I vilken mån är det nödvändigt att hålla sig à jour med samtida trender? Det känns väl som en hyfsat separat kompetens jämfört med själva hantverket?Den rätt trendkänsliga sidan https://creativemarket.com/ är rätt bra om man vill veta vart vindarna blåser. Där finns i princip allt man behöver.
Vad är det som gör att vi säger att en färg skär sig med en annan, att det i ett musikstycke finns en disharmoni eller att foto är välkomponerat med an ett annat är bara fult?Jag har aldrig fattat hur man egentligen avgör om ett typsnitt passar eller inte. Utöver vaga råd om "antikva i tryck, sans serif i digitala format" har jag inte hittat nån vettig handledning i frågan heller.
Så vad är det som gör AD&D-typsnittet olämpligt? Hur får man känsla för sånt egentligen?
Min personliga favorit är Baskerville men Georgia är också fantastik (används väldigt mycket av Apple). Skillnaden mellan dem är hårfin i mitt tycke.Så vad skulle ni säga, vilka tre typsnitt/stilar som är lätta att hitta och alltid funkar.
Garamond(variant) har nämnts, Arial/Helvetica? Palatino? … tipsa!
Det beror ju helt på vilka kvaliteter man vill bedöma hos typsnittet i fråga. Men i just den sidodiskussionen jag har fört så har designkvalitet varit en av parametrarna. Men bryr man sig inte om den så finns det såklart ingen anledning att lägga någon vikt vid den. Risken är ju, som jag nämnde tidigare, att man, om man saknar kunskapen, väljer typsnitt och layout som andra uppfattar som helt otidsenliga, och då kanske man blir lite ledsen trots att man är så nöjd med sitt verk. Det är ju inte helt olikt de spelskapare som då och då dyker upp och tror att de uppfinnit något nytt men som vi här på wrnu tar emot med en gäspning, för det påminner mer om sånt vi matats med i decennier.I vilken mån är det nödvändigt att hålla sig à jour med samtida trender? Det känns väl som en hyfsat separat kompetens jämfört med själva hantverket?
Ja.Är det ett rimligt sätt att agera?
Men alla kan göra en bra och tidlös logga i Exocet!Nu pratar jag främst om rubriker och loggor och dylikt. Där man kanske söker någon effekt. Vem som helst kan göra en logo/ordmärke i Helvetica, men vem som helst kan inte göra en bra logga i Helvetica.
Haha, exakt!Men alla kan göra en bra och tidlös logga i Exocet!
Ja, det beror ju på ambitionsnivån och hur känslig man är för eventuell kritik på den punkten. Ligger man allt för nära befintliga verk inom samma kategori finns också risken för att man blir anklagad för någon form av renomésnyltning. Men naturligtvis är det upp till var och en. För mig är det ingen större skillnad på layout och innehåll. Jag närmar mig båda på samma sätt, och strävar efter att de ska vara lagom nyskapande och med någon form av verkshöjd. För mig räcker det inte bara med att det fungerar. Jag vill att det ska fungera bra, och gärna bättre än andra liknande alternativ.Nej, men skämt åsido förstår jag såklart att det finns en risk att man gör något hemskt överanvänt. Upplever till exempel att väldigt många små OSR-skapare använt IM Fell för att få de här lite gammeldags känslan. Samtidigt tycker jag väl att det känns lite onödigt att oroa sig för att något ska vara gjort när det ändå är en konstart som så att säga står i textinnehållets tjänst. Om något fungerar, är läsbart och lättillgängligt ser jag det som helt acceptabelt, även om andra gjort det tidigare.
Jag tänker att risken för renommésnyltning är större om man försöker sig på något med lite mer verkshöjd. Om man jobbar med en ganska grundläggande mall – en harmonisk layout, ett lättläst brödtexttypsnitt och ett rubriktypsnitt som är sådär lagom evokativt för spelvärlden utan att bli svårläst – känns det inte som om man kommer trampa på några tår. Häftigt? Kanske inte, men i vart fall användbart.Ja, det beror ju på ambitionsnivån och hur känslig man är för eventuell kritik på den punkten. Ligger man allt för nära befintliga verk inom samma kategori finns också risken för att man blir anklagad för någon form av renomésnyltning. Men naturligtvis är det upp till var och en. För mig är det ingen större skillnad på layout och innehåll. Jag närmar mig båda på samma sätt, och strävar efter att de ska vara lagom nyskapande och med någon form av verkshöjd. För mig räcker det inte bara med att det fungerar. Jag vill att det ska fungera bra, och gärna bättre än andra liknande alternativ.
Vi kan ju säga så här också - betydligt fler produkter har haft för knökiga och svårlästa typsnitt, än för fantasilöst enkla. Ska man göra fel åt något håll, är det tråkigt lättläst, inte koolt svårläst.Jag tänker att risken för renommésnyltning är större om man försöker sig på något med lite mer verkshöjd. Om man jobbar med en ganska grundläggande mall – en harmonisk layout, ett lättläst brödtexttypsnitt och ett rubriktypsnitt som är sådär lagom evokativt för spelvärlden utan att bli svårläst – känns det inte som om man kommer trampa på några tår. Häftigt? Kanske inte, men i vart fall användbart.
Typsnittet i fråga är Futura, en geometrisk sans-serif. Just att bokstavsformerna är baserade på geometriska former har gjort att o, a och e blir rätt lika.Så vad är det som gör AD&D-typsnittet olämpligt? Hur får man känsla för sånt egentligen?
Undrar om den blir mindre läsbar av att den är marginaljusterad? Jag kan tycka att det är lite störigt för ögonen i längre texter om det är för mycket glapp.
Jag tror det beror mer på att programmet (Word?) har lagt allt extra mellanrum mellan orden istället för att lägga till lite mellan bokstäverna också,. Det syns rätt tydligt på fjärde sista raden i första spalten:Undrar om den blir mindre läsbar av att den är marginaljusterad? Jag kan tycka att det är lite störigt för ögonen i längre texter om det är för mycket glapp.
can be done with foreknowledge
Ja du har helt rätt, jag kollade i några böcker jag tycker är lättlästa och de är marginaljusterade. Det är bara när det glappar som det märks.Annars tycker inte jag att marginaljustering är ett problem generellt, enorma mängder text sätts så och det är mer en vanesak om hur läsbart det är. Det viktiga är snarare att raderna är långa nog för att programmet skall kunna ändra runt med ord- och bokstavsmellanrum för att få till raka marginaler utan att det glipar.
För att återgå till originalämnet tycker jag det här visar på konsekvenser av vilket typsnitt som väljs. Om texten innehåller gott om långa ord – och särskilt flera i rad – kan vissa rader bli väldigt glesa med ett typsnitt men med ett annat som har större variation på bokstavsbredderna kan undvika det. Det beror självklart även på vilket program som används, vissa är bättre än andra på att trycka ihop vissa tecken (med ledtrådar ifrån typsnittsfilen) så att ett ord till får plats på raden.
Advanced Dungeons & Dragons kom ut sent sjuttiotal, så kanske snarare nån sån här mackapär?(Word?)
Det beror dessutom på språkfunktionerna och avstavningsdatan i programmen. Det är snorviktigt att ställa in rätt språk i InDesigns styckemallar!Det beror självklart även på vilket program som används, vissa är bättre än andra på att trycka ihop vissa tecken (med ledtrådar ifrån typsnittsfilen) så att ett ord till får plats på raden.