Rising
Vila i frid
Re: Kom till saken!
I stridens hetta, när man är adrenalinpumpad och uppjagad, skulle jag vilja undanhålla även den informationen för realismens skull. Om en person däremot inte angrips av någon borde han kunna välja mellan att strida eller lugna ner sig, försöka hämta andan något och undersöka sina sår: Först då tycker jag att man bör meddela lite ren spelteknisk information om vad skadorna kan innebära i fråga om prestationsförlust.
Sen, frågan om KP eller vad man nu vill använda för regelsystem, det är förstås en annan fråga. Jag vill nog helst ha ett system där man pratar om både prestationsförlust och läkning; rätt oberoende av varandra. Så att man efter striden kan se hur allvarliga sår man fått, och så att vissa skador kan begränsa ens prestationsförmåga mycket men ändå vara lindriga (såsom stukningar?) medan andra skador kan vara omärkbara i stridens hetta och ändå till sist visa sig ha dödlig utgång (såsom hjärnblödningar?)
Det finns massor av exempel på folk som blivit knivhuggna utan att ens känna att de blivit skadade, eller de som tror att de blivit kritiskt skadade fastän det egentligen inte varit så farligt. Uppskattningen "hur många fler smällar kan jag ta?" tycker jag känns helt uppfuckad. Så tror jag inte att någon tänker i en strid. Däremot kan man kanske uppskatta ens förmåga att fortsätta striden; alltså vilken minusmodifikation till alla ens slag ens skador innebär. Men, som sagt, alla dessa exempel på folk som blivit skadade utan att riktigt märka hur mycket deras förmåga sjunkit, det säger mig att det inte ens är så enkelt.Trots allt så känner han smärtan och kraften i anfallet och ser skadan och borde utifrån det kunna uppskatta åtminstone hur många smällar till han kan ta.
I stridens hetta, när man är adrenalinpumpad och uppjagad, skulle jag vilja undanhålla även den informationen för realismens skull. Om en person däremot inte angrips av någon borde han kunna välja mellan att strida eller lugna ner sig, försöka hämta andan något och undersöka sina sår: Först då tycker jag att man bör meddela lite ren spelteknisk information om vad skadorna kan innebära i fråga om prestationsförlust.
Sen, frågan om KP eller vad man nu vill använda för regelsystem, det är förstås en annan fråga. Jag vill nog helst ha ett system där man pratar om både prestationsförlust och läkning; rätt oberoende av varandra. Så att man efter striden kan se hur allvarliga sår man fått, och så att vissa skador kan begränsa ens prestationsförmåga mycket men ändå vara lindriga (såsom stukningar?) medan andra skador kan vara omärkbara i stridens hetta och ändå till sist visa sig ha dödlig utgång (såsom hjärnblödningar?)