Nekromanti Hur kan vi använda vår hobby politiskt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Inspirerad av en skitjobbig "diskussion" med en ytterst tunnhudad antifeminist på Facebook så kläckte jag idén att starta den här tråden.

Tro mig, jag fattar att den riskerar att flippa ur. Men jag tycker samtidigt att det är ett viktigt ämne, som jag tycker behöver diskuteras.

Disclaimers:
  • Om du är väldigt mycket (eller ens litegrann) höger så kommer du troligen inte att hålla med om speciellt mycket jag skriver i den här tråden. Det är okej. Vi behöver inte hålla med varandra. Jag är dock inte intresserad av att diskutera mina politiska åsikter i den här tråden. Se dem istället som exempel, och diskutera den övergripande sakfrågan istället. Ta det via PM om du måste.
  • Tråden utgår från att det är något bra att politisera hobbyn. Tycker du inte det behöver du inte delta.
Okej.

Just nu är det väldigt, väldigt mycket i världen som jag tycker går väldigt, väldigt mycket åt helvete. Allt från liberalifieringen av sossarna till skattesänkningar till privatiseringar till rut och rot till utförsäljningar av offentligt ägda verksamheter till ökande klasskillnader till framväxande högerextremism, rasism, fascism, nationalism och konservatism. Som vänster är det väldigt, väldigt svårt att hålla modet uppe och känna att något man gör spelar någon roll just nu. Det är inte bara Batra och SD, det är dessutom Putin och Trump och Jobbik och Brexit och så vidare.

Därför funderar jag ofta på hur man kan göra för att påverka. Jag har funderat på att engagera mig i ett politiskt parti, men kommit fram till att jag varken har tiden eller energin eller tålamodet att långsamt klättra upp till en position där jag inte bara är med och beslutar om cykelställ u Nynäshamns Kommun. Jag är för otålig.

En tanke jag har är att kultur trots allt alltid är politisk (jo, alltid). Och rollspel är kultur. Kan man då använda rollspel politiskt? Kan man påverka politiskt inom rollspelshobbyn?

Jag fattar ju att gruppen "rollspelare" är rätt liten. Men samtidigt kan jag inte komma ifrån känslan av att jag har större möjligheter att påverka folk här än jag skulle ha inom till exempel kommunpolitiken. Sen fattar jag också att det är de materiella omständigheterna som mångt och mycket formar folks åsikter, men för att få till en förändring av de materiella omständigheterna måste vi ju först jobba med opinion och ideologi - åtminstone vi som inte är revolutionära.


Så, min fråga till er är: Hur kan vi arbeta politiskt inom hobbyn? Hur kan hobbyn politiseras på ett effektivt sätt? Hur kan hobbyn användas ideologiskt?
  • Kan man bygga rollspel som inte verkar "politiska" på ytan men som får människor att tänka till när de spelar?
  • Kan man engagera sig i att på något sätt motverka sexismen och rasismen inom hobbyn? Hur?
  • Vilka materiella omständigheter påverkar hobbyn, och kan vi inom hobbyn påverka något? Hur påverkar klassamhället rollspelshobbyn och hur kan vi jämna ut klasskillnader inom hobbyn?
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Jag skulle säga att det är politk driven framför allt här på internet som drivit rollspelen till att bli mer inkluderande de senaste 10+ åren. Alltså borde vi kunna vända den rörelsen och de tankarna utåt i stället för inåt. Men nu är jag för hungrig och trött för att tänka. Återkommer piggare och mättare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Det går en tråd på Story Games nu om hur man gör spel för att bekämpa fascism. Du kanske hittar något i den.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Jag skulle säga att det nog är enklare att skapa världar, och ännu enklare att skapa scenarion, som har politiska budskap snarare än hela spel.

Mig veterligen är de flesta rollspel med tydliga "politiska budskap" ganska lång (och då menar jag extremt långt) ut på högerkanten. Jag skulle personligen inte gilla ett rollspel som är en nazist-simulator, men jag skulle ärligt talat nog inte gilla (trots att jag delar åsikterna med det) ett rollspel som är socialistiskt (vad det nu än skulle vara).

Däremot tror jag som sagt att settings, och speciellt äventyr/scenarion kan påverka folks sätt att tänka eller få dem att belysa saker från olika andra synsätt än sitt eget.

Konkret exempel scenario:
Skapa en familj med dig själv som en av föräldrarna, utgå från dig själv IRL. Ett av dina barn har fått barn, som sedan fått ett barn (du har således ett barnbarnsbarn.)
Detta barnbarnsbarn är nu mellan 12-18 år och är flykting från ett Skandinavian som gått åt helvete på grund av global uppvärmning. Scenariot handlar om att fly till (insert land här) och kan handla om allt från att överleva på en båt, stjäla från folk för att komma åt resurser såsom mat, medicin och rent vatten, till att övertala gränsvakter att släppa förbi en, osv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Jag tror att rollspel och rollspelsmaterial i skriven form är ett dåligt sätt att framföra några politiska poänger, eftersom du som spelskapare inte har speciellt mycket kontroll över berättelsen. Spelarna och spelledaren kan, och kommer att, förvränga det du försöker säga utifrån deras egna fördomar och politiska uppfattningar, så det är risk att ingenting blir kvar. Det går antagligen att stoppa det genom att göra spelet eller scenariot så övertydligt att det inte finns något utrymme för spelarna att dribbla bort budskapet, men då får man istället ett spel som inte kommer att påverka någon, eftersom de som är öppna för påverkan inte kommer att spela det. Ett spel som RaHoWa lär inte omvända någon till att bli nazist: de som läser det är antagligen redan nazister, eller personer som vill skratta åt hur patetiskt det är (eller båda).

Vilka materiella omständigheter påverkar hobbyn, och kan vi inom hobbyn påverka något? Hur påverkar klassamhället rollspelshobbyn och hur kan vi jämna ut klasskillnader inom hobbyn?
Rollspel borde inte ha någon klasskillnad, eftersom det är en extremt billig hobby. Det går att lägga 400 kr på spelmaterial som håller 5-6 personer sysselsatta i flera månader. Det enda billigare alternativet jag kan komma på är att köpa en fotboll och sedan spela barfota. Att det finns en snedrektytering inom hobbyn beror på andra saker än materiella omständigheter, tror jag.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
krank;n220718 said:
  • Kan man bygga rollspel som inte verkar "politiska" på ytan men som får människor att tänka till när de spelar?
  • Kan man engagera sig i att på något sätt motverka sexismen och rasismen inom hobbyn? Hur?
Att bygga politiska pekpinnar i rollspel eller specifikt i rollspelsscenarion/världar är nog egentligen inte så svårt. Börja med ett klassiskt Imperiet mot Rebellerna-scenario (Imperie och Rebeller anpassade efter värld såklart), framställ Imperiet som totalitärt och lägg stor vikt på de saker som man vill måla upp som brister. Framställ rebellerna som det ljusa och vackra alternativet. Låt sedan gränserna lukras upp. Låt det komma fram att rebelledarna är sexister/rasister/xenofober, att stora delar av Imperiets personal är hyggligt folk och att även om deras motor är styrande och brutal i många aspekter så ger de ett samhälle där alla får utbildas, ingen går hungrig, sjukvård fungerar etc. Låt rollpersonerna vackla lite i sin övertygelse, låt något rebellkontrollerat områden förfalla i korruption eller annan misär.

Eller något åt det hållet. Börja svartvitt, skapa en gråskala, visa på styrkor och svagheter med olika politik och problematisera runt de olika aspekterna. Om man lyckas introducera omedveten eller medveten rasism hos rollpersonerna så är det såklart guldstjärna i kanten! :)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Jag håller med Gurgeh: det är spelledaren och spelarna som sätter tonen i äventyren oavsett spelkonstruktörens intentioner. Ett exempel: När Krille och jag skrev Lemuria för mer än tio år sedan gav vi kampanjmiljön en antiauktoritär vinkling genom att göra kommunism, imperialism och rövarkapitalism till badguys i världsbeskrivningen.

Men det var självklart för mig att vi inte kunde göra mer än så: om en spelledare vill köra en OGPU-fokuserad kampanj där spelarrollerna med Nagant-revolvern i hand kämpar för sovjetkommunismens framtida lyckorike så kan hon göra det med utgångspunkt från våra texter.
 
Joined
5 Dec 2016
Messages
3
Tycker inte man ska försöka göra sin hobby till sin politiska livsgärning. Är själv dödsliberal; vill avskaffa förbud mot droger, tillåta vapeninnehav och ha ett extremt lågt skattetryck men skulle aldrig få för mig att implementera det på något som helst vis i mitt rollspelande. Ungefär som jag förväntar mig att slippa sitta i en spelgrupp där man pushas av spelledaren att spränga Åkessons villa i luften med sin transgender-funktionsvarierade rullstolskrigare (som den politiskt tillsatte SL skapat åt en - muh choices, typ).

Det finns en arena för allt och jag tror ärligt talat politiska styrningar kommer floppa och misslyckas totalt i rollspelssfären. För precis som Mekanurg säger så kommer spelaren och spelledaren forma världen efter sin egna smak och utforma sina badguys efter sina egna ideologiska preferenser.


Därmed sagt är det skönt att rollspel och brädspel existerar på en fri marknad (pun intended mot kommunister och planekonomer) då spelaren faktiskt kan välja efter smak eller gud förbjude skapa sitt egna spel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

Jag tycker att det är surt att när någon uttryckligen säger


krank;n220718 said:
Tråden utgår från att det är något bra att politisera hobbyn. Tycker du inte det behöver du inte delta.
och någon annan direkt svarar

ChokeOnMyPoleAxe;n220795 said:
Tycker inte man ska försöka göra sin hobby till sin politiska livsgärning.
Seriöst: om ni INTE tycker att det är bra att politisera hobbyn behöver ni INTE DELTA.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Mundo;n220733 said:
Konkret exempel scenario:
Skapa en familj med dig själv som en av föräldrarna, utgå från dig själv IRL. Ett av dina barn har fått barn, som sedan fått ett barn (du har således ett barnbarnsbarn.)
Detta barnbarnsbarn är nu mellan 12-18 år och är flykting från ett Skandinavian som gått åt helvete på grund av global uppvärmning. Scenariot handlar om att fly till (insert land här) och kan handla om allt från att överleva på en båt, stjäla från folk för att komma åt resurser såsom mat, medicin och rent vatten, till att övertala gränsvakter att släppa förbi en, osv.
Jag gillar verkligen detta, det här skulle jag verkligen vilja spela!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Fridigern;n220808 said:
Jag gillar verkligen detta, det här skulle jag verkligen vilja spela!
Ska inte ta credd för den här helt. Det var RasmusL som inspirerade idén i en liknande tråd för x antal månader sedan.
 
Joined
5 Dec 2016
Messages
3
Krille;n220807 said:
Moderering:

Jag tycker att det är surt att när någon uttryckligen säger




och någon annan direkt svarar



Seriöst: om ni INTE tycker att det är bra att politisera hobbyn behöver ni INTE DELTA.


Stor skillnad på behöva och ska. Vidare blir det ingen diskussion om det grupprunkas och ryggdunkas. Rymdkram.

Sen får man givetvis tycka att saker är sura men att personen, trådskaparen, i princip förväntar sig att man helt ska undvika olika krockar i frågeställningen är rätt överambitiöst. Är dessutom grundpremissen att bara diskutera de bra sakerna med politiskt styrda rollspel blir nog den här tråden kort. Vilket antingen är rätt bra i vart fall, hur som.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Moderering:

ChokeOnMyPoleAxe;n220812 said:
Stor skillnad på behöva och ska. Vidare blir det ingen diskussion om det grupprunkas och ryggdunkas. Rymdkram.

Sen får man givetvis tycka att saker är sura men att personen, trådskaparen, i princip förväntar sig att man helt ska undvika olika krockar i frågeställningen är rätt överambitiöst. Är dessutom grundpremissen att bara diskutera de bra sakerna med politiskt styrda rollspel blir nog den här tråden kort. Vilket antingen är rätt bra i vart fall, hur som.
Det finns en klase regler riktlinjer om det här:

reglerna said:
4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

[…]


6. Posta inte om du inte har något relevant att säga. Att översålla forumen med innehållslösa inlägg räknas som spammande – även om du faktiskt inte säljer något. Om du vill visa att du håller med någon utan att själv tillföra något nytt till ämnet, eller om du vill besvara en fråga och svaret ryms i ämnesraden kan det vara okej att posta ett NT-inlägg (no text, dvs. ett inlägg utan annat innehåll än vad som ryms ämnesraden) – men gör det sparsamt.

[…]

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.
Sås: Reglerna

På grund av detta så stänger jag av ChokeOnMyPoleAxe i 48 timmar.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Mundo;n220733 said:
Skapa en familj med dig själv som en av föräldrarna, utgå från dig själv IRL. Ett av dina barn har fått barn, som sedan fått ett barn (du har således ett barnbarnsbarn.)
Detta barnbarnsbarn är nu mellan 12-18 år och är flykting från ett Skandinavian som gått åt helvete på grund av global uppvärmning. Scenariot handlar om att fly till (insert land här) och kan handla om allt från att överleva på en båt, stjäla från folk för att komma åt resurser såsom mat, medicin och rent vatten, till att övertala gränsvakter att släppa förbi en, osv.
Ett intressant upplägg. På för många år sedan när jag skrev undervisningsrollspelet Ansgar åt Västerås stift, föreslog jag ett sådant spel för uppdragsgivaren. Tyvärr var projektpengarna slut då, så det förverkligades inte. I början av 00-talet var jag i kontakt med Forum för Levande Historia med samma projektförslag, men inte heller där kom det till skott.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,585
krank;n220718 said:
  • Kan man bygga rollspel som inte verkar "politiska" på ytan men som får människor att tänka till när de spelar?
  • Kan man engagera sig i att på något sätt motverka sexismen och rasismen inom hobbyn? Hur?
  • Vilka materiella omständigheter påverkar hobbyn, och kan vi inom hobbyn påverka något? Hur påverkar klassamhället rollspelshobbyn och hur kan vi jämna ut klasskillnader inom hobbyn?
Jag tror att det går utmärkt att bygga rollspel med ett politiskt djup, men precis som andra påpekar, så är det i slutänden SL och spelarna som bestämmer riktningen. Även om du bygger ett spel ur ett vänsterperspektiv så finns möjligheten att en grupp med högeråsikter ser dina "goda" som fienden. Är målet att få folk att tänka till och ta ställning, så uppfylls det i och för sig.

Spel som Symbaroum har definitivt ett politiskt djup, bl.a. i frågor kring kolonialism och rovdrift av naturen, om man väljer att ta fasta på dem. Jag tror däremot det blir svårt om frågorna är mer in your face än så.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Om det nu ska ske så bör det ske på ett lite smygkarikatyriskt sätt.
(Jag brukar nästan alltid förstärka kulturers avarter & hur jantelagens förespråkare reagerar på den. Mer om detta nedan)

Farorna med att lägga in synliga politiska (i detta fall antiliberal vänster?) vinklar är trefald imho.
1. I rollspel finns en finit tid att gestalta sin karaktär, det innebär att alla definerar sig relativt omgivningen. Ergo, om påtvingad politik sker, större sannolikhet att en motreaktion sker i spelarna attityder..
2. Man knyter hobbyn till en (imho) självdestruktiv rörelse, inte så smart om man bryr sig lite mer om hobbyn än politiken.
3. Man predikar enbart till kören, de som kunde blivit påverkade ser den (uppenbart synliga) politiska vinkeln och väljer bort materialet i favör för annat som kan vara för eder politik "värre".

(4.) Det får ju rätt UPPENBARA problem i en generisk fantasy-setting.. :wink:
Givet tolkningen av vad som bedöms "rätt" den politiska smaken så får ju de olika raserna/kulturerna ett betyg i påtvingat doublespeech(ja, det blir orwelliskt per automatik) och med det så föds det ännu en korkad vi mot dom/good vs evil/order vs chaos -falsk dikotomi som förhindrar den kulturella förståelsen som rollspel kan ge..
Så en tolkien-ansk rasism blir följden, där kulturer reduceras till PKmässig ("Pro"gressive stack, hehehe....) rangordning. Alverna är bara "bäst", sen dunedain, sen människor, sen människor från östern.. Och ända ner till surman & co..
Nya spelare lockas till rasism, helt enkelt.

De mer osynliga sätten är (imho) mycket bättre val som t.ex:
Bondesamlingen som inte övertygar spelare genom att beskriva de främmande som (förenklat) "Onda och dåliga" och därmed lockar spelare att undersöka/intressera sig för de främmande kulturerna/personer/etc..
Starwars-samhället som fungerat bättre innan rebellerna kom, då diktaturen uppehöll lag/ordning och planeten nu är fast i anarkiskt krigskaos.. (tänk saddam-ish) Spelarna måste nu försvara/tänka på rebellernas vision på framtiden... Vad vill de skapa för samhälle egentligen?
PC:"Bwahahah! Alla orchkrigare är döda! charge'a ikapp de som flyr och bränn lägret!"
GM:"Du ser kvinnor och barn som flyr mot skogen, de få krigarna, äldre och vad som finns kvar ställer sig ivägen för er.."
PC: "Jag är ju GOOD så jag slaktar alla dessa EVIL monster!"
(Där brukar jag inflika lite kul moraliska dilemman.. Mueheheh..)

Mina 2 cents är att rollspel bör vinkla i liberala och osynliga facetter, där rätt och fel är något man utmanar & undersöker, där nästan alla raser genom regler & annat har för & nackdelar och kulturer är nåt man får provsmaka innan för mycket av nåns politiska krydda förstör smaken.
Lite krydda däremot, framhäver bara smaken.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
598
För att främja feminismen och mångfalden, vilket man ju vill, så kan man ju alltid börja med sig själv. Låter klyschigt, ja, men det har åtminstone jag medvetet gjort under de senaste årens rollspelande.
När jag spelleder och skriver spelledarpersoner har jag satt som oskriven regel för mig själv att hela tiden försöka motarbeta de konservativa klyschor jag fått med mig från all mansdominerad film och litteratur jag konsumerat sedan barnsben.

I vår spelgrupp spelar vi väldigt George RR Martin-artat med elva miljoner olika spelledarkaraktärer med elva miljoner olika agendor, och jag har satt som regel att för varje manlig karaktär måste jag skriva minst en kvinnlig. Jag har dessutom behövt tänka på att undvika att automatiskt beskriva alla kvinnliga karaktärer som "slående vacker" vilket jag kan erkänna att alltid gjorde per automatik när jag var mellan 15 och 20 typ. ?

När vi började spela rollspel under högstadiet fanns det max en kvinnnlig karaktär med i äventyren, och den personen var nästan alltid ett kärleksobjekt för en av spelarna eller började som det och visade sig sedan vara en svekfull skurk (helt enligt den filmiska James Bond-mallen, alltså). Och hur jävla kul är det?

Och poängen är att man behöver inte göra en grej av att karaktärerna är kvinnor. "Sedan när har kungen kvinnliga riddare?" eller "what, ett kvinnligt fartygsbefäl?" och sådana kommentarer behöver liksom inte förekomma i berättelsen. Spelledare och spelskapare kan göra det som en fullt naturlig grej att det förekommer kvinnor på alla möjliga positioner. (Såvida man inte spelar något historiskt korrekt som utspelar sig i våra verkliga snedvridna samhällen, alltså).

För precis som man i vår samtid försöker normalisera högerextremism genom att låta skurkarna vara med i fikarummet och byta ut ord som "nazisiskt" mot ord som "auktoritär" kan man normalisera sundare tankesätt genom att helt enkelt låta dem vara med lite oftare i våra spel och berättelser. Byt ut två en av dina fem manliga spelledarpersoner mot kvinnor istället, och låt dem vara personer istället för sina kön. Kan även gälla hudfärg, sexualitet osv förstås.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
ChokeOnMyPoleAxe;n220812 said:
... trådskaparen, i princip förväntar sig att man helt ska undvika olika krockar i frågeställningen är rätt överambitiöst...
Mjeh, det ger ju rättigheten till dig att också skapa trådar för sånt som inte överlever kritik, så vafan.

Det sagt, finns nåt referens-rpg som drar upp politiken till nära orwellisk nivå?
Jag ser rätt snabbt vinklarna i dylikt, men jag är en rätt kritisk/granskande person... Och jag har väl inte sett alla spel, så vad finns därute?
Nätet är stort, nån borde ju gjort nåt, men jag kan bara komma på "Paranoia" och det ser väl inte ens kafka & orwell i backspegeln..
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
ChokeOnMyPoleAxe;n220812 said:
Är dessutom grundpremissen att bara diskutera de bra sakerna med politiskt styrda rollspel blir nog den här tråden kort. Vilket antingen är rätt bra i vart fall, hur som.
Premissen var inte att diskutera de bra eller de dåliga sakerna, utan att diskutera HUR det skulle kunna genomföras. Allt måste inte reduceras till positivt/negativt.
 
Top