APM
Bläckfisk
- Joined
- 9 Jul 2015
- Messages
- 482
Zire skrev något helt fantastiskt bra i Nässes tråd om hur man vet vad ens rollperson ska säga. http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...770#post337770
Men det som jag skulle vilja prata om är vilka olika faktiska mekaniker vi skulle kunna använda för att åstadkomma det här! Zire är ju inne på någon form av omvänt karaktärsdrag eller en relationsbeskrivning. Hur skulle en sådan kunna se ut? Finns det andra sätt vi skulle kunna hjälpa varandra att känna oss som våra rollpersoner?
Säg att jag skriver ett karaktärsdrag som tex "het". Då skulle de andra spelarna behöva skriva i sin relations-ruta något som bemöter denna egenskap. T ex "jag vill ha honom" eller "jag avundas hans utseende". Hur låter det?
Hjälp mig spåna vidare kring det här!
Jag har tidigare läst om metoden "play to lift" som är en förlängning av "play to lose" - alltså du ska inte bara förlora, du ska hjälpa de andra att vinna! Och det är ju precis det som zire också pratar om i någon mån. Det finns lite mer att läsa om det här https://nordiclarp.org/2018/02/21/pl...not-just-lose/Zire;n337770 said:Det är istället alla andra som kan hjälpa honom med det, genom att behandla honom som Wulfhart. Det är snarare alla andra som borde ha skrivet på papper hur de ska behandla Johan för att han ska känna sig som Wulfhart, och bli sin rollperson.
Men det som jag skulle vilja prata om är vilka olika faktiska mekaniker vi skulle kunna använda för att åstadkomma det här! Zire är ju inne på någon form av omvänt karaktärsdrag eller en relationsbeskrivning. Hur skulle en sådan kunna se ut? Finns det andra sätt vi skulle kunna hjälpa varandra att känna oss som våra rollpersoner?
Säg att jag skriver ett karaktärsdrag som tex "het". Då skulle de andra spelarna behöva skriva i sin relations-ruta något som bemöter denna egenskap. T ex "jag vill ha honom" eller "jag avundas hans utseende". Hur låter det?
Hjälp mig spåna vidare kring det här!