Nekromanti Hur jag skulle vilja att rollspel.nu såg ut

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vitulv said:
Gubbster T. Pokémon said:
Du begriper att vi är tvungna att göra dig till redaktör och projektledare för vår remake nu?

Det finns inget annat sätt.
Haha, nej tack :gremsmile:
Det. Finns. Inget. Annat. Sätt.

Arfert

Facit
Bra skit Vitulv! Funderade själv på att göra en design, men har alldeles för mycket med annat (vilket min läkare surar över) !

Kör på din design. Bra grejer som sagt. Make it so.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vitulv said:
Du begriper att vi är tvungna att göra dig till redaktör och projektledare för vår remake nu?

Det finns inget annat sätt.
Haha, nej tack :gremsmile:
Det. Finns. Inget. Annat. Sätt.
Ok, skyll dig själv.

Dante: ta fram grafisk profil för nya siten, ikoner inkluderat, samt en mock-up av min wireframe för landningssidan. Vi tittar på det nästa helg.

Seter: skriv om alla forumsbeskrivningar, samt välkomst-/introtexten. 70-140 tecken (utan blanksteg) per forumsbeskrivning. Vi går igenom det samtidigt som vi tittar på formgivarens kludd.

Spider: vad vill du ha. Tid eller pengar, eller både och? När behöver du det?

Herr Grönstedt

Swordsman
Jag brukar (som lärare i interaktionsdesign) alltid rekommendera mina studenter att man vända ut och in på databasen och visar så mkt innehåll som möjligt redan på förstasidan så att man inte bara visar dess struktur.

Det skulle du kunna göra här genom att i dina "tiles" lägga de senaste inläggens rubriker så att man kan klicka på dem direkt. Då blir hela förstasidan mer dynamisk och bubblande vilket är kritiskt för att ett community ska bli levande och locka till inlägg. Det är bl a därför småpraten och senaste inlägg fyller viktiga funktioner.

EDIT: Ser bra ut i övrigt. Inte helt hundra på top-navin med dropdown-menyerna. Det får jag tänka lite mer på.

Vitulv

Herr Grönstedt said:
Jag brukar (som lärare i interaktionsdesign) alltid rekommendera mina studenter att man vända ut och in på databasen och visar så mkt innehåll som möjligt redan på förstasidan så att man inte bara visar dess struktur.

Det skulle du kunna göra här genom att i dina "tiles" lägga de senaste inläggens rubriker så att man kan klicka på dem direkt. Då blir hela förstasidan mer dynamisk och bubblande vilket är kritiskt för att ett community ska bli levande och locka till inlägg. Det är bl a därför småpraten och senaste inlägg fyller viktiga funktioner.

EDIT: Ser bra ut i övrigt. Inte helt hundra på top-navin med dropdown-menyerna. Det får jag tänka lite mer på.
Håller med. Bra synpunkter, tack!

Vitulv

Herr Grönstedt said:

Det blir lite tajt, men kan funka på de större rutorna. Vad tror du om det här?

Edit: vi kommer i så fall vara tvungna att begränsa längden på trådtitlar och användarnamn. Kanske ingen större förlust, dock.

Arfert

Facit
Generellt är jag inte heller så tänd på dropdown-menyer heller, fast ibland är det den bästa lösningen.. kanske här. Ska också fundera lite.

Men hittills: great work!

/ Tomas (bl.a. konceptutvecklare, som gjorde min första sajt professionellt 1994, och min första med dropdown 1997).

Herr Grönstedt

Swordsman
Ingressen är överflödig givet att du har en begriplig rubrik och logotypen kan du lägga som en mjuk bakgrund istället. Ingressen fyller endast ett syfte för de som är helt nya på sajten. Då får du mer plats för faktiskt innehåll. Om du verkligen vill ha ingressen så kan du ha den på hover/mouse-over på rubriken med en viss timeout (utan timeout upplevs det som fladdrigt).

Ett alternativ till hover är att lägga ingressen som en pop-up-bubbla vid klick på ett frågetecken.

Herr Grönstedt

Swordsman
Långa trådtitlar och användarnamn trunkerar man. Så det behöver inte beslutas att de måste kortas. Dessutom är det bara på första sidan som det blir så och inte på undersidorna.

Om det står Herr Gr.. så begriper man ändå att det är från mig. Och står det Hur skulle du v.. Och man redan följer den tråden så vet man vilken tråd det är.

Man kan också optimera den här raden och ta bort så många onödiga parenteser och småord (som t ex 'av').

Rubriken Senaste inlägg är nog också onödig.

Som vanligt i design: fundera över varje element och fundera om du kan ta bort det utan att att designen fallerar (estetiskt eller funktionellt). Om du är osäker: testa. Kan du inte ta bort den, kolla om du kan integrera den med ett annat element, som när jag förslog att smälta in bilden i bakgrunden på plattan.

Arfert

Facit
Ingressen, eller "Welcome Blurb" som det kallas i det stora landet i väster tycker jag är bra och trevlig. Men man kan korta ner den, en tre fyra meningar räcker.

I användarvänlighets minibibeln "Don't make me think" (Steve Krug) nämns tre saker en etta ska svara på:
- Vad är det här?
- Vad kan man göra här?
- Och om jag söker når annat, var kan jag hitta det?

Jag tycker det verkligen saknas just en bra Welcome Blurb just nu på wrnu. Den har en given plats. idag känns sidan som en undersida nästan.

Och popup:er och skit måste dö.

Herr Grönstedt

Swordsman
Det är svårt att göra bra pop-upper på hover. Man måste ha en jäkla känsla och tajming för att få till dem så att de inte orsakar fladdriga användarupplevelser, så det är kanske lika bra att låta bli dem. Det är ett tåiskt bra uppdrag för våra studiostudenter att leka med eftersom att de kräver känsla för små, små detaljer. Hjälp-popuper på klick brukar funka fint och är enkla, men inte speciellt eleganta.

När du säger ingress i ditt inlägg tror jag att du tänker på välkomsttexten högst upp på sidan? Det var inte den jag menade. Den tycker jag ska vara kvar. Jag menade de små förklarande texterna om vad som finns i varje tile. Alltså vad forumet innehåller.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Okej, jag känner mig bara tvungen att säga att om den här sidan bytte till den här designen, så skulle det gå väldigt snabbt för mig att vänja mig vid den.

Dvs, jag gillar den. Om vi nu måste byta design från nuvarnade så är det den här jag tycker vi ska byta till, men några småjusteringar kanske (typ längre lista över senaste inlägg och sånt strunt som säkert inte är relevant att diskutera i det här stadiet).

I synnerhet om man har kvar möjligheten att kunna dölja forumskategorier som man inte är intresserad av.

Herr Grönstedt

Swordsman
Nu har jag tänkt mer. Dropdowns funkar säkert, men testa hur en doormat navigation skulle funka.

Om du enkelt vill testa hur designen funkar för användare kan slänga ihop en klickbar prototyp i t.ex. Balsamiq eller Axure. Tror det är gratis trial på båda. Balsamiq är enklare men inte lika kraftfullt.