Håller inte riktigt med. I min kampanj är det extremt ovanligt att mer än 3-4 stycken spelfigurer (av 10 totalt) går upp i rang samtidigt och det fungerar finfint ändå. Saker som de andra spelkaraktärerna ägnat sig åt under tiden är t.ex. dejting, framställandet av magiska skriftrullar, spörsmål till boklärda mm. First edition är gjort för att saker ska ta lång tid.
Om jag minns rätt tar träning i ADnD flera veckor och kostar flera tusen guld.
Jag har minne av att det stora problemet inte var tiden det tog att träna, utan att ens få ihop till pengarna det kostade.
I övrigt beror det på hur man spelar.
Rollpersonerna i de kampanjer jag spelat i på sistone är ofta långt hemifrån.
Det betyder att de antingen sover ute i skogen eller på värdshus. Att "åka hem" finns inte på kartan.
Om en rollsperson inte levlar samtidigt som de andra är min erfarenhet att denne INTE kommer att sitta och rulla tummarna i värdshusbaren i fyra veckor.
Har man tur kommer rollpersonen göra som du säger: jaga fruntimmer/karlar, forska i magi, läsa igenom ett bibliotek, gå ut på stan och samla rykten...
Men i de grupper jag spelat är det stor risk att den ensamme rollpersonen samlar ihop ett gäng NPC:er och äventyrar själv.
Sedan är nästa problem att om en person inte levlar samtidigt som de andra och därför gör gör något annat för att vänta in dem - så är nästa problem att de andra måste vänta när denne sedan levlar.
Jag älskar konceptet med träning, men det ger mig så mycket huvudvärk när mina spelare inte vill vänta in varandra att det i praktiken betyder ett permanent "split the party".