Nekromanti HUR JAG GÖRA?!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Just i spel med jättestora monster tycker jag STO (eller åtminstone någon sorts värde som mäter storlek, till exempel D&D:s olika storleksnivåer) har en poäng.
Rätt många spel har skalmekanismer för att åskådliggöra skillnader i storlek som är så stora att det spelar enormt stor roll.

Min favoritmekanism just nu kallar jag för Ooompf. Jag har dessvärre inget bättre namn på värdet. Ooompf är ett värde som sammanfattar kraft, storlek, vilja, imponans och en del andra saker som stora monster tenderar att ha.

Ooompf balanseras mot effekt, kvalitet eller vad man nu har för att avgöra hur bra en normal handling går. På en T20-skala så är förmodligen 10 poäng Ooompf per handling man vill att monstret ska röja fritt rätt lämpligt. En typisk Alien-mamma borde ha ca 100-200 poäng Ooompf.

Sedan funkar det så här: så länge varelsen har Ooompf kvar så kan man inte skada den. Inte så allvarligt att det märks, i alla fall: oavsett hur hårt du hugger så kommer du inte mer än en decimeter in eller två, och det räcker enbart för att komma igenom hud och underhudsfett. Förmodligen är blödningen försumbar, och i vilket fall som helst så behöver du komma in sisådär en halvmeter till för att besten ska hindras av sina skador och en eller två meter för att du ska träffa något vitalt. Besten lär på sin höjd bli förbannad på dig.

Så, vanliga vapenanfall gör inget annat än att besten blir skitpissförbannad på dig, vilket gör att du blir målet för ett beststomp med 15T6 i skadebonus (eller vad den nu är)

Vad du måste göra är att låsa fast eller hindra besten så att du kan göra det där klyvle-hugget på en meter som kommer åt de viktiga delarna av besten. Och det gör man med uppfinningsrikedom och andra färdigheter. I princip varje annan färdighet som du kan komma på kan användas, så länge som du förklarar hur. Om du kan förklara hur färdigheten kan hejda besten så får du slå för den. Lyckas du så minskar bestens Ooompf med kvaliteten/effekten från slaget.

När Ooompf är nere på noll så är besten låst. Då gör vapen skada som räknas. Då har du möjlighet att karva på djupet.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Just i spel med jättestora monster tycker jag STO (eller åtminstone någon sorts värde som mäter storlek, till exempel D&D:s olika storleksnivåer) har en poäng. Annars måste man kanske ge enorma bestar väldigt höga värden i STY eller FYS eller liknande, vilket kan leda till för hög skada eller sjukdomstålighet eller vad de värdena nu används till
Om du kollar i Monsterböckerna så har stora monster i regel samma STO som STY, så tankesättet om att slänga in STO i STY finns redan i DoD. Vilka stora monster är det egentligen som är "svaga"? När det börjar komma över 20 i DoD så spelar det föga roll om monstret har 25 eller 65 i värde rent stridsmässigt... och angående sjukdomar så har jag aldrig kört med monster som blivit förkylda, men jag kanske är undantaget som bekräftar regeln? :gremsmile:

/Han som slagit ihop STY, FYS och STO, för de har ändå inte så stor spelmässig inflytelse
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, sätt du 3t6 i allt där du.
Känns som det är en gyllende medelväg där i när man skapar sin person. Eller hur ?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Storlek

Jag har kollat lite:<ul type="square">[*] DoD -84/85: 3T6
[*] DoD -87: 2T6+6
[*] EDD: hänvisar till grundreglerna och Monsterboken, dvs. indirekt 3T6
[*] SDD: 2T6+4 (för att österlänningar är mindre än västerlänningar)
[*] DoD -91: Det framgår inte tydligt att det är 3T6 man menar men det är å andra sidan inte meningen att grundegenskaper ska slås fram. [/list]2T6+6 för människors STO verkar ha varit en parentes.

Dewil
 
G

Guest

Guest
Fast om man nu måste behålla fanskapet STO så bör det vara 2T6+6 för människor... STO 3 är ingen höjdare, fan kortare än ett kånkelbär...

Nåväl, ett tips, iaf något jag gillar är att ALLA Raser har samma tärningskombo, 3T6 exempelvis... Sen får man ett bonus eller negativt värde i olika grundisar beroende på vilken ras man valt, exempelvis Dvärg:

STY: +4
FYS: +2
SMI: -2

osv...

Lite tips.. :gremgrin:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Fast om man nu måste behålla fanskapet STO så bör det vara 2T6+6 för människor... STO 3 är ingen höjdare, fan kortare än ett kånkelbär...
'schäkta, men vilken grundegenskap vill man egentligen ha 3 i? STY (behöver hjälp att resa sig ur sängen), FYS (dör av en förkylning), SMI (fumligare än Papphammar), INT (dreglande grönsak), PSY (nervvrak) eller KAR (så trist så att klockorna stannar)? Det är SL:s uppgift att bedöma om grundegenskapsvärdena är rimliga.

Dewil
 
G

Guest

Guest
tsss... Dumheter, jag har spelar karaktärer med 3 i en Grundegenskap, jag tror jag har gått genom samtliga oxå... Vi hade en period där SL var stenhård. Inga omslag, Punkt! Ok, det kräver lite av spelarna, med det funkar, inget snacka om det...

Men STO 3, NEJ! Ingen är sååå liten... :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag hade samma problem i DoD 1.0 . I monstersektionen fanns värden för dvärgar, alver och troll, men inte för människor. I början körde vi därför bara med icke-människor. Först efter en tid lusläste vi regeltexterna och fann värden för människor.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Sto 3?

Snorungar passar bra för löjligt låga storleksvärden. Och de är inte direkt okända inom fantasygenren. :gremsmirk:
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
tsss... Dumheter, jag har spelar karaktärer med 3 i en Grundegenskap, jag tror jag har gått genom samtliga oxå... Vi hade en period där SL var stenhård. Inga omslag, Punkt! Ok, det kräver lite av spelarna, med det funkar, inget snacka om det...
Jag tycker grejen med längdtabell är rätt löjligt, utan storleken borde handla mer om kroppsmassa och vara någorlunda relativ rasen. Så en halvlängdsman kan ha en större STO än en människa, men ändå vara kortare (men mer satt).

/Han som tycker man gott kan bestämma sin egen längd
 
G

Guest

Guest
Håller med, men då kan man lika gärna baka in STO in i grundegenskapen FYS så som du skrev tidigare, eller bara glömma den förbannande fittgrundegenskapen, jag får fan utslag av helvetet! :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, så fungerar det om man gör en RP utefter BP. I mitt snabba system, som till en början liknar det fortkortade system som presenteras i Rollpersonen 91, då man skall titta på Varelser i SL-boken istället, och slå utefter det. Då är dessa plus/minus-modifikationer medräknade, det kan man t.ex. se på alvers SMI-slag som är 3T6+3. Dessa +3 är just de 3 poäng som man manuellt får lägga till när man gör en RP via BP. Dock kan man inte se några minus, t.ex. 3T6-1, utan då gäller istället dessa 2T6 med olika plusmodifikationer.
Hänger du med?

Så det finns med, dock justerar man det inte manuellt - utan det är medräknat i de angivna tärningsslagen...
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Storlek

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
I DoD3 är det 2T6+6 som gäller. DoD1-2 har jag ingen koll på.
--------------------------------------------------------------------------------

Uppenbarligen började människorna äta mer näringsriktig kost mellan version 2 och 3, eller så beror det på inflationen?

(Eller på att en spelmakare märkte att en människa med Storlek 3 var ungefär lika stor som en terrier, och gjorde ett fulhack i reglerna för att slippa problemet.)
Eller så såg man helt enkelt att man hade gjort samma sak i RuneQuest 3e och tänkte "Har vi kopierat systemet från början kan vi lika gärna kopiera det här också. De där tjommarna som gör RuneQuest har nog något vettigt skäl till att korrigera storleksvärdet. Lika bra att ta det säkra före det osäkra och göra samma sak".

(själv kommer jag faktiskt inte ens ihåg att DoD någonsin hade 2d6+6 för framslag av storlek, men jag tror å andra sidan inte heller att jag någonsin spelade med 87:ans utgåva)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Hur var det i Mutant (1989)?

3T6, faktiskt. Det hade jag inte något minne av, men så har jag också knappt spelat Nya Mutant något alls.


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Pias tvillingsyster, Ko-Pia (OT)

Har vi kopierat systemet från början...
Appappapp. DoD är inte en kopia på RuneQuest - det är en bearbetad översättning av Magic World, som i sin tur är en förenkling av RuneQuest-reglerna. Magiregler, färdighetsgenerering, stridsregler (Strike Ranks, etc) är skiljt från RuneQuest.

Andra BRP-baserade spel - som Call of Cthulhu, Stormbringer/Elric och ElfQuest - körde också med 2d6+6-principen för människor. Jag är säker på att de som designade senare versioner av Drakar tog det någonstans ifrån, men det kan lika gärna vara något av dessa spel.

(Det finns passager i gamla Drakar som är mer eller mindre ordagrant kopierade från andra spel, men RuneQuest, trots att det också är BRP, är knasigt nog inte ett av dem. Däremot har jag hittat stycken från Swordbearer, The Fantasy Trip och DragonQuest.)

Erik
 

Kinapuffen

Veteran
Joined
7 Jan 2003
Messages
92
Location
Stockholm
Re: Storlek

Eftersom det angedda typvärdet i spelarens bok är 13 (6+3,5+3,5=13) så borde det väl vara 2t6+6 som de utgått ifrån... Inte för att det spelar någon roll då man, precis som du säger, inte slår fram grundegenskaperna.. men ändå.
 
Top