Nej, jag ska väl erkänna att mitt rant inte fokuserar enbart på frågan som föreligger, utan även hela konceptet. Men, jag tror definitivt den ålderdomliga approachen för formen gör det osmidigt att anpassa sig.
Kapar man banden till turneringsspelet blir det mer naturligt att den som arrangerar är den som fixar spelledare, vilket ju var den ursprungliga frågan.
Jag tror att laganmälan är en del av problemet. Jag tycker visserligen att ett större problem med laganmälan är att det aktivt motverkar att dra in nya spelare i hobbyn, för hur många av de som inte spelar rollspel har redan en rollspelsgrupp dom vill åka med?
Men även när det kommer till spelledandet så bidrar laganmälan till en "vi" och "hen" känsla istället för att man är 5 personer som gör saker tillsammans där en råkar ha förberett sig lite. Jag tror också att man blir av med alla de sämsta spelledarupplevelserna som nämndes i den förra tråden med gruppen som bara håller på med sina mobiler, gruppen som bara försöker meta-spela osv. för alla såna där beteenden är extremt mycket svårare att lösa för spelledaren om det är en sammansvetsad spelgrupp än om det är fyra personer som känner varandra lite grann. Om någon håller på med mobilen så kan man antingen låta den hållas och inrikta sig på dom andra eller så kommer denna någon kanske själv inse att det inte är nån annan som gör det osv.
SSF har inte laganmälan och jag tror inte Fastaval har det heller men där har jag aldrig varit. Det fungerar jättebra i det sammanhanget att skapa grupperna på plats och det är mycket lättare för nybörjare att komma in i det.
Indierummet (som jag iofs inte dök upp på i år, men det har ju mer att göra med att GothCon är för kort) är också ett ställe där jag känner att jag om jag vill kan dyka upp helt själv och få spela rollspel.
När det gäller pass-strukturen så är det helt klart mer komplicerat att inte ha fasta pass och att ha det helt flytande utan centralorganisering tror jag inte på, men exempelvis Prolog lyckas varje år lägga ett schema med betydligt fler aktiviteter än GothCons rollspel där passen varierar mellan 1h och 5h så att låta varje arrangör välja hur lång tid passet ska vara om än inte när det ska ligga tror jag vore helt görbart.