Nekromanti Hur länge?

Kanturi

Swordsman
Jag undrar bara hur länge era "uppdrag" håller på, liksom är dom 2 timmar eller bara en halv timme, självklart så är det ju olika men ändå. Själv så brukar jag och mina kompisar hålla på i en halv till en hel timme. Om någon har någon bra idé på ett "uppdrag" till en riddare och en magiker så vill jag gärna veta. Ett "uppdrag" är det där på neogames hemsida som heter typ : "Frakktiraker" eller nåt. Riktigt kul (fast det är ju inget "uppdrag" utan bara information, men med fantasi så går det). :zeppelinare:

Kanturi

Swordsman
jag råkade skriva: "ett uppdrag är det på neogames hemsida....". Självklart menade jag: Ett BRA uppdrag....etc.etc.

Kanturi

Swordsman
det var ganska länge om man jämför med mej och mina kompisar, vi orkar aldrig spela så länge, vi kan inte hitta på så långa "uppdrag"+ att vi börjar flamsa efter en stund. Det är svårt att vara allvarlig när man spelar med en kille som petar på allt som går att lyfta och en som inte riktigt kan reglerna och jag har värsta visselmanin just nu så dom stör sej jättemycket på mej när jag börjar vissla... Hur kan man komma på ett sånt långt "uppdrag", spelarna väljer ju typ själva vad dom vill göra t.ex.: -"Går du in i Tirakernas läger?"
-"Nä, jag sätter upp tältet en bit därifrån och väntar till sent på natten." Och då hade jag tänkt ut att han skulle gå in och stöta på en massa Tiraker och sedan få oväntad hjälp...

Gylf draken

Warrior
Har själv barat spelledigt två färdigskriva uppdrag, alla andra är uppdrag som jag skapat runt händelser och senarior som "kommigt" till mig på typ Busshållplatser och bibliotek, sedan väver man in dem i spelet och så löser sig allt, man får se hur personerna i gruppen reagerar olika på de olika situationerna och hur olikt de är ifrån vad man själv skulle gjort.

Om du kör igenom ett ävetyr på 30 min så då går det undan kan jag tro, vanligtvis håller vi på typ en-två spelakvällar (7 timmar) med de små äventyren som mest liknar "intressanta händelser" mer än riktiga uppdrag, det vill säga, typ avslöja en listig tjyv (spännande händelse) resa runt Asharien och Jargien på jakt efter en hemlig kult som kidnappar blivande präster och kontrolerar vissa städer politiskt (uppdrag)
Just nu håller vi på med ett jätte äventyr som spelledaren sepnderade typ 2 år med att skriva, det har tagit oss typ 6 månader ller mer att komma "hit" och än ser vi inget slut då vi endast funnigt 1 av 13 artefakter som är uttspridda i mundana.

VH Jens.L
"Tatuera in släktvapnet på dina skinkor innan du ska ut i strid, det sägs bringa tur, jag har inget släktvapen!, då kan du tatuera in en bild på din pojkvän"

GoblinGurra

Swordsman
Vi spelar kampanjer och de brukar vara lite längre än de vanliga äventyren(Det är ju trots allt mer än ett äventyr så bli inte för chockade).
Men det blir förstås en del bös :gremgrin:

Kanturi

Swordsman
Så länge?
Våra uppdrag brukar vi komma på på typ en kvart eller en halv timme. Det är typ: En magiker (min kompis Mattias RP) och hertig och hans livvakt(livvalken är min kompis Tobias och hertigen är min gamla gubbe som nu har blivit SLP) ska åka droska genom en skog, av helt olika anledningar. Väl ute i skogen så blir droskan attackerad av rövare och då tar en ond trollkarl tillfället i ant att kidnappa hertigen och en kvinna som oxå satt med i droskan. Efter att alla rövare är nedslagna så upptäcker de att hertigen och kvinna är borta och de hjälps åt att hitta dem. De går ut i skogen och ser ett sten hus. De går in och det ända som finns där är två tomma rum och en trappa ner. De går ner och slår upp dörren. Där nere så ligger hertigen och kvinnan fastspända på två separata träplattor och det är typ värsta Frankenstein-känsla. Längst bort i rummet står den onda trollkarlen och han har inte märkt att RP:erna kom ner. Livvakten smyger upp bakom trollkarlen och stryper honom och magikern lossar repen som hertigen och kvinnan var fastspända med... etc.etc. kanska fantasilöst. Jag tror att jag ska testa nåt i stil med "Lost", ett ganska långt uppdrag som jag ska skriva i hemlighet. Hur skriver man upp "uppdragen" egentligen? Skriver man det som en mindmap eller bara som en vanlig bok?

GoblinGurra

Swordsman
Brukar hitta på en grund t ex: gå till stad, få uppdrag att döda drake, gå ut ur stad och slutligen slåss mot draken.
Om Rp:erna sen inte vill gå ut ur staden så brukar jag improvisera lite och sen när de tröttnat på staden så får de uppdraget och dödar draken.

Jaggernaut

Hero
Så länge?

Ja. Fast jag satt inte precis och skrev varje dag eller vecka. Från början var jag väldigt inspirerad och skrev ca 30-40 sidor på kanske en vecka och sedan gick det flera månader innan jag fortsatte och skrev litegrann. Så efter den första skrivrushen så fick jag ihop kanske 10 sidor på ett år. Sedan med spelet så spelar vi kanske varannan vecka och så har vi haft ett längre uppehåll på kanske två, tre månader så det är inte lika mycket som Gylf draken får det att låta som.

Hur skriver man upp "uppdragen" egentligen? Skriver man det som en mindmap eller bara som en vanlig bok?

Mindmap passar sig bättre för du kanske upptäck att spelarna oftast har en egen vilja :gremsuck: Det är nästan bästa att bara skriva ned de viktigaste händelserna som behövs för att äventyret inte ska avstanna och sedan hålla resten relativt fritt. Idéer till småhändelser är alltid bra att ha nedskrivna men bestäm inte innan vars de ska passa in utan använd dem när det lämpar sig.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Länge!

I vår spelgrupp Tokons Tokar kan vi sitta och spela i hela dagar om det så krävs. Det enda som kan hindra oss är att vi inte skulle orka. Fast då brukar vi ta en välbehövlig paus och spela lite kort eller så för att sedan fortsätta.

Vi har tidigare gjort så att vi börjat spela runt halv tolv på förmiddagen och sedan hålla på till ungefär åtta, halv nio på kvällen. Fast nu har vi börjat bryta de vanorna och börjar istället runt tre till fyra på eftermiddagen för att spela så lång tid vi orkar.

Den kampanj vi spelar heter Blodsvindar om jag minns det korrekt.Den har nu hållit på i fem speltillfällen om jag inte har räknat fel och leds av Hjalle . Så om ni vill veta mer om själa kampanjen så kan ni fråga han.

Se Valine Anar

Veteran
jadu..
i vår lilla spelgrupp går rollen som sl runt
det skiljer sig en aningenfrån var och en, förr i tiden så fick man göra sina gubbar, och sl improviserade allt..

nu plannerar vi mer innan, väldigt mycket frihet i rollspelandet dock

ta detta ..äventyr vi håller på med nu
det började som..ja vi var en familj, ett handelhus i asharien
lite i korthet
sl hade ..3 planer i huvet på gång
1 vem mörda vår far
2 ta hand om demonen min bror råka släppa ut
3 sticka ner till södern (jag var lite wanted för jag döda en präst...även om jag fortfarande hävdar att han var falsk)

det blev att min bror(den andra rp) stack o försökte handskas med demonen och jag öppnade ett horhus

nu ..cirka 4 månader efter (realtid)så lämna jag horhuset till min exfru..hon pippade min suppliang så jag var lite sur
jag har en lamlia runt halsen till följd av att min bror var tvungen att dra ut på en nekromantiker jakt...(setup)och vi är nu på väg att hämta det tredje ögat hos ett brödraskap samtidigt som pesten har börjat härjat och stora krig utkämpas bakom oss...och jag drömmer jag är en ko som mjölkas fast det bara är ett trick,för bonden är en annan lamia och tiraken har också blandats in kanske för jag lämna ett ofött barn(tror jag) men det stämmer egentligen inte för hon som ....hm *ger upp*
skulle kunna skriva en bok,vårt äventyr kommer att fortsätta tills
a) spelledaren tröttnar
b) rollpersonerna dör...vilket iofs redan hänt..men som inte är nått problem när man har en flera tusen år gammal magikunnig älskarinna(misstänker hon gjorde det för att uttnyttja mig men iaf)
c)våra karaktärer blir för overpowerade att vi pansionerar dom
d) sl "försvinner" under mystiksa omständigheter
e)vi tröttnar på dom
vi kan spela 0-7 dar i veckan med från cirka 19-00 eller 15-00

Eleas

Hero
"Jag undrar bara hur länge era "uppdrag" håller på, liksom är dom 2 timmar eller bara en halv timme, självklart så är det ju olika men ändå. Själv så brukar jag och mina kompisar hålla på i en halv till en hel timme."

Tja, jag vet fortfarande inte riktigt vad som läses "uppdrag", som sådant (ordet väcker för mig associationer med forntida DoD 91 - spelande, och nostalgi, och sånt), så det beror lite på vad ordet innebär för dig. Ett spelmöte som sådant brukar för oss vara i fem till nio timmar, och en kampanj varar så länge vi orkar, typ (den längsta vi spelat tillsammans har varat i tre år).

Men sen lallar vi runt en jävla massa, också.

"Om någon har någon bra idé på ett "uppdrag" till en riddare och en magiker så vill jag gärna veta. Ett "uppdrag" är det där på neogames hemsida som heter typ : "Frakktiraker" eller nåt. Riktigt kul (fast det är ju inget "uppdrag" utan bara information, men med fantasi så går det). :zeppelinare:"

Återigen, svårt att säga. Utan att ens veta vilket land och vilka personer som ingår är det rätt omöjligt att åstadkomma något som inte blir tråkigt, IMHO.

--Björn

Eleas

Hero
Mot sherwoodskogen!

"Jag tror att jag ska testa nåt i stil med "Lost", ett ganska långt uppdrag som jag ska skriva i hemlighet. Hur skriver man upp "uppdragen" egentligen? Skriver man det som en mindmap eller bara som en vanlig bok?"

Jag tror rent generellt att bokformatet passar bäst för just böcker. Sen beror det på vad du vill göra. Vill du skriva ett äventyr av på samma mönster som de officiella, eller vill du skräddarsy det specifikt för dina spelare?

Det spelar viss roll, faktiskt, då äventyret om du inte kan skräddarsy det efter spelarna måste hållas på ett väldigt allmänt plan. Är det däremot specialdesignat för just dina spelare kan du anpassa äventyret i mycket högre grad, erbjuda intriger som lockar de specifika rollpersonerna att göra saker, situationer just dessa spelare inte kommer att kunna motstå, och blanda in SLP från tidigare i nyckelroller. Ofta lider färdiga äventyr av en stelbenthet som anpassade äventyr inte har - man kan sällan göra det man vill, och förväntas inte sällan utföra mer eller mindre obegripliga handlingar för att "gå framåt i handlingen".

(Nej, inte sådana handlingar. Ställ ner hudkrämen!)

Om du väljer att skriva den sistnämnda sortens äventyr, gör dina anteckningar löst hållna. Håll det flexibelt. Det du är ute efter är ett schema över vad som händer och vad som ger upphov till vad. Det är egentligen mindre viktigt hur det exakta fysiska eller topografiska upplägget är beskaffat - sådant kan man improvisera, och det är ganska lätt att höfta fram en beskrivning av en äventyrsplats.

(Jag använde ordet "äventyrsplats". Usch, så smutsig jag känner mig.)

Ännywäjj. Just det som kan förändra ens plan är också det som är intressantast i det långa loppet. Det är iofs inte tillrådigt att anta att du kan planera för allting - hur löst du än håller det kommer spelarna att överraska dig. Det du gör är att ge dem möjlighet att påverka själva plotten aktivt istället för att följa ett snitslat spår.

Hoppas det här hjälper.

--Björn, försöker ge tips

zuntona

Swordsman
Spelledarens planer kontra Spelarens vilja

Som spelledare är det en omöjlighet att få spelgruppen att göra exakt som man vill därför är det bra att sätta upp en ramhandling. I ditt fall när det väl går dåligt för Rollpersoner så kommer den oväntade hjälpen även om det innebär att den kanske kommer flera dagar (i spelet) senare än vad du hade tänkt dig.
Spelare vill alltid göra saker på sitt sätt som oftas är något man inte räknat med. Försök att ta vara på händelserna istället för själva äventyret. I en grupp jag spelar i nu så går drygt halva spelmötena åt att våra rollpersoner tjafsar/disskuterar/bråkar med varandra istället för att försöka lösa de mysterier som kommer i deras väg.

Hjalle

Swashbuckler
Som Haltageten sa - ett uppdrag kan vi hålla på att spela i mååånga spelmöten, om det är så. Sedan brukar vi inte köra med "uppdrag" längre, utan jag brukar vara tämligen skicklig på att väva in rollpersonernas vardag i ett mer eller mindre ofrivilligt scenario som skulle kunna liknas vid äventyrande, men med tanke på hur vår spelstil nu har utvecklats - till långsamt karaktärsspelande och vardagsmässigt slemagerande - så skulle jag mer kalla det... Rollpersonernas vardag. Den må vara hur skum och actionbetonad som helst, men vi har gått ifrån "ni sitter på ett värdshus"+"plötsligt kommer en mystisk man fram till er" ganska fett i min kampanj. Och rollspelandet och karaktärsspelandet har spirat... Vilket jag är mycket nöjd med.

-Hjalle, vars senaste spelmöte bestod av... Hm. Lite resande, mycket rollspel.