Och jag vill lägga till: även från en person jag känner och gillar, så skulle jag vilja ha mer än "vill du hoppa på en rollspelskampanj?"
T ex hur lång på ett ungefär den planeras att vara (tre spelmöten eller tre år?), vilken typ av spel, och hur ofta vi planerar att spela (varje vecka eller en gång i månaden)?
Dels för att när jag själv rekryterar spelare, så kan det bli en stor besvikelse för mig ifall någon sagt att de ska vara med, men sen backar pga något praktiskt problem eller missförstånd. Så jag vill inte vara den spelaren som säger "JA! Klart jag ska var med!", men sen säger "förresten, jag har inte tid att vara med om ni ska fortsätta köra en gång i veckan även framöver" efter att ens rollperson redan är insyltad i handlingen.
Samma grej med att det är svårt att få ihop vänner till att göra något stämmer väl med vad som helst, egentligen?
"Vill du gå på fest med mig?" - Öh, beror på, när och var är det?
"Ska vi ta och träna ihop?" - Träna vad och hur ofta? Vissa sporter skyr jag som pesten, andra träningsformer gillar jag.
"Vilka vill vara med i en bokcirkel?" - Beror väl på vilken bok, och när den förväntas vara färdigläst?
En psykolog jag följer skrev om det här med "people pleasing", och hur det kan egentligen bli ett irrationsmoment när någon försöker vara till lags till den grad att hen inte vill besluta sig för något alls. "Vad ska vi äta?", "Åh, det spelar ingen roll, välj något du", "Men nu frågade jag dig, vad vill du äta?" Osv. Kan definitivt se hur samma sak kan orsaka problem i rollspelssammanhang.