Nekromanti Hur jag skulle vilja att rollspel.nu såg ut

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Recca said:
Går det att göra så att man kan klicka upp en längre lista över senaste inlägg med ett enkelt klick? Det vore jättepraktiskt, tycker jag.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något större bekymmer. Bra idé. Kommer eventuellt att skissa vidare lite på det här i veckan.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det är trådar som den här som påminner mig om varför jag gillar Rollspel.nu så mycket. :gremsmile:

Roligt med bra och kreativa förslag och fantastiskt bra och utvecklande diskussion. Jag hoppas att det går att genomföra.

Also, det borde vara rosa. *bidrar till diskussionen*

Sodivra

Champion
Recca said:
Går det att göra så att man kan klicka upp en längre lista över senaste inlägg med ett enkelt klick? Det vore jättepraktiskt, tycker jag.
Lite OT, men varför skulle du/man använda en större Senaste inlägg-lista istället för Bevakningslistan? Bevakningslistan är ju samma sak, fast filtrerad av de forum du är intresserad av.

Jag frågar för att jag har förstått att många föredrar att navigera via Senaste inlägg, men jag har aldrig förstått varför, så nyfiken.

Vitulv

Arvidos MC said:
Recca said:
Lite OT, men varför skulle du/man använda en större Senaste inlägg-lista istället för Bevakningslistan? Bevakningslistan är ju samma sak, fast filtrerad av de forum du är intresserad av.

Jag frågar för att jag har förstått att många föredrar att navigera via Senaste inlägg, men jag har aldrig förstått varför, så nyfiken.
Kan bara svara för mig själv, men en av anledningarna till att jag föredrar senaste inlägg är att den ligger på landningssidan, och att jag även gillar att se inlägg från forum jag inte bevakar. Det är nog någon sorts konstigt kontrollbehov som ligger till grund för det.

Och jag gillar inte alls bevakningslistan, ska sägas.

anth

Vetefan
Arvidos MC said:
Recca said:

Elementary my dear Watson.
Bevakningslistan är en egen sida och kräver därför ett eget musklick.
Senaste inlägg/diskussion är högermenyer som ALLTID syns oavsett var man är.

Lyckas vi stoppa in bevakningslistan i högermenyn kan jag kanske tänka mig att börja använda bevakningslistan. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Argh! said:
Elementary my dear Watson.
Bevakningslistan är en egen sida och kräver därför ett eget musklick.
Det håller jag med om kan vara ett problem. SJälv har jag löst det genom att peka mitt wrnu-bokmärke till bevakningslistorna, och ser därmed aldrig "forumlistan" om jag inte klickar en extra gång för att gå dit (vilket jag bara gör när jag vill starta ny tråd)...

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
Det håller jag med om kan vara ett problem. SJälv har jag löst det genom att peka mitt wrnu-bokmärke till bevakningslistorna, och ser därmed aldrig "forumlistan" om jag inte klickar en extra gång för att gå dit (vilket jag bara gör när jag vill starta ny tråd)...
Visst, men det hjälper ju bara precis när du loggar in. Sedan när du sitter och läser en tråd måste du ju klicka dig bort till bevakningslistan för att hitta nästa tråd du vill läsa. Då är det smidigare att titta på "Senaste inlägg" till höger. Ett klick för att gå vidare till nästa tråd du vill läsa, istället för två klick.

Jag använde bevakningslistan när jag surfar in, men när jag väl är inne i trådar och skriver är "Senaste inlägg" betydligt smidigare.

EDIT: Jag använder alltså båda, dels på grund av smidigheten och dels på grund av att jag som Vitulv inte vill helt filtrera bort de forum jag inte bevakar. Jag har ingen lust att ha med Evenemang och kontakt i min bevakningslista, men det är bra att snabbt kunna kolla i högerspalten och se om det dyker upp en tråd med [Örebro] eller [GothCon] i ämnesraden, till exempel.

Sodivra

Champion
Genesis said:
Visst, men det hjälper ju bara precis när du loggar in. Sedan när du sitter och läser en tråd måste du ju klicka dig bort till bevakningslistan för att hitta nästa tråd du vill läsa. Då är det smidigare att titta på "Senaste inlägg" till höger. Ett klick för att gå vidare till nästa tråd du vill läsa, istället för två klick.

Jag använde bevakningslistan när jag surfar in, men när jag väl är inne i trådar och skriver är "Senaste inlägg" betydligt smidigare.
Ah, är det kanske så här man gör om man använder Senaste inlägg, för att surfa vidare snarare än för översikt och navigering?

Vitulv

Min tanke är att bevakningslista och senaste inlägg borde slås ihop till en funktion, dvs. att du har en feed med nya inlägg, men att du i inställningarna kan välja att ta bort/lägga till vissa forum från denna feed.

Hur låter det?

Genesis

Ni dés ni maître
Vitulv said:
Hur låter det?
Tja, jag blir såklart inte nöjd, eftersom jag vill både ha en filtrerad lista (speciellt när jag varit borta i några dagar och vill se de trådar som intresserar mig) och en ofiltrerad (det kan ju dyka upp intressanta trådar i de andra forumen också, även om det är mindre vanligt).

Men som du sade tidigare: man kan inte göra alla nöjda. Kanske en knapp för att inaktivera filtren utan att förlora dem går att ordna, dock?

krank

Genesis said:
Nu var det ett tag sedan jag såg "senaste inlägg" eftersom jag stängt av högerspalten helt, men... markeras olästa inlägg där? Och hur många får plats?

Sen brukar slutet av tråden jag läser vara såpass långt ner på sidan att det ändå går snabbare att klicka på bokmärket än att scrolla upp... (Jag har givetvis maximerat antalet inlägg per sida för att slippa klicka mig vidare till nya sidor)

(Sen använder jag ofta inte bokmärket så oftast; jag scrollar upp och klickar på "bevakningslistor", men det är mest vana)

solvebring

Superhero
Vitulv said:
Min tanke är att bevakningslista och senaste inlägg borde slås ihop till en funktion, dvs. att du har en feed med nya inlägg, men att du i inställningarna kan välja att ta bort/lägga till vissa forum från denna feed.

Hur låter det?
Som en av dem som aldrig använder bevakningslistorna – annat än e-postnotifieringen så att jag får mail om nya trådar i mina favoritforum – och navigerar helt manuellt utifrån förstasidan där jag kan se hela forumet, så att säga, tycker jag att det här låter som en toppenidé. Den gynnar alla och den gör att andra – exempelvis redaktörer – som tjänar på att kunna överblicka forumslistan, Småpraten och senastelistorna – inte behöver grubbla en extra gång över bevakningsfunktioner. :gremsmile:

Edit: Filtreringsknappar och e-postnotifiering vore inga fel att spara på, nej.

krank

Vitulv said:

Hur låter det?
Ser man vilka inlägg man läst, tänker du? Och liggar alla inlägg separata, eller är listan mer en lista över vilka trådar som har nya inlägg i sig? (det senare är det jag föredrar, då)

Alltså, egentligen: Så länge jag utan att scrolla kan få ett enkelt sätt att se vilka trådar jag behöver läsa så är jag glad och nöjd. Och får jag inte det kommer jag väl att överleva ändå =)

Just nu är den lösning jag sett som jag gillat mest Bevakningslistor, för de låter mig filtrera bort de forum jag skiter i och få en enkel lista över trådar som behöver läsas (för att det kommit 1+ nya inlägg i dem). Jag utesluter inte att det finns bättre lösningar.

Vitulv

Marco Behrmann said:
Ser klart intressant ut. Min fråga är - hanterar den mobile på ett vettigt sätt?
Jag har inte specifikt strukturerat för responsiv design, men jag har haft det i åtanke och det borde gå att göra den responsiv. Om inte annat så har jag försökt jobba med hyfsat stora touch targets (ikoner och rutor istället för textlänkar) etc.

Problemet är att forumet väldigt gärna vill vara tvåspaltigt, och det gör sig inte vidare bra på mobil. Om man gör det responsivt kommer elementen i den ena spalten tryckas nedåt, vilket gör att t.ex. småpraten kommer efter (eller före) alla forum vilket inte heller är bra.

Übereil

Swashbuckler
Genesis said:
Men som du sade tidigare: man kan inte göra alla nöjda. Kanske en knapp för att inaktivera filtren utan att förlora dem går att ordna, dock?
Varför inte en knapp för att hoppa mellan att filtrera på dina bevakade forum och att filtrera på dina obevakade forum? Då kommer du snabbt kunna se alla trådar i de forum du inte följer utan att störas av de trådar du redan sett i din vanliga filtrerade lista.

Ett exempel: säg att jag har ett enkelt filter som bestod av bara rollspelsforumet. Så när jag tittar på bevakade forumslistan så ser jag bara trådar i rollspelsforumet. När jag sedan skiftar till den alternativa visningen så visas trådar från alla forum utiom rollspelsforumet. Då kan jag titta på vad som händer i resten av forumet utan att en massa trådar från rollspelsforumet kommer ivägen och distraherar.

Ett annat alternativ är att man kan spara fler än ett filter.

Übereil

Krille

Super Moderator
Vitulv said:
Problemet är att forumet väldigt gärna vill vara tvåspaltigt, och det gör sig inte vidare bra på mobil. Om man gör det responsivt kommer elementen i den ena spalten tryckas nedåt, vilket gör att t.ex. småpraten kommer efter (eller före) alla forum vilket inte heller är bra.
Småpraten hör väl egentligen hemma på en separat flik i en mobil design?

Vitulv

Krille said:
Vitulv said:
Småpraten hör väl egentligen hemma på en separat flik i en mobil design?
Ja, eventuellt. Men det kan finnas flera alternativ som vi kan se över.