Krille
Super Moderator
Rätt många spel har skalmekanismer för att åskådliggöra skillnader i storlek som är så stora att det spelar enormt stor roll.Just i spel med jättestora monster tycker jag STO (eller åtminstone någon sorts värde som mäter storlek, till exempel D&D:s olika storleksnivåer) har en poäng.
Min favoritmekanism just nu kallar jag för Ooompf. Jag har dessvärre inget bättre namn på värdet. Ooompf är ett värde som sammanfattar kraft, storlek, vilja, imponans och en del andra saker som stora monster tenderar att ha.
Ooompf balanseras mot effekt, kvalitet eller vad man nu har för att avgöra hur bra en normal handling går. På en T20-skala så är förmodligen 10 poäng Ooompf per handling man vill att monstret ska röja fritt rätt lämpligt. En typisk Alien-mamma borde ha ca 100-200 poäng Ooompf.
Sedan funkar det så här: så länge varelsen har Ooompf kvar så kan man inte skada den. Inte så allvarligt att det märks, i alla fall: oavsett hur hårt du hugger så kommer du inte mer än en decimeter in eller två, och det räcker enbart för att komma igenom hud och underhudsfett. Förmodligen är blödningen försumbar, och i vilket fall som helst så behöver du komma in sisådär en halvmeter till för att besten ska hindras av sina skador och en eller två meter för att du ska träffa något vitalt. Besten lär på sin höjd bli förbannad på dig.
Så, vanliga vapenanfall gör inget annat än att besten blir skitpissförbannad på dig, vilket gör att du blir målet för ett beststomp med 15T6 i skadebonus (eller vad den nu är)
Vad du måste göra är att låsa fast eller hindra besten så att du kan göra det där klyvle-hugget på en meter som kommer åt de viktiga delarna av besten. Och det gör man med uppfinningsrikedom och andra färdigheter. I princip varje annan färdighet som du kan komma på kan användas, så länge som du förklarar hur. Om du kan förklara hur färdigheten kan hejda besten så får du slå för den. Lyckas du så minskar bestens Ooompf med kvaliteten/effekten från slaget.
När Ooompf är nere på noll så är besten låst. Då gör vapen skada som räknas. Då har du möjlighet att karva på djupet.