Nekromanti Hur många är det i er spelgrupp?

Sadaigh

Swordsman
Halloj, jag sat å funderade på hur många spelare det egentligen ska vara för att det ska bli perfekt för spelledaren. Men iofs. så beror ju det på hur många SL vill ha med... men ändå... själv är det 1 SL och 3-6 spelare i vår grupp, allt efter vilka som kan/vill...

DanielSchenström

Swashbuckler
Mitt favoritantal är 3-4 spelare, mitt största antal är 11 tror jag (svårt att kolla utan anteckningarna).

Just nu är det 2 som spelar aktivt pga studier, jobb etc.

Johan K

Gammal & dryg
1 SL & 2-4 spelare.
Då flyter allt på utan att nått ska bli lidande av all tid som går till varie spealre.

Rising

Vila i frid
Det magiska numret är fyra.

...alltså fyra spelare och en spelledare.

Fem är okej, men tre och sex är inte riiiktigt, riktigt bra. Det blir antingen för lite liv i luckan eller för mycket bulleribång. Fyra är bäst, fem är okej.

/Rising
som passar på att säga att det var hans egna personliga åsikter och inte oomkullrunkliga fakta

Ymir

Liten kantbaron
2 + SL är idealet. 1 och 3 går också bra.

Uppskattar väldigt detaljerat spel där varje karaktär får mycket stort utrymme, och då är det sällan lämpligt med större spelgrupper än så.

- Ymir, tycker till.

Johan Granberg

Swordsman
Det varierar...

...Men jag föredrar den nuvarande siffran, 4+sl. Då får alla det utrymme de behöver utan spelet blir för segt och det är perfekt antal för att det inte skall bli så stökigt.
Annars har det varierat med allt från 2+sl till 10+sl!

Johan K

Gammal & dryg
Bara människor ??

Det där tycker jag verkar lite väl trist..
Jag tycker att gruppen blir mer intressant, dynamisk & spännande ifall man har med olika raser.

Re: Bara människor ??

Tro mig, kan bli ganska vansinnigt ändå, en zorakinsk riddare (som dessutom har en fabulös förmåga att fumla vid de mest udda tillfällen) en magiker, en barbar och en...prisjägare. Alla dessa har ganska egna viljor ändå...

Johan K

Gammal & dryg
jo, men..

Visst, det kan ju vara intressant !!
Men jag gilalr åxå själva mixen med de olika raserna & deras motsättningar.. Det kan ju åxå bli gasnka intressant...

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag är ganska egotrippad, så som spelare vill jag ha mycket uppmärksamhet från spelledaren. Därför föredrar jag att vi är tre fyra spelare när jag spelar. Som spelledare spelar det egentligen ingen roll hur många vi är. Vid sju eller så går dock min övre gräns, och av omsorg om spelarna (som brukar föredra ganska få spelare de också, för att de själva inte ska försvinna i kriget om spelledarens uppmärksamhet), så föredrar jag att spelleda för max sisådär fem spelare.

Just nu består min spelgrupp av tre spelare (vanligtvis är vi fyra), men jag spelar också i en grupp med sju spelare.

Re: jo, men..

Visst kan det det
Men vi gjorde dem mer eller mindre ovetande om vad de andra skulle göra- dessutom finns det de i gruppen som ogillar andra raser

Storuggla

Champion
Ojojoj, en SL och allt mellan 2 till 6 spelare. Jag föredrar 3-4 spelare, det är enklare att hantera och inte lika mycket buller.

Storuggla, oftast på en bleka sidan av skärmen

Johan K

Gammal & dryg
Oki !

Jaja, det finns väll inga rätta sätt när det gäller spellandet & samamnsättningar anatr jag.

Re: Oki !

Sant..
Men jag kan ju hålla med om att det hade varit kul med lite mer rasmotsättningar eller företrädesvis en dvärg med ganska dåligt humör och sätter gruppen i ständiga och oväntade problem....Eller en alv också för den delen.

Johan K

Gammal & dryg
Den ständiga kampen... :)

Jupp, en alv & en dvärg i samma grupp kan ju bli intressant. Med tanke på deras relation :)
Sen så tycker jag åxå att det är skoj med att ha med lite udda folkslag åxå t. ex anka eller nått sånt.

Re: Den ständiga kampen... :)

Är inte det egentligen en viss kritik mot speltillverkare som inte lyckats få ut hur diverses länder folk ogillar det andra landets folk och hur korkade de är? För Alver och Dvärgars schismer och mellanhavanden med varandra är ju klassiska och inte många spel har inte det med i någon form. (Fantasyspel då alltså). Fast å andra sidan, jag har inte mycket emot det, de stöter ju inte på varandra såå himla ofta...

Rising

Vila i frid
Re: Den ständiga kampen... :)

"Är inte det egentligen en viss kritik mot speltillverkare som inte lyckats få ut hur diverses länder folk ogillar det andra landets folk och hur korkade de är?"

Jag vet inte det, ja. Många spelare ogillar det där med att alver och dvärgar skall tycka illa om varandra utan anledning och jag tycker det är bättre om min individuella alv får bilda sig sin egen uppfattning om vilka han gillar eller inte.

"För Alver och Dvärgars schismer och mellanhavanden med varandra är ju klassiska och inte många spel har inte det med i någon form."
Dubbel negation! Det är alltså många spel som har med det i någon form?

Äh, det är lätt hänt att det slinker med sådana där. Om man inte är osäker på hur man inte ska se till att det ej blir på annat sätt än att man inte gör bort sig, då är man allt annat än oförsäkrad om att man inte kommer dra till med en sån där dubbel negation.

/Rising
fick ont i huvudet när han skulle se om han tänkt rätt i texten ovan