Nekromanti Hur många bor i Drunok?

Ymir

Liten kantbaron
Ett annat problem blir mundanas baksida. Jag har svårt att se ett mundana med 30-40 miljoner men med en tom baksida.
Mundana har uppemot 40 miljoner invånare som det är redan nu alltså, bara dvärgarna och jargierna i sig kommer tillsammans upp i 10 miljoner.

(Och då har vi inte ens räknat insektoiderna, ödlefolket, och andra obskyra men förmodat stora populationer).

Ymir

Liten kantbaron
Armér på 100k och uppåt var rätt ovanliga även i vår värld, och eftersom Mundana fortfarande kommer ha både mindre yta och lägre invånarantal, för att inte tala om mindre stora riken, så, well...det är bara om typ Jargien och Mûhad möts i sin epic clash of civilisations som du behöver oroa dig.

as for arméer på en miljon...sådana existerade, innan den industriella epoken, bara i typ Hierodotos fantasi :gremwhistle:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Vlad Stonehand said:
Det känns som om jag hela tiden måste försvara min åsikt om att jag inte stör mig så mycket på på Mundanas eventuella (och i.o.m. ert engagemang i ämnet, det mycket troliga) befolkningsproblemet. Jag har aldrig sagt att jag inte vill ha en errata (faktiskt motsatsen). Jag säger bara att MIN personliga åsikt är att jag väntar på andra moduler betydligt mer.
Jag tror inte det är frågan om ett antingen-eller-resonemang här. Neogames skribenter är mestadels frilansande entusiaster. Det handlar inte alltid om "antingen skriver någon i sextio timmar på Demoner eller så skriver någon i sextio timmar på Demografica Mundana", utan snarare "antingen får den här personen med sina idéer om demografi skriva en modul eller så får han/hon inte det". Dessutom kan en sådan demografimodul användas som en punkt för att bygga vidare -- om Ymir är historienörd nog att irritera sig på Mundanas märkliga befolkningssiffror så innebär det att han har ett hinder i sitt skrivande så länge de kvarstår.

Vlad Stonehand

Veteran
Jag är lite osäker på det jag påstår nu, jag kan ha fel, men det jag är rädd för är följande:

Det kostar pengar att ge ut moduler. Det tar ett tag (beroende på hur mycket man säljer) innan man får tillbaka dessa pengar. Har man tur gör man till sist vinst på modulen och kan finansiera en ny modul. Säljer den dåligt får man vänta länge.

Det handlar således inte "bara" om skribent-timmar, det handlar (som vanligt) om pengar. Om jag inte missminner mig så har jag läst här på forumet att nästa del av "Sylfen-sviten" redan är färdigskriven, men att det just nu inte är rätt ekonomiskt läge att ge ut den.

Jag har absolut ingen insyn i Neogames finanser eller deras styrelse eller deras utgivningsplanering, annat än vad jag läst här eller på deras hemsida och blogg. Jag kan ha missuppfattat läget, det medger jag.

Med tanke på jobbet med EonIV så är jag rädd att om dessutom "Demografica Mundana" ska ges ut först så får vi se Jargien-modulen 2014 och Sylfens vrede IV kan jag köra tillsammans med polarna på ålderdomshemmet.

Förtydligande: Jag menar INTE att Demografica Mundana skulle sälja dåligt. Jag menar om den säljer "normalt".

Ymir

Liten kantbaron
Demografica Mundana är inte en modul. In essence är det en errata till Geografica, Krigsherren, Fjärran Riken etc + lite av ett appendix iochmed de nya stadsbeskrivningarna.

Det blir en pdf, ett häfte som trycks ned i Atlasboxen, och/eller nåt liknande.

Vlad Stonehand

Veteran
Tackar för förtydligandet. Jag kommer nog inte köpa en atlasbox till men man ska aldrig säga aldrig.

Stadsbeskrivningar är jag trots allt lite svag för. (Innevånarantalet graderar jag dock bara som :Sketastor, stor, lagom, liten, håla samt finns knappt). ;-)

Om staden borde finnas eller ej bryr jag mig heller inte särledes mycket om så länge den är rolig att spela i.

sesk

Veteran
Ymir said:
Demografica Mundana är inte en modul. In essence är det en errata till Geografica, Krigsherren, Fjärran Riken etc + lite av ett appendix iochmed de nya stadsbeskrivningarna.

Det blir en pdf, ett häfte som trycks ned i Atlasboxen, och/eller nåt liknande.
Bra

Poseur

Swashbuckler
Stadsbeskrivningar är jag trots allt lite svag för. (Innevånarantalet graderar jag dock bara som :Sketastor, stor, lagom, liten, håla samt finns knappt
Hur vet du och andra både in och off game hur stor staden är då?
Liksom kommer det aldrig upp in eller off-frågor om hur stor är den här staden då? Mina spelare brukar iaf fråga både in och off hur stort landet/staden/byn mm är, till folk som kan tänkas ha koll då.

Jag tycker det gör väldigt mycket till att föreställa sig storleken på en stad efter invånarantalet.

Liksom ta Stockholm, det är en "sketastor" stad i sverige men jämför man den med kina kanske det bara är en "lagom" stad.

/Poseur undrar

Poseur

Swashbuckler
as for arméer på en miljon...sådana existerade, innan den industriella epoken, bara i typ Hierodotos fantasi :gremwhistle:
Well Ming ... Men Kina ska ju alltid vara bäst så.

As for övrigt, hade dock varit väldigt coolt med en armé på 1 miljon man.
( Och nej till er alla som undrar, tror och tycker, det kommer inte hända officiellt. Kanske i min kampanj dock. Menon-aun är nog sugen på revansch på Mûhad :gremsmirk: )

/Poseur

Vlad Stonehand

Veteran
Hur vet du och andra både in och off game hur stor staden är då?
Liksom kommer det aldrig upp in eller off-frågor om hur stor är den här staden då? Mina spelare brukar iaf fråga både in och off hur stort landet/staden/byn mm är, till folk som kan tänkas ha koll då.
In-game beskriver jag staden utifrån vad karaktärerna ser och upplever. "Mycket folk överallt så långt ni kan se.", "När ni gått en liten stund kommer ni till ytterligare ett torg". Det är så jag tycker att karaktärerna ska bilda sig en uppfattning. Frågar de en tomatförsäljare om hur många som bor där får de för modligen något av följande svar: De e´många de´ eller Tja, någonstans mellan femti och tiotusen skulle jag tro! Skulle de då mot förmodan söka upp någon i staden som har en aning om det korrekta värdet så kör jag på det officiella värdet om inte någon av realisterna här på forumet presenterat något bättre.

Off-game om jag är snäll, relaterar jag bara till något som spelarens rollperson kan ha upplevt. Ex. "Den är som Jarla i storlek ungefär". Har spelaren en ny karaktär som nästan bara varit i en stad så relaterar jag till den. "Den här staden är mycket större än Bonnhåla".

På landsnivå brukar mina spelare försöka köpa kartor för att bilda sig en uppfattning om storlek och väderstreck. Kartor är praktiska spelhjälpmedel så de brukar kunna få tag på sådana. Kanske inte helt realistiskt men det skiter jag i.

Jag tycker det gör väldigt mycket till att föreställa sig storleken på en stad efter invånarantalet.

Liksom ta Stockholm, det är en "sketastor" stad i sverige men jämför man den med kina kanske det bara är en "lagom" stad.
Håller med dig fullt ut i det du skriver här, bara det att jag kör med min lite grova skala och inte exakta siffror.

Stockholmsexemplet skulle jag hantera på följande sätt.
När mina glada 0-åttor promenerat från Svedala till Kina och hittar den kinesiska "lagomstaden" så beskriver jag den som "sketastor". Skulle de sedan knalla vidare till en "sketastor"-kinesisk stad så skulle jag verkligen få chansen att brodera ut deras syn, hörsel (och lukt)-intryck. "Det finns ingen ände på staden", "Det är ett helt land bestående av enbart bebyggelse". Och beroende på stadsarkitektur kunde det bli ett mindre äventyr att hitta ut igen helt oskadda.

Det är så jag brukar köra med min spelgrupp. Andra spelgrupper har säkerligen andra behov och jag har full förståelse för att de vill ha exakta siffror för att bilda sig en uppfattning - av mig skulle de dock inte få det. :)

Poseur

Swashbuckler
Okej tack det var lite mer utförligt, blev lite fundersam. Men är på ett ungefär som jag kör på också så.
Liksom att beskriva en stad utifrån perspektivet gata för gata vad karaktärerna ser är bland de bästa sätten att få en klar bild av hur staden ser ut, imho.
Även om jag såklart kör på reviderade stadssiffror :gremwink:

/Poseur

duncan_UBBT

Swordsman
Inte helt omöjligt redan nu. Ett generellt Ghorfäste har en krigsmakt på 77 400 man och 10 Ghorfästen nämns i dvärgboken. Om dessa skulle lämna sina fästen obevakade för att testa hur stor hög de kunde skapa så skulle du redan där ha 774 000 soldater.

Poseur

Swashbuckler
Har väldigt svårt att tro att de skulle samarbeta under en ledare ens under det vidrigaste alv/dvärg-krig.

Liksom dvärgfästena är väl liksom helt autonoma och lyder inte under någon gemensam kung.

/Poseur

Regmolar

Swashbuckler
Inte helt omöjligt redan nu. Ett generellt Ghorfäste har en krigsmakt på 77 400 man och 10 Ghorfästen nämns i dvärgboken. Om dessa skulle lämna sina fästen obevakade för att testa hur stor hög de kunde skapa så skulle du redan där ha 774 000 soldater.
...utspridda över halva det kända Mundana :gremwink:

Det enskilt största problemet med nuvarande befolkningssiffror tycker jag är människor vs. alver och dvärgar. När Thisms milis är större än Ashariens hela befolkning (inklusive Auserna) och det bor fler dvärgar i fästet utanför Soldarns huvudstad än det bor människor i hela landet... det kan ju seriöst inte vara mer än 10 % av Asharinas intelligenta invånare som är människor, och ändå kontrollerar människoriken (som dessutom är underlägsna i frågan om militär, teknologi, hanteverk, centralisering och ungefär allt annat) nästan hela landområdet; hur fasen är det tänkt att fungera?

Det kan å andra sidan förklara varför Mundana har så liten befolkning: dvärgarna köpet allt överskott av mat för att kunna försörja sina fästen, och hotar att förinta riken som klagar :gremwink: (för det skulle ju inte precis vara svårt för dem...)

Ymir

Liten kantbaron
Jag har haft ganska intrikata tankar ang. dvärgfästenas roll i Ebhrons historia när jag designat Ebhrons demografi, men vi får se hur mycket av det jag kan få med i själva materialet, stadsbeskrivningar lämnar inte utrymme för jättemycket fluff.

Vi har för övrigt sett över dvärgarnas siffror. De är bra som de är (PRELIMINÄRT), men det finns vissa problem med fördelningen som beskrivs i Dvärgar som vi kommer fixa, eller för den delen bara påminna folk om. Bara för att testa er; hur många har egentligen insett att det står i Dvärgar att dvärgarna har massor av mindre fästen (cirka 200) i bergskedjor världen över?

Jag hade själv totalt glömt bort det, jag har spelat och skrivit till Eon i många år nu i tron att de befintliga dvärgfästena var allt som fanns.

Telephalsion

Swordsman
Duncan said:
Så det finns byfästen med endast ett tusental dvärgrednecks?
Jag gillar skarpt konceptet dvärgrednecks.

En inavlad dvärgisk pojke sitter på en bro över en flod och spelar på en luta. Rollpersonerna glider under i en eka. Om rp går ut i skogen kommer strax två äldre inavlade dvärgar, en utan tänder i överkäken och hotar RP med en krell-spaz.

Deliverance...

sesk

Veteran
Det enskilt största problemet med nuvarande befolkningssiffror tycker jag är människor vs. alver och dvärgar. När Thisms milis är större än Ashariens hela befolkning (inklusive Auserna) och det bor fler dvärgar i fästet utanför Soldarns huvudstad än det bor människor i hela landet... det kan ju seriöst inte vara mer än 10 % av Asharinas intelligenta invånare som är människor, och ändå kontrollerar människoriken (som dessutom är underlägsna i frågan om militär, teknologi, hanteverk, centralisering och ungefär allt annat) nästan hela landområdet; hur fasen är det tänkt att fungera?
Jag ser också ett problem här...

sesk

Veteran
Ymir said:
Jag har haft ganska intrikata tankar ang. dvärgfästenas roll i Ebhrons historia när jag designat Ebhrons demografi, men vi får se hur mycket av det jag kan få med i själva materialet, stadsbeskrivningar lämnar inte utrymme för jättemycket fluff.

Vi har för övrigt sett över dvärgarnas siffror. De är bra som de är (PRELIMINÄRT), men det finns vissa problem med fördelningen som beskrivs i Dvärgar som vi kommer fixa, eller för den delen bara påminna folk om. Bara för att testa er; hur många har egentligen insett att det står i Dvärgar att dvärgarna har massor av mindre fästen (cirka 200) i bergskedjor världen över?

Jag hade själv totalt glömt bort det, jag har spelat och skrivit till Eon i många år nu i tron att de befintliga dvärgfästena var allt som fanns.
Helt grymt med dom små omärkta dvärgfästena, jag har helt missat/glömt det. jäkligt grymt!