entomophobiac
Low Prep High Play
Senaste tiden har jag läst små nätta rollspel som Kuf och Mothership. Intressanta idéer och experimentellt tänkande vid sida av "samma gamla fast nytt": välbeprövade idéer med ny (eller halvny) paketering. När dessa sedan hamnar i hyllan så känner jag att D&D 5E-böckerna i det närmaste får egen gravitation och att Mothership hamnar i dess omloppsbana som en obetydlig satellit. I alla fall sett till ren omfattning.
Men ärligt talat är jag hundra gånger mer inspirerad efter att ha läst Mothership. Trots att det egentligen knappt finns något spel där, utan mest lite lösa tankar. Ordvalen, tillsammans med grundtänket, är egentligen hela omfattningen av Motherships innehåll. Men på något sätt är det bara så himla bra.
Det har fått mig att inse att alla de här sidorna med detaljinformation som vi ofta får i våra rollspel egentligen har mindre betydelse (för mig) än en inspirerande brödtext. Till och med regler kan vara mer inspirerande än torra obligatoriska noveller eller annan mer omständlig läsning.
Så vad behövs egentligen för att skriva ett rollspel? Vilken är den absoluta minimum som går att uppbåda för att ett spel ändå ska kännas komplett?
Mothership känns som att det kommer väldigt nära! Men när jag läser recensioner verkar många sakna världsinformation och annat "kött" för att ge det ett bra betyg. Så kanske tillhör jag en stressläsande minoritet.
Men ärligt talat är jag hundra gånger mer inspirerad efter att ha läst Mothership. Trots att det egentligen knappt finns något spel där, utan mest lite lösa tankar. Ordvalen, tillsammans med grundtänket, är egentligen hela omfattningen av Motherships innehåll. Men på något sätt är det bara så himla bra.
Det har fått mig att inse att alla de här sidorna med detaljinformation som vi ofta får i våra rollspel egentligen har mindre betydelse (för mig) än en inspirerande brödtext. Till och med regler kan vara mer inspirerande än torra obligatoriska noveller eller annan mer omständlig läsning.
Så vad behövs egentligen för att skriva ett rollspel? Vilken är den absoluta minimum som går att uppbåda för att ett spel ändå ska kännas komplett?
Mothership känns som att det kommer väldigt nära! Men när jag läser recensioner verkar många sakna världsinformation och annat "kött" för att ge det ett bra betyg. Så kanske tillhör jag en stressläsande minoritet.