Nekromanti Hur jag spelar med Story Now som kreativ agenda

solvebring

Superhero
Ram said:
Har du testat att friforma med bara karaktärer (med brister eller problematiska relationer) förberedda och sedan varit lagom taskig mot dem om och om igen tills alla deras problem är behandlade? Det är enligt mig Story now på burk.

Det är också ett enkelt sätt att analysera story now.
Tja... [Lite osäker]. Jag har spelat Genesis Svart av kval, In A Wicked Age, Zombie Cinema och sånt. Det tycker jag är vad du beskriver (beroende på hur man spelar det sistnämnda).

Ram

Skev
Ah, ok. Vad är det som du känner att du inte riktigt får grepp om vad gäller story now då? Svart av kval är så vitt jag läst ett spel som nästan genererar Story now av sig själv. :gremsmile:

Jag tror att det viktigaste med story now är att inse att story now är inget magiskt och storslaget. Det handlar i princip bara om att utforska individens (svåra) val och att vara trogen konsekvenserana av dem (dvs. Inte låta "fel" sorts regler eller en hårt förberedd story begränsa effekterna av dem). Om man tittar på Story now-spel så är det mesta annat bara fluff.

Ram

Skev
Story Now

Story Now requires that at least one engaging issue or problematic feature of human existence be addressed in the process of role-playing. "Address" means:

* Establishing the issue's Explorative expressions in the game-world, "fixing" them into imaginary place.

* Developing the issue as a source of continued conflict, perhaps changing any number of things about it, such as which side is being taken by a given character, or providing more depth to why the antagonistic side of the issue exists at all.

* Resolving the issue through the decisions of the players of the protagonists, as well as various features and constraints of the circumstances.

Can it really be that easy? Yes, Narrativism is that easy.

Taget härifrån.

Jag tror den är lite out-of-date, men det är verkligen så enkelt. Nästan allt annat är fluff.

Sedan lite utvik från mig. Mycket av Story now handlar om att historien verkligem handlar om spelarkaraktärerna. Det är i mitt tycke väldigt viktigt att man spelar fullt ut, att man låter skit hända, att man får val att göra och att de val man gör får betydelse och konsekvenser.

Man kan inte skydda något. Man kan inte skydda karaktären, msn kan inte skydda världen, ett scenario eller sin favvoskurk när man spelar Story now. Ibland dör superskurken odramatskt i den tredje scenen i stället för i en episk slutkonfrontation.

Och ibland faller det platt. Det händer. Och ibland till ofta blir det asbra.