Hur vet du och andra både in och off game hur stor staden är då?
Liksom kommer det aldrig upp in eller off-frågor om hur stor är den här staden då? Mina spelare brukar iaf fråga både in och off hur stort landet/staden/byn mm är, till folk som kan tänkas ha koll då.
In-game beskriver jag staden utifrån vad karaktärerna ser och upplever. "Mycket folk överallt så långt ni kan se.", "När ni gått en liten stund kommer ni till ytterligare ett torg". Det är så jag tycker att karaktärerna ska bilda sig en uppfattning. Frågar de en tomatförsäljare om hur många som bor där får de för modligen något av följande svar: De e´många de´ eller Tja, någonstans mellan femti och tiotusen skulle jag tro! Skulle de då mot förmodan söka upp någon i staden som har en aning om det korrekta värdet så kör jag på det officiella värdet om inte någon av realisterna här på forumet presenterat något bättre.
Off-game om jag är snäll, relaterar jag bara till något som spelarens rollperson kan ha upplevt. Ex. "Den är som Jarla i storlek ungefär". Har spelaren en ny karaktär som nästan bara varit i en stad så relaterar jag till den. "Den här staden är mycket större än Bonnhåla".
På landsnivå brukar mina spelare försöka köpa kartor för att bilda sig en uppfattning om storlek och väderstreck. Kartor är praktiska spelhjälpmedel så de brukar kunna få tag på sådana. Kanske inte helt realistiskt men det skiter jag i.
Jag tycker det gör väldigt mycket till att föreställa sig storleken på en stad efter invånarantalet.
Liksom ta Stockholm, det är en "sketastor" stad i sverige men jämför man den med kina kanske det bara är en "lagom" stad.
Håller med dig fullt ut i det du skriver här, bara det att jag kör med min lite grova skala och inte exakta siffror.
Stockholmsexemplet skulle jag hantera på följande sätt.
När mina glada 0-åttor promenerat från Svedala till Kina och hittar den kinesiska "lagomstaden" så beskriver jag den som "sketastor". Skulle de sedan knalla vidare till en "sketastor"-kinesisk stad så skulle jag verkligen få chansen att brodera ut deras syn, hörsel (och lukt)-intryck. "Det finns ingen ände på staden", "Det är ett helt land bestående av enbart bebyggelse". Och beroende på stadsarkitektur kunde det bli ett mindre äventyr att hitta ut igen helt oskadda.
Det är så jag brukar köra med min spelgrupp. Andra spelgrupper har säkerligen andra behov och jag har full förståelse för att de vill ha exakta siffror för att bilda sig en uppfattning - av mig skulle de dock inte få det.