Jodå, de där "nära TPK-situationerna" blir ju ovanligare ju högre upp i levlarna man kommer, eftersom även de klena PC:na ju får tillgång till en massa trick som håller dem vid liv. De flesta sådana situationer ligger ju på lvl 1-3 skulle jag säga, särskilt lvl 1, men de förekommer, särskilt då jag använder mig av högintelligent motstånd.
Apropå det. Jag läste vidare i tråden och förundras över hur annorlunda jag verkar spelleda. Jag kör säkert 90 % av allt motstånd som "idioter" - det frågan om djur, zombies, goblins, orker, thugs och andra som inte tänker så mycket utan mer agerar på instinkt. De "går på närmsta" eftersom den fienden är största hotet just då, eller kanske på den som senast gav dem skada, eller den som ser störst och därmed ser farligast ut. (Sånt motstånd får man då ha fler av eftersom de kanske beter sig ganska klantigt och lätt överlistas av PCna coola tactics. Här blir det lite av standard för mig att i köpe-äventyr lägga till lite extra sånt motstånd eftersom mina spelare alltid är långt mycket smartare än vad DM orkar vara under striderna
)
Däremot, om de stöter på en osynlig mega-ninja-assassin som gärna lurpassar för att backstabba den klena PC-magikern, då är det en annan sak. Eller en ärkemagiker med INT 20 som gärna osynlig teleporterar till en optimal plats för att få med så många som möjligt i sin Fireball, etc. Sådana fiender lägger inte fingrarna emellan vad det gäller att döda "rätt" PC. MEN med dessa högintelligenta fiender gäller det dock att ändå ge PC:na en rimlig chans vad gäller att beskriva situationen, låta dem slå skill checks för att upptäcka saker, etc - DM kontrollerar ju spelvärlden och kan ju egentligen göra hur perfekta upplägg som helst, även inom "Challenge rating", om hen verkligen vill döda PC:s.