Nekromanti Hur många är det i er spelgrupp?

Man Mountainman

Storsvagåret
Men, Rising..

Det är alltså många spel som har med det i någon form?

Det *är* ju många spel som har med det i någon form. Den dubbla negationen var alltså avsiktlig.

Sedan finns det en osviklig regel när man vill ha med många negationer: är antalet negationer udda, så negeras stasen. Är det jämnt, så negeras den inte.

ARgh!

*Stirrar vildsint efter sin yxa*
Oftast finns det en anledning till att alver och dvärgar ogillar varandra -bra eller inte men det gör det -sen brukar det förekomma lokala skillnader... Du vet mycket väl vad jag menar. Att de flesta spel i fantasy har med dvärg/alver konflikt i någon form och av någon anledning.

Rising

Vila i frid
Err hurm höh huh?

"Det *är* ju många spel som har med det i någon form."

Jag var säker på att Lynx ondgjorde sig över att det inte fanns med uttalat i särskilt många spel. Inte hatar väl DoD-dvärgar DoD-alver, till exempel?

"Sedan finns det en osviklig regel när man vill ha med många negationer: är antalet negationer udda, så negeras stasen. Är det jämnt, så negeras den inte."

Jo, tack du, korkad är jag inte! Prylen är bara den att det måste ju vara två negationer i en och samma sats om det ska fungera på det viset.

"Jag har inga hästar och min bror har inga hundar" betyder ju inte att både jag och min bror har hästar resp. hundar, det är förvisso två negationer, men också två olika satser.

"Jag har inte sett mannen som inte har några prickiga byxor" är inte heller detsamma som "jag har sett mannen med prickiga byxor".

Så riktigt så enkelt är det inte att man bara kan räkna negationerna för sig.

Nå, om jag var fel ute från början så blev det här väldigt förbryllande och jag skall inte akta mig för att inte skriva något annat än inlägg som ej behandlar andra ämnen än avsaknaden på andra saker än dubbla negationer fortsättningsvis.

/Rising

Zizop

Swordsman
Jag spelar inte med mindre än 1 SL och 4 spelare.

Jag tror inte att jag går över 8 spelare men då lägger jag ut mycket regelhantering på spelarna och tjänar in den tiden som strider och andra regelkomplexa situationer kräver.

Jollas

Veteran
Re: 2 + SL är idealet. 1 och 3 går också bra.

Öhh!! 1 spelare??? Blir inte de lite trist o sitta där ensam ( iofs så har man sl) o inte ha nån o diskutera med??

Rickard

Urverk speldesign
50% prisjägare ??

"Det där tycker jag verkar lite väl trist.."
I min spelgrupp så gjordes det tre prisjägare utan att spelarna visste om att någon annan hade valt det.. En fördel var i.a.f. att det var rätt lätt att få in dem i spelgruppen.. /images/icons/smile.gif En prisjägare fanns redan med och sedan skulle jag bara in med två till..

Det är lite tråkigt att de två senare prisjägarna känns relativt lika..

~På orginalfrågan så har [color:448800]Han</font color=448800> redan yttrat sig om i de trådar som [color:blue]Feuflux</font color=blue> länkat till

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Själv tycker jag att optimala antalet spelare beror på vilken sorts spel man spelar. Om man vill fokusera på ROLL-biten i det hela så är 2 spelare+SL rätt bra. Men om man vill ge SPEL-biten mest uppmärksamhet så passar 4 spelare+SL bra.

Om man är tillräckligt många.. 7-8 pers eller mer så kan man ha 2 SL också. Då kan den ena sköta skurkarna i en större strid, eller om någon vill detaljspela ett möte med en SLP eller nått så kan vice-SL ta hand om det medan SL fortsätter med resten av gruppen. Det är jobbigt om många blir väntande medan en eller två spelar i en stor grupp.

Anders

Hero
SL + mellan 1 och 3 spelare är lagom

Fler spelare än så brukar betyda att folk inte får tillräckligt utrymme och att somliga blir passiva. Jag vill dessutom gärna att spelarna är delaktiga i hur kampanjen ska se ut och ju fler det är desto svårare är det att ta hänsyn till alla.

Arcana

Morgoth

Swashbuckler
Men... (liten sansad analys)

...varför skulle Lynx påstå att dem var klassiska, och ovanliga i rollspel. Nu vet jag inte om det var så att Lynx bytte ut ett men mot ett [och], eller om det är...

*virvel*

Risings fel alltihop! För inte kunde väl Lynx mena att:

"Alver och Dvärgars schismer och mellanhavanden med varandra är ju klassiska och inte många spel har det med i någon form"

Det skulle vara så att säga motsägningsfullt, och om Lynx mot all förmodan menade

"Alver och Dvärgars schismer och mellanhavanden med varandra är ju klassiska men inte många spel har det med i någon form"

så har som sagt ett men försvunnit och ett och tagit dess plats. Och hur stor chans är det egentligen? Nej jag tror Lynx försökte säga

"Alver och Dvärgars schismer och mellanhavanden med varandra är ju klassiska och många spel har det med i någon form"

DoD Dvärgar eller ej.

/Morgoth@rules.it [hemsida] - som tycker Lynx kan säga vad han menade nu

Troberg

Sinister eater
Re: Men, Rising..

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sedan finns det en osviklig regel när man vill ha med många negationer: är antalet negationer udda, så negeras stasen. Är det jämnt, så negeras den inte.

<hr></blockquote>

Till råga på allt så är det olika i olika språk. I ryskan är fortfarande två negationer ett nej.

I vissa sammanhang kan till och med två positiva ord bli en negering, till exempel "Yeah, right...".

Black_Ocean

Veteran
Re: 2 + SL är idealet. 1 och 3 går också bra.

Håller med det. 1 spelare går iofs i vissa äventyr men ofta blir det lite väl tråkigt. Äckligt svårt blir det oxå. T.ex så om man förlorar medvetandet i en strid så ligger man rent ut sagt i skiten..ingen som kan komma och släpa en därifrån då..och ingen som kan plåstra om ens sår (eftersom man inte kan lägga första hjälp på en själv)

Lambi

Swordsman
Re: jo, men..

Håller med, men det kan bli lite väl extremt ibland.../images/icons/spook.gif

En del spelare vill prompt göra:
DoDExpert: Vargmän, Karkioner, Kentaurer, Reptilmän, Vättar...
StarWars: Gamorreaner, R2-robotar, Trandoshans etc etc/images/icons/alien.gif

Det går oftast om en är en lite udda ras/images/icons/hairy.gif, men om alla är det... Får ta och citera Wastelands... "... only chaos"

Rising

Vila i frid
Alla på mig, alla på mig...

"Risings fel alltihop! För inte kunde väl Lynx mena att:

"Alver och Dvärgars schismer och mellanhavanden med varandra är ju klassiska och inte många spel har det med i någon form""

Okej, aj AAJ! Sluta kasta stenar! Aww! Oooh! Inga kast under bältet, damen! *Bonk* Uhhh-huhhh, den där var jag inte beredd på, min herre! Ah! ah! ah! ajajajaaaah! Får jag inte ens en chans att förklara mig, kanske?

Så där ja... Nå, okej, som jag tolkade Lynx så skrev han:

"Är inte det egentligen en viss kritik mot speltillverkare som inte lyckats få ut hur diverses länder folk ogillar det andra landets folk och hur korkade de är?"

-Speltillverkarna lyckas alltså INTE få ut hur raserna ogillar varandra. Vilket han väl har rätt i. I vilka rollspel står det att alver och dvärgar tycker illa om varandra? D&D kanske (jag vet inte) men det hör väl ändå inte till vanligheterna? Jag kommer inte ihåg något DoD-material som säger att alver och dvärgar skulle ogilla varandra. Det står i vart fall inte i grundreglerna.

Att det skulle vara "klassiskt" med rasmotsättningar skulle således vara Tolkiens fel, och så tolkade jag Lynx. ---Det är klassiskt med rasmotsättningar, därför riktade han kritik mot speltillverkarna då de inte tar med detta i sina rollspel.---

Typ så. Nu säger iofs Lynx att han tycker det är vanligt med rasmotsättningar i rollspel, men jag opponerar mig.

Det är det ju inte alls.

Så blä på er, det var visst en dubbel negation. :^)

/Rising
som aldrig vet när han borde ge sig

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Men, Rising..

Till råga på allt så är det olika i olika språk. I ryskan är fortfarande två negationer ett nej.

I spanskan också, och där finns det situationer där man inte *får* utelämna en negation, som i "no hay nada mas", inte finns inget mer. Andra språk kan ha tredubbla eller fler negationer.

I vissa sammanhang kan till och med två positiva ord bli en negering, till exempel "Yeah, right...".

Det skulle jag snarare betrakta som ett semantiskt fenomen än ett grammatiskt, d.v.s att tonfallet indikerar ironi.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Fem myror är fler än fyra elefanter.

Fyra stycken plus en SL brukar vi vara och det tycker jag funkar alldeles utmärkt.