Nekromanti Hur många bor i Drunok?

Poseur

Swashbuckler
Re: Varför Mundana borde ha fler invånare än jorden

Jag är inte helt säker men funkar inte magin i mundana så att om man har ett område som är högmagiskt för en aspekt så har man också ett motsatsförhållande med ett område som är lågmagiskt, typ sunari och asharien?
Well det framgick väl typ först i och med nya alvboken att det faktiskt var på det sättet det funka. Lite lätt hintat om det i M&M med balansens lag men knappast så mycket.
Men det bör ändå ses som ett undantag att det råder balans i närheten av platserna.

Sen gällande befolkningen kan jag inte säga emot att allt inte är optimalt men min personliga åsikt är att problemet är mindre än konsekvensen (IAF för våran 8-åriga kampanj)
Alla argument som finns för att hålla mundana vid rådande siffror är inte heller optimala, men återigen tillräckliga för att undvika denna meltdown som (vi i vår kampanj IAF) man kan hamna i.
Om konstruktörerna som ansvarar för att spelvärlden ska bli så bra som möjligt och har chansen att göra en mer realistisk och dynamisk spelvärld än tidigare så tycker åtminstone inte jag att några få spelares viljor ska stå i vägen för det. Om hela communitien däremot var emot en ändring så skulle jag kanske tänka annorlunda.

Angående att drakarna glider runt o bränner byar så har jag inte sett något problem i det då Lumian inte är inblandade på det sättet utan på ett mer outtalat subtilt sätt. Sen har jag ändå tolkat det som ganska ovanligt att by-bränningar behövs
Motsäger du inte dig själv lite granna nu när du först menade att mortuach bränner byarna för att hålla befolkningen nere och nu hävdar att den ändå inte är nödvändigt då befolkningen är så låg som den är?

/Poseur

sesk

Veteran

Alltså att mortuach bränner byar för att hålla befolkningen nere är inte mitt påhitt utan något som framgår i officiellt material.
Att jag skriver att jag tolkar det som ovanligt betyder inte detsamma som "inte nödvändigt" utan snarare som "nödvändigt, men inte ofta"
I det här sammanhanget förstår jag inte var jag har motsagt mig själv...

Till magigrejen, varför bör den balansen som framgick i alver ses som ett undantag? Jag menar...den tillför ju en ohygglig logik och konsekvens till magin

sesk

Veteran

Vill också påpeka att enda anledningen till att jag ens nämner min kampanj i sammanhanget är att vi slaviskt följt den officiella linjen just för att kunna få kontinuitet utan att behöva göra om varje modul. Hade vi avvikit från officiellt material då förstår jag givetvis att det är helt irrelevant vad vi tycker, men nu känner jag ändå att med tanke på allt vi lagt ner på att hålla oss trogna "det sanna" vore det fel att inte nämna det.

Att vi sen nöjer oss med dom förklaringar som finns kan ju färgas av det

Ymir

Liten kantbaron
Re: Settingutveckling över tid

Fair enough, men officiella moduler har ju redan retconnat tidigare etablerade fakta hur mycket som helst. Ta Thalamurboken, som dels bytte kön på Jualla Bizar Alaya, dels hux flux kom dragandes med ätter som aldrig nämns tidigare, som Thakalatribunalerna var kopplade till på sätt som inte alls gick ihop med beskrivningarna i Mystik & Magi. Ta vidare Bestialiska Folk, som gjorde radikala omtolkningar av beskrivningarna från gamla Monster & Varelser, Alverboken som kom dragandes med Igenkännandet ( :gremmad: :gremeek: ) som aldrig öht varit en faktor tidigare, etc, etc.

Det officiella Mundana förändras hela tiden; Eon som helhet har gradvis muterat från jordnära grisodlar-grit till barnförbjuden intrigfantasy med überhigh metaplots i bakgrunden, så tillochmed själva tonvikten i världsbeskrivningen har muterat över tid, det är något helt naturligt när en fiktiv värld utvecklas.

Poseur

Swashbuckler

Jo jag är medveten om att det är officiellt men det är en ganska inklämd lösning för att förklara den otroligt låga befolkningen i Mundana redan ifrån början.
Som Ymir skrev så borde ju det nämnts lite oftare och fått konsekvenser om drakarna bestämmer sig för att bränna lite byar till och från och förhindra nybyggare. Länder borde förmodligen till och med tills slut tröttna och försöka jaga ner dem, men det är en annan historia.

Att drakarna överhuvudtaget skulle behöva bränna en by eller två har jag svårt att se med nuvarande siffor. de flesta länderna i mundana ligger ju på befolkningstäthet någonstans i nuvarande Sibirien, Australien eller typ Kanada.
Inga länder jag skulle kalla tätbefolkade direkt och känslan man får i brödtexterna överensstämmer inte heller med siffrorna. T.ex. så beskrivs ju Drunok som"bördigt jordbruksland", "stora delar av slätterna uppodlade", "välmående" osv. Det är inte delar som får mig att tänka Sibirien åtminstone.

Angående magin så är det ju som jag sade en vettig sak men just förhållandena Sunari/Asharien är nog ett undantag i och med att Sunari är totalt uppodlat av årtusenden av aktivt magibruk för att öka växtligheten hos grödorna och de skapar vatten med magin för att bevattna sagda grödor och skog. Det är ju ett undantag.

Högmagiskt kontra lågmagiskt har ju oftast inget gemensamt med varandra, ett område kan vara högmagiskt eller lågmagiskt för en aspekt utan att ha en motpol på tiotals eller hundratals mil, av döma av de officiellt publicerade magiska platserna.
(vissa aspekter har ju inte ens en naturlig motpol)

/Poseur

Regmolar

Swashbuckler

Jag är inte helt säker men funkar inte magin i mundana så att om man har ett område som är högmagiskt för en aspekt så har man också ett motsatsförhållande med ett område som är lågmagiskt, typ sunari och asharien?
Jag kan inte komma på något som säger att det här så (och räknar du magiska platser på kartan stämmer det nog inte), men man skulle väl kunna dra någon sådan slutsats från Balansens lag, om man förutsätter att den är sant och drar den väldigt långt.

Vad gäller Asharien har det väl inte nödvändigtvis något med magi att göra; är det inte bara så enkelt att Sunari snor en massa vätska ur atmosfären som sedan kompenseras genom en ganska naturlig förflyttning av vätska från Asharien? Balansens lag är mu bara ett fint namn på en ganska vag slags princip som man kan hitta exempel på i mycket riktig vetenskap (mekanik, termodynamik, kemiteknik, you name it).

Sedan är varken Asharien eller Sunari hög/lågmagiska annat än lokalt, även om det är fullt möjligt att lite mumbojumbo om flödestätheter är en meteorologiskt rimligare förklaring än den jag givit ovan; det är inte min specialitet.

Angående att drakarna glider runt o bränner byar så har jag inte sett något problem i det då Lumian inte är inblandade på det sättet utan på ett mer outtalat subtilt sätt. Sen har jag ändå tolkat det som ganska ovanligt att by-bränningar behövs
Det känns ganska tydligt att bybränningar är rätt ovanligt och mest verkar syfta till att förhindra att mänskligheten sprider sig ut från sina länder till tidigare orörd mark (vilket kan förklara en del av världskartan, antar jag...).

EDIT: Kollade boken nu. Formuleringarna är "Det handlar dock vanligtvis om att se till att civilisationen inte sträcker sig för långt ut i vildmarken" (angående mortuachs roll som väktare), följt av "Det är därför inte ovanligt att de får för sig att bränna en och annan by för att hålla de dödliga på sin plats." Låter inte riktigt som om det är tillräckligt allvarligt för att hålla befolkningssiffrorna nere. Någon implikation på att lumiandrakarna skulle hålla nere människoantalet hittar jag inte heller.

Men det som gör att den förklaringen inte håller alls är att om drakarna dödade tillräckligt med folk för att det skulle få en storskalig demografisk effekt skulle drakhantering vara en extremt viktig del av varje nations försvar, och det skulle finnas mer än tjugo kända mortuachdrakar. Eller kanske färre, med tanke på i vilken takt de lär gå åt (kolla lite på vad Dräparna tycks klara, och fundera sedan vad som händer då Jargien, Thalamur och Ehbron bestämmer sig för att börja utrota bråkiga drakar...)

Vill också påpeka att enda anledningen till att jag ens nämner min kampanj i sammanhanget är att vi slaviskt följt den officiella linjen just för att kunna få kontinuitet utan att behöva göra om varje modul. Hade vi avvikit från officiellt material då förstår jag givetvis att det är helt irrelevant vad vi tycker, men nu känner jag ändå att med tanke på allt vi lagt ner på att hålla oss trogna "det sanna" vore det fel att inte nämna det.
Jag tror inte det kommer att bli svårare att fortsätta kampanjen för att några tecken i några informationsrutor ändras i kommande moduler, eller att några extra stadsprickar kanske ploppar upp på någon framtida karta... framför allt som det knappast sker någon retroaktiv uppdatering av texten i redan utgivna böcker :gremwink:

Björn Wärmedal

Björning Wheel

sesk said:
Att vi sen nöjer oss med dom förklaringar som finns kan ju färgas av det
Jag är faktiskt rätt övertygad om att en stor majoritet av Eons spelare inte bryr sig så hårt om demografins realism...

Vi klarade oss i flera år utan att ge det en tanke, ända tills vi försökte bygga förläningar i Soldarn.

Poseur

Swashbuckler

Men om majoriteten ändå inte bryr sig huruvida det är realistiskt eller inte så gör det väl knappast något om att de som väl bryr sig får sitt då.
Liksom när jag började spela Eon så var det knappast så att jag heller brydde mig om hur många som bodde i olika länder eller att det var orealistiskt.

Liksom för att ta en ytterst dålig liknelse, det finns ju fortfarande folk som tror att man behövde kranar för att lyfta upp riddare i sadeln.
Så att skapa en mer genomtänkt och realistisk värld som fortfarande trots vad folk verkar ha fått för sig, har mindre folktäthet än medeltida Europa. Vi eftersträvar fortfarande att behålla känslan av en öde och tom fantasyvärld även om vi vill göra den mer dynamisk och realistisk för att göra det roligare för alla.

/Poseur vill inte ha LotR-Mundana

Conan

انتفاضة

Vad du gör nu är att du hyper-rationaliserar Mundana.

Du förutsätter att saker och ting måste fungera på Mundana som dem gör på jorden. Och visst ett sånt förhållningsätt kan man ha, då är det å andra sidan orimligt att man inte uppfunnit både glödlampan och telefonen också.

Nu är Mundana en tiotuenårig värld där inte vare sig glödlampa och telefonen är uppfunnen. Alltså måste det vara så att saker och ting skiljer sig på Mundana gentemot vår värld.

Ja Mundanas riken är absurt gamla. Det är nämligen omöjligt att skapa en fantasy-värld som är tio-tusen år gammal med sanna komplexitet och dynamik som vår femtusenåriga historia. Därför blir en massa krig 50 år långa och dynastier orimligt seglivade. Det är också därför det kallas fantasy.

Visst potatisen är belagd i Mundana. Men är det belagt att den har exakt samma egenskaper som i vår värld? Nej givetvis inte, det viktiga är att den ser ut och smakar ungefär likadant så att jag som spelare kan relatera till hur en rätt innehållandes potatis smakar när min spelare äter den. Att den ska ha exakt samma egenskaper och historisk betydelse är att hyper-rationalisera.

Sen vet jag inte vilken roll magi spelar i din värld, men i min kryllar det inte av magiska jordbruksmarker. Det kanske borde finnas, men det finns inte, för att för mig är en bibehållen fantasy känsla det viktiga.

Ymir

Liten kantbaron

Du förutsätter att saker och ting måste fungera på Mundana som dem gör på jorden. Och visst ett sånt förhållningsätt kan man ha, då är det å andra sidan orimligt att man inte uppfunnit både glödlampan och telefonen också.
Nej. Utvecklingen från agrart samhälle till industriellt och högteknologiskt tycks osannolik, därför att den bara hände en gång i vår historia (Europa). Kina hade förmodligen kunnat fortsätta sin high-level equilibrium trap i årtusenden. Det är med andra ord inte alls orimligt att Mundanas förutsättningar för jordbrukande förindustriella samhällen funkar enligt någotsånär samma premisser som de i vår värld, utan att man för den skull genomgått någon utveckling mot högteknologi.

Nu är Mundana en tiotuenårig värld där inte vare sig glödlampa och telefonen är uppfunnen. Alltså måste det vara så att saker och ting skiljer sig på Mundana gentemot vår värld.
Klart saker skiljer sig, men de grundläggande mönstren för hur förindustriella agrara samhällen förhåller sig till sin kulturgeografiska kontext borde så inte göra det i någon nämnvärd grad.

Ja Mundanas riken är absurt gamla. Det är nämligen omöjligt att skapa en fantasy-värld som är tio-tusen år gammal med sanna komplexitet och dynamik som vår femtusenåriga historia. Därför blir en massa krig 50 år långa och dynastier orimligt seglivade. Det är också därför det kallas fantasy.
Jag har en annan definition av fantasy-begreppet... :gremwhistle:

Visst potatisen är belagd i Mundana. Men är det belagt att den har exakt samma egenskaper som i vår värld? Nej givetvis inte, det viktiga är att den ser ut och smakar ungefär likadant så att jag som spelare kan relatera till hur en rätt innehållandes potatis smakar när min spelare äter den. Att den ska ha exakt samma egenskaper och historisk betydelse är att hyper-rationalisera.
Nej, att anta att potatisen har samma egenskaper som i vår värld eftersom den är en potatis är att använda sunt förnuft. Att därifrån anta att den, eftersom den har dessa egenskaper, har en likartad effekt på människans livsvillkor sm den hade i vår värld, är också det sunt förnuft.

Sen vet jag inte vilken roll magi spelar i din värld, men i min kryllar det inte av magiska jordbruksmarker. Det kanske borde finnas, men det finns inte, för att för mig är en bibehållen fantasy känsla det viktiga.
Okej, alltså, jag sitter inte och är fixerad vid resonemangen ovan varken när jag spelar Eon eller när jag skriver Demografica Mundana; jag vill ha en spelvärld där samhällsutveckling och förhållanden känns trovärdiga, men det behöver inte koka ned till vilken form en potatis har. Men du frågade efter anledningarna att Mundana egentligen borde ha fler invånare än jorden under medeltiden, och allt jag gjorde var att ge dig dem.

Conan

انتفاضة

Nej. Utvecklingen från agrart samhälle till industriellt och högteknologiskt tycks osannolik, därför att den bara hände en gång i vår historia (Europa). Kina hade förmodligen kunnat fortsätta sin high-level equilibrium trap i årtusenden. Det är med andra ord inte alls orimligt att Mundanas förutsättningar för jordbrukande förindustriella samhällen funkar enligt någotsånär samma premisser som de i vår värld, utan att man för den skull genomgått någon utveckling mot högteknologi.

Det är givetvis orimligt då det skett en ständig utveckling i vår värld. Att industrialismen ägde först i Europa berodde givetvis inte på en slump eller extraordinära omsättningshastigheter utan var ett led i en lång utvecklingsprocess (i vilken Europa råkade vara först av specifika orsaker).
Hade man inte uppfunnit ångmaskinen i England på 1700-talet så hade den givetvis uppfunnits någon annanstans vid en inte allt för avlägsen tidpunkt.

Att det skulle vara rimligt att hela Mundanas utveckling avstannade vid någon slags högmedeltid -nivå och stått stilla i tiostusen år är förstås orimligt. Betydligt orimligare än att de inte har exakt samma demografi som vi hade under medeltiden.

Klart saker skiljer sig, men de grundläggande mönstren för hur förindustriella agrara samhällen förhåller sig till sin kulturgeografiska kontext borde så inte göra det i någon nämnvärd grad.

Klart det borde om det är en annan planet ja till och med ett annat universum vi talar om! Det är just eftersom det är ett annat universum det finns tomtar, troll och magi. Det viktiga är att det inte skiljer sig så mycket att vi inte längre kan relatera till världen.

Nej, att anta att potatisen har samma egenskaper som i vår värld eftersom den är en potatis är att använda sunt förnuft. Att därifrån anta att den, eftersom den har dessa egenskaper, har en likartad effekt på människans livsvillkor sm den hade i vår värld, är också det sunt förnuft.

Att anta att potatisen skiljer sig i en värld där så mycket annat skiljer sig tycker jag är sunt förnuft. Poängen är hursomhelst att det är lätt att komma med rimliga förklaringar till varför det inte bor 100 miljoner människor i Mundana trots att dem har potatis!