IcarusDream;n337970 said:
Nu skrev jag ingenstans "Gör ingenting" som du verkar ha läst det.
Jag skrev ordagrant "Låtsas vara sin karaktär och reagera naturligt. Då blir det inte alls så krångligt.". Att göra saker naturliga och inte bara försöka härma influencers eller skådespelare i poddar m.m som försöker göra allt så dramatiskt som möjligt gör att spelet bara blir krystat. En karaktär som är naturlig och har vanliga reaktioner på saker gör att spelet verkar "verkligare". Vilket kanske är en bättre startpunkt än att läsa in motsvarande en kandidatexamen i böcker och teori kring "Play unsafe" "Play boring" "Play for money/fame" och politiska vinklingar för att kunna skryta för likatänkande.
Jag ogillar "Play [whatever]" men om jag skulle få hitta på den som matchar min stil närmast är det nog "Play Natural"
Det finns antagligen en intressant diskussion här, det du pratar om verkar ligga väldigt det vi inom teoretiska diskussioner i nordic larp brukar kalla för Turku-skolan. Själv tror jag att till exempel 'steering' ("styrning", som väl kortfattat kan förklaras med att göra val (medvetet eller undermedvetet) inom fiktionen som inte är helt bestämda av fiktionen) skapar mycket bättre spel för alla än om alla enbart försöker leva sig in i sina roller. Samtidigt så känns det kanske inte som någon större poäng med att ha en teoretisk diskussion när din utgångsposition är att all roll och lajvspelsteori är dålig, så jag ska försöka vara lite mer konkret.
Din roll går förbi en mobbningssituation där några av dina vänner håller på att knuffa och säga glåpord till en annan av dina vänner, men ingen har sett dig än. Nu finns det ett antal olika naturliga reaktioner beroende på vem rollen är, hur bra vän den är med mobbarna eller den mobbade och så vidare, men låt oss för enkelhetens skulle säga att det finns tre grundval:
1. Att hänga på mobbarna, vi vet att grupptryck är starkt i såna här situationer och för väldigt många roller så skulle det vara naturligt att bara joina och själv mobba antingen i bakgrunden eller förgrunden.
2. Att ta den mobbades parti och med ord eller fysisk handling försöka stoppa det som händer. Det här är nog en betydligt ovanligare reaktion än 1 men om det är rollens bästa vän som blir mobbad eller om rollen är äldre eller på något sätt har en högre status så att hen tror att hen kan stoppa det så kan det vara en naturlig reaktion.
3. Att låtsas som att man inte märkt något och tyst gå därifrån för att inte prata om det. Oavsett om rollens reaktion låg närmast 1 eller 2 så är det här också en väldigt naturlig reaktion för många roller, genom att inte lägga sig så slipper en både att mobba själv, eller att ta konflikten och försöka försvara någon.
För väldigt många roller så tror jag inte att det är på något sätt självklart om den ska välja 1, 2 eller 3, jag tror inte ens att jag själv kan förustpå hur jag skulle reagera i en sån sitaution (även om jag förstås hoppas att det varit 2). För vissa roller är det helt självklart och då tycker jag att en bara ska köra på det, men för andra roller jag spelar så är det jämnt mellan antingen 1 och 3 eller 2 och 3. Då har jag någonstans i bakhuvudet att det kommer bli roligare för alla om jag inte väljer 3. Jag kommer få intressantare spel nu, de andra i scenen kommer få intressantare spel, och min relation till en massa andra roller kommer att förändras vilket är intressant i sig. Så jag kommer på grund av "play to whatever" välja 1 eller 2. Det är inte så att jag i det läget funderar på vad någon influencer har sagt, eller ens att jag på något sätt "går ur" rollen när jag tar beslutet men jag kommer ändå välja det som ger mest drama. Det tycker jag ger bättre spel än att bara försöka lista ut vad rollen hade gjort om jag som spelare inte styrde över rollen på något sätt.