Nekromanti Hur jag skulle vilja att rollspel.nu såg ut

anth

Vetefan
Efter att ha läst den här tråden (och andra liknande som poppat upp den senaste tiden) konstaterar jag att man grovt kan dela in forumiterna i tre grupper.
- De som använder senaste inlägg / senaste diskussion.
- De som använder bevakningslistor.
- De som använder småpraten.
Givetvis finns överlappning mellan dessa tre - men faktum kvarstår: någon av dessa tre är central för användandet av rollspel.nu för nästan alla användare. Detta måste givetvis tas med i designen.

!Paxen

Swashbuckler
Argh! said:
Efter att ha läst den här tråden (och andra liknande som poppat upp den senaste tiden) konstaterar jag att man grovt kan dela in forumiterna i tre grupper.
Givetvis finns överlappning mellan dessa tre - men faktum kvarstår: någon av dessa tre är central för användandet av rollspel.nu för nästan alla användare. Detta måste givetvis tas med i designen.
För mig så är det senaste diskussioner/inlägg och småpraten. Jag skulle dock inte ha något problem med att man flyttar på praten något, alt kunna välja ha den avstängd (för dom som endast vill använda den i nödfall).

Om jag ska vara riktigt ärlig, skulle jag inte ha något problem med att man skulle kunna välja vilka saker man vill ha som "aktiva" överhuvudtaget, men jag tänker anta att det är för omständigt att ordna.

Vimes

Sillkung
Argh! said:
Det här var fan det klokaste du skrivit på forumet, anth!

Jag håller alltså med: alldeles oavsett vad man tycker om olika funktioner, finns det tillräckligt många för vilka de är en viktig del så ska man förstås inte ta bort dem.

---

Vitulvs designförslag är för övrigt skitbra, men det är ju redan fastslaget.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Herr Grönstedt said:
Ingressen är överflödig givet att du har en begriplig rubrik och logotypen kan du lägga som en mjuk bakgrund istället. Ingressen fyller endast ett syfte för de som är helt nya på sajten. Då får du mer plats för faktiskt innehåll. Om du verkligen vill ha ingressen så kan du ha den på hover/mouse-over på rubriken med en viss timeout (utan timeout upplevs det som fladdrigt).

Ett alternativ till hover är att lägga ingressen som en pop-up-bubbla vid klick på ett frågetecken.
Forumsbeskrivningen/ingressen är där just av den anledningen som den här diskussionen startade, att nya användare snabbt skall kunna se vilket forum de ska till, så den tar jag ogärna bort.

Däremot så blir den överflödig för de små brickorna, t.ex. de specifika rollspelsforumen (för D&D-forumet räcker rubriken gott för att förklara vad forumet handlar om).

Jag är inte jättepigg på pop-ups med forumsbeskrivningar, eftersom användaren då måste hovra/klicka på varje forum för att se. Mitt mål är att man ska få en bra, snabb överblick bara genom att titta på brickorna. Dessutom funkar det lite sisådär på mobila enheter.

Jag vill gärna ha kvar ikonerna som de är. Det skulle absolut kunna bli snyggt att lägga dem som bakgrund istället för som ikon, men jag tror att man tappar lite grann av tydligheten.

Med det sagt gjorde jag lite skisser baserat på dina och andras synpunkter:

Vitulv

Argh! said:
Nja, det är inte självklart att funktioner måste finnas kvar bara för att folk använder dem just nu. En ny struktur skulle kunna göra att behovet av t.ex. senaste inlägg eller bevakningslistor försvinner.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vitulv said:
Nja, det är inte självklart att funktioner måste finnas kvar bara för att folk använder dem just nu. En ny struktur skulle kunna göra att behovet av t.ex. senaste inlägg eller bevakningslistor försvinner.
Exakt.

Det var det jag syftade på tidigare och på annan plats. Ett citat som (falskeligen) tillskrivs Henry Ford går ut på att om han frågat folk vad de ville ha innan han började massproducera bilar hade han fått svaret »en snabbare häst«.

Det kan vara så att alla TROR att de behöver en snabbare häst, men när de väl får en bil så vill de inte byta tillbaka.

Sodivra

Champion
Gubbster T. Pokémon said:
Det kan vara så att alla TROR att de behöver en snabbare häst, men när de väl får en bil så vill de inte byta tillbaka.
Jag fick bevakningslistan och vill inte byta tillbaka till att klicka på forum för forum.

gizmo

temporary sunshine
Argh! said:
och de som använder Inloggade användare. Funkar mer eller mindre som senaste inlägg med extra info om vem/hur många som tycker att inlägget är spännande just nu.

Vitulv

Arvidos MC said:
Gubbster T. Pokémon said:
Jag fick bevakningslistan och vill inte byta tillbaka till att klicka på forum för forum.
Det är mycket man vill, och det är jättebra att folk uttrycker det!

Däremot så måste alla vara medvetna om att en ordentlig omstrukturering av vår site kommer att leda till att funktioner kommer att förändras eller försvinna. Även sådana som du, eller du eller du tycker om.

Jag vill inte låta patroniserande, och ni fattar säkert det här redan, men det kan ibland vara på sin plats att påpeka det en gång extra.

Om/när vi gör om siten så kommer alla att vara missnöjda över något.

anth

Vetefan
Vitulv said:
Givetvis har du rätt.
Men först får du förklara hur en sån struktur skulle fungera - för det jag sett hittills ersätter inte senaste inlägg eller bevakningslistor. :gremsmile:

Vitulv

Argh! said:
Vitulv said:
Givetvis har du rätt.
Men först får du förklara hur en sån struktur skulle fungera - för det jag sett hittills ersätter inte senaste inlägg eller bevakningslistor. :gremsmile:
Om du går tillbaka till trådstarten så ser du att senaste inlägg finns kvar (precis under vrållådan), och jag skrev att funktioner som bevakningslistor ligger under "funktioner och inställningar" eftersom jag anser att det är något en nybörjare inte omedelbart behöver bry sig om.

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
Om/när vi gör om siten så kommer alla att vara missnöjda över något.
Vi är redan missnöjda över bristen på "Onani i Rollspel"-trådar...

Sodivra

Champion
Vitulv said:
Om du går tillbaka till trådstarten så ser du att senaste inlägg finns kvar (precis under vrållådan), och jag skrev att funktioner som bevakningslistor ligger under "funktioner och inställningar" eftersom jag anser att det är något en nybörjare inte omedelbart behöver bry sig om.
Åh! Nice. Känns som det skulle vara ett steg bakåt att skrota bevakning.

Bevakningslistan är lite krångligt upplagd idag, och jag tror att de flesta av forumets alla användare inte riktigt vet hur den funkar, det är inget man hittar och börjar använda av sig själv. Däremot behöver den inte vara komplicerad eller svårhittad, och den är en fullgod startsida i sig.

Mitt förslag är att nya användare presenteras med valet vad de vill ha för startsida under registreringsprocessen, med bilder och allt: Antingen forumlistan eller bevakningslistan. (Kanske så det funkar idag? Jag registrerade mig för 13 år sedan...)

Ni ser ju i min tråd ett förslag på hur man kan göra bevakningslistan mer överskådlig, ikväll gör jag en skiss på hur jag tänker man kan integrera den i den här designen.

Vitulv

För att förtydliga min designidé lite grann:

Tanken är alltså att den nya siten skall ge användaren större möjligheter att anpassa sin vy. Den wireframe som jag presenterade i startinlägget är hur jag tänker mig att en ny användare ska se forumet (baserat på synpunkter som dykt upp i tidigare diskussioner i ämnet). Därför är den relativt slimmad (jag säger relativt, eftersom det fortfarande är ganska mycket information, men vi är en content-tung site).

Med det sagt så lämnar lösningen ganska mycket utrymme att "tända" och "släcka" funktioner och forum beroende på egna preferenser. Det jag ser framför mig är att högerkolumnen (den med vrållådan och senaste inlägg) är till för den enskilde användaren att anpassa själv. Genom att använda [funktioner och inställningar] skall man kunna lägga till funktioner/widgets som t.ex. "inloggade användare", "inbox för PM" etc.

Att ha i åtanke är att jag inte sett någon statistik från siten, vilket gör att jag gått mycket på mina egna antaganden. Jag har t.ex. inte en aning om hur många som faktiskt använder "senaste inlägg" eller "bevakade forum" för att navigera på forumet.

Sådan statistik skulle kunna vara till hjälp, men det är inte hela lösningen eftersom den fortfarande inte skvallrar om behovet av sådana funktioner efter en omstrukturering av siten.

Vi kommer bli tvungna att till del gå på antaganden, implementera lösningar, mäta, ändra, mäta, ändra, etc. Det är så man bygger bra hemsidor. En sak är i vilket fall säker; de första versionerna av en ny site kommer inte att vara uppskattade av alla användare. Men det kan man leva med, faktiskt.

shaithan

Warrior
tror på trial and error tekniken man får väll pröva och köra ett tag (en eller två månader tex) och sedan göra förändringar/förbättringar utav den nya layouten :gremlaugh:

Vitulv

Dragonborn said:
tror på trial and error tekniken man får väll pröva och köra ett tag (en eller två månader tex) och sedan göra förändringar/förbättringar utav den nya layouten :gremlaugh:
Japp, så måste det bli. Och det är oftast så man får till de bästa hemsidorna.

I projekt som avslutas i och med att hemsidan släpps så blir det oftast ganska halvdana lösningar. De bästa hemsidorna är de där man inser att den aldrig blir riktigt klar.

Men givetvis så ska man ju försöka att få till det så bra som möjligt redan från början!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Herr Grönstedt said:
Sprang på Indigo Studio för ett tag sedan som mina kollegor just nu testar.
Hur mycket sämre än betalprogrammen är open source-varianterna, typ Pencil?