.
Jag har inget att tillföra i den här tråden utöver det som sagts redan, och fattar inte vad du jiddrar om nu, Måns.Måns said:Vänta bara tills Arfert trillar in i tråden!
= Ironi, och jag pratar givetvis om vår förra diskussion som väl spände över ca 10 sidor. Du vet, vi snackade konfliktresolution och skillnaden mellan det och handlingsresolution.Arfert said:Jag har inget att tillföra i den här tråden utöver det som sagts redan, och fattar inte vad du jiddrar om nu, Måns.
Jag.Niklas73 said:Hur många har använt den EDD färdigheten?
Well, är det någonting som man i ditt spel gör såpass ofta att det behöver vara en färdighet? Är det något som det är relevant om man är olika bra på?Niklas73 said:Sant!
Upptäckte att jag hade färdigheten Skugga. Hur FAN hanterar man den??? Genom att bara focka den kanske. Skugga... Hur många har använt den EDD färdigheten?