Nu är jag inte på ölmässa.
När jag ska välja ett texttypsnitt tittar jag efter flera saker:
- Ett seriftypsnitt
- Inte alltför breda eller smala bokstäver
- Förhållandevis hög x-höjd (dvs. de gemena bokstäverna är ganska stora i förhållande till de versala)
- Inte alltför tunt
- Låg kontrast (dvs. liten skillnad i tjocklek mellan staplar och hårstreck)
- Humanistiska bokstavsformer (dvs. tvåvånings-a och -g)
Ett bra exempel som uppfyller allt ovanstående är FF Tisa Pro regular:
Sen gillar jag typsnitt som tillhör så kallade
superfamiljer, dvs. de finns i många olika vikter och varianter.
FF Tisa Pro finns t.ex. i vikterna thin, light, regular, medium, bold, extrabold och black – med kursiva versioner av varje vikt.
Om jag t.ex. väljer regular till löpande text och bold för radrubriker vill jag kunna gå upp en vikt till medium respektive extrabold ifall jag sätter negativ text (ljus text på mörk botten) eftersom ögat annars uppfattar den texten som tunnare.
Och har jag en text som ska vara större än den löpande texten, t.ex. en ingress eller stämningstext, vill jag ofta gå ner en vikt så att den texten inte uppfattas som mycket kraftigare.
Dessutom ingår FF Tisa Sans Pro i superfamiljen – en
linjär som är ritad för att fungera väl tillsammans med FF Tisa Pro:
Det är alltid praktiskt att ha för texter som ska skilja sig från den löpande texten: sidorutor, tabeller, etc.
Sen vill jag gärna att typsnittet ska ha såväl
proportionella som
linjerande siffror. Proportionella siffror (som tar upp olika mycket bredd beroende på siffra) för löpande text och linjerande (som alla tar upp lika mycket bredd) för tabeller och innehållsförteckningar där det är snyggare om tal eller sidnummer som står rakt under varandra tar upp samma utrymme, oavsett om de innehåller smala eller breda siffror.
Och eftersom jag numera nästan kan utgå från att det jag jobbar med kommer att lokaliseras till andra språk är det förstås en stor fördel om typsnitten innehåller
kompletta teckenuppsättningar för alla språk som använder det latinska alfabetet.
Frågor på det?