Kanske låter som en konstig fråga, men jag spelar rollspel på en mängd olika sätt och uppskattar variationen. Men alla verkar inte ha samma filosofi. Vilket gör mig nyfiken...
Själv spelar jag gärna:
För stunden:
-Episka äventyr / saga (Penndragon, med regler, metaspel och mycket narrativt sagofokus)
-Intrig och relationsspel (friform, såpopera, hemmabygge med lite samberättande)
-Problemlösning/deckarrollspel (just nu med CoC regler och med lite friformsinslag)
Och sporadisk:
-Samberättande (Münchaussen och Soap)
-"Hard Core" friform (på konvent)
-Lajv (på hyllan, men kanske nått litet i sommar)
Så skulle räkna det till typ fem typer: Episkt, Friform, Intrig, Problemlösning, Friform, Samberättande och Lajv.
Som jämförelse kan nämnas att jag brukar stå konsekvent över:
-Dungebash (har gjort det, har t-shirten, inte road längre)
-Artsy friform (sitt ner, lyssna på spelledaren, lid, inte min )
-För forgiga grejor (prövar gärna men det har inte fastnat, oftast för mycket metasnack för mig, men vill så gärna att det ska dyka upp ett sånt som är rätt för mig.)
Är nog mest nyfiken hur inställningen slår mellan folk som vill spela på endast ett sett och folk som söker variation och gärna testar saker
Själv spelar jag gärna:
För stunden:
-Episka äventyr / saga (Penndragon, med regler, metaspel och mycket narrativt sagofokus)
-Intrig och relationsspel (friform, såpopera, hemmabygge med lite samberättande)
-Problemlösning/deckarrollspel (just nu med CoC regler och med lite friformsinslag)
Och sporadisk:
-Samberättande (Münchaussen och Soap)
-"Hard Core" friform (på konvent)
-Lajv (på hyllan, men kanske nått litet i sommar)
Så skulle räkna det till typ fem typer: Episkt, Friform, Intrig, Problemlösning, Friform, Samberättande och Lajv.
Som jämförelse kan nämnas att jag brukar stå konsekvent över:
-Dungebash (har gjort det, har t-shirten, inte road längre)
-Artsy friform (sitt ner, lyssna på spelledaren, lid, inte min )
-För forgiga grejor (prövar gärna men det har inte fastnat, oftast för mycket metasnack för mig, men vill så gärna att det ska dyka upp ett sånt som är rätt för mig.)
Är nog mest nyfiken hur inställningen slår mellan folk som vill spela på endast ett sett och folk som söker variation och gärna testar saker